מקובל להתייחס לטבעונות כאל טרנד. ואכן, במובנים רבים היא עונה לקריטריונים המאפיינים טרנדים - אופנתיים, חברתיים או קולינריים, כאלה שתופסים תאוצה בזמן קצר בקרב קהלים שונים, וזה לא מזיק כשהם מקבלים רוח גבית מאחת מתוכניות הריאליטי המובילות על המסך.

אבל גם מי שהפך ממש לא מזמן לטבעוני או צמחוני בהשראתה של טל גלבוע, זוכת "האח הגדול", יישבע לכם ויסביר בנחישות שלא מדובר בטרנד. זה לא גזרה עדכנית של ג'ינס אלא אורח חיים. "הרבה אנשים סביבי משוכנעים שזו עוד דיאטה זמנית או תפריט קיצוני, הם לא מבינים שזו החלטה מתוך רצון להפסיק לכלכל את תעשיות הבשר, החלב והביצים", אומרת עלמה בת ה-33 מהמרכז, "זו לא החלטה כל כך פשוטה. כלומר, ההחלטה - כן, הביצוע - קצת מסובך".

מסובך? כן. מתברר שמה שנראה כמו משימה פשוטה למדי, שעם קצת כוח רצון כל אחד יכול להצליח בה, היא אתגר הרבה יותר מורכב. "ידעתי את הבסיס, לאלצרוך מוצרים המכילים בשר, חלב, ביצים או דבש, אבל כשאת מחליטה להיות טבעונית, את לא חושבת על כך שיש כל מיני מאכלים ומוצרים שמכילים חלק מהם", מגלה עלמה, "לא ידעתי למשל על קיומם של מתחלבים - חומרים שמשתמשים בהם בכל מיני מזונות ונותנים להם שמות כמו E471. ישבתי וקראתי המון באינטרנט וגם למדתי תוך כדי. אני טבעונית כבר שלושה חודשים ולומדת דברים חדשים מדי יום".

שיעור היסטוריה

מתוך התפיסה הזו - שטבעונות וצמחונות אלו אורחות חיים הדורשים ידע והבנה, צצו לאחרונה מסלולי לימוד, סדנאות ואפילו קואצ'ינג שמטרתם היא להכשיר את הצמחונים/טבעונים החדשים. לימודים כאלה מוצעים ברחבי העולם במסגרות שונות, וכעת הגיעו גם אלינו. כך שאם טבעונות מעניינת אתכם, תוכלו להירשם להרצאה או לסדנה ואפילו לרכוש השכלה פורמלית בנושא, תמורת סכומי כסף לא מבוטלים.

במכללת רידמן לרפואה משלימה, למשל, השיקו בימים אלה את מסלול הלימודים החדש "צמחונות טבעונות" שייפתח בנובמבר, בניהולם של ד"ר חיים רוזנטל וד"ר לוסי סלע. המסלול פתוח לקהל הרחב ומציע לימודים מעמיקים ונרחבים בצמחונות וטבעונות תמורת כום מכובד של 3,780 שקלים לכל סמסטר ו-6,970 שקלים לשני סמסטרים. רק תחשבו כמה קינואה, סויה וקמח חומוס אפשר לקנות בסכום הזה.

"הרעיון נולד לפני כמעט שנה, בעקבות התגברות המודעות לצמחונות וטבעונות", מסבירה ד"ר סלע, "זהו למעשה קורס מקיף, המציג את היתרונות, החסרונות והמגבלות של הימנעות מאכילת מזונות מהחי באספקטים שונים, מהצד הרוחני וההיסטוריה של תזונה צמחונית וטבעונית, דרך מבנה מערכת העיכול ותחזוקה שוטפת של הגוף ועד לפירוט סוגי מזון שונים ושילובם בתפריט היומי. הקורס מורכב מהרצאות פרונטליות בנות שלוש שעות, כאשר בכל סמסטר יש 15 מפגשים". 

"ניתן להירשם לסמסטר אחד או לשני הסמסטרים. בסמסטר הראשון יש שתי סדנאות מעשיות, ובהן לומדים להכין מזון צמחוני/טבעוני, ואילו הסמסטר השני נותן הרחבה וכולל גם מידע על טבעונות במצבי חולי. המעבר לצמחונות או טבעונות חייב להיעשות עם ידע, משום שעלולים להיווצר חוסרים תזונתיים. הרי גם צמחונים וטבעונים יכולים לאכול ג'אנק, כמו חטיפים שאינם מכילים רכיבים מהחי, אך לא לכך התכוון המשורר. לנו חשוב לתת דגש על תזונה בריאה ממזון איכותי ולא מעובד".

מי האנשים שנרשמים למסלול הלימודים החדש?
"צמחונים שרוצים להפוך לטבעונים, טבעונים שרוצים לשפר את בריאותם, אמהות לצעירים שהחליטו להפוך לטבעונים, הורים שרוצים לשנות דפוסים תזונתיים במשפחה, מבוגרים שרוצים לשפר את תזונתם, לעתים בעקבות גילוי מחלה, עוסקים במקצועות טיפוליים או חינוכיים החפצים בידע נוסף למטופלים, למשל מטפלים במגע, מאמני כושר ומורות בשנת שבתון".

אי אפשר פשוט להפסיק לאכול מזון מן החי? את חושבת שצריך בכלל ידע בשביל להפוך לצמחוני או טבעוני?
"בוודאי. ראשית, חשוב להרחיב את הידע, לדעת מה המגבלות של התזונה החדשה, אילו בדיקות צריך לעשות ואיך מתגברים על חוסרים כמו חלבון איכותי,ויטמין B12 ו-D, ברזל ועוד. שנית, יש הפן המעשי בחיי היומיום - מה אוכלים ומה מומלץ לצרוך בכל שלב בחיים כדי לשמור על בריאות מיטבית. איך מכינים את המזון, מה מזמינים במסעדות ועוד".

אם לימודים במסגרת אקדמית נשמעים לכם מעט מוגזמים, עומדות בפניכם אפשרויות אחרות, כמו "אתגר 22" שמציע אתר הצמחונות והטבעונות הישראלי, ובו ניתנת האפשרות לנסות תזונה טבעונית למשך 22 ימים, בליווי תזונאית מוסמכת ותמיכה מצד חברי הקהילה. אופציה נוספת היא לבחור דווקא בליווי צמוד של מאמן אישי. 

דודו כהן, מאמן אישי מוסמך ומתמחה בשינוי תזונה ומעבר לטבעונות, מציע בדיוק את זה. בעלות של 300 שקלים למפגש הוא מציע ליווי, המותאם לכל לקוח על פי צרכיו, כשלדבריו, בדרך כלל יש צורך לקיים מפגשים לאורך שלושה-ארבעה חודשים.

"אני מלווה את אלה שבוחרים לעשות את השינוי הזה באותה נקודת מפתח בחיים שלהם, ברגעים שבהם השינוי הכרחי בשבילם והם מתקשים להוציא אותו לפועל", הוא מסביר, "בחרתי את נושא השינוי התזונתי הבריאותי בעקבות ההתנסות האישית שלי. הקשיים והטעויות שעשיתי במציאת הדרך הנכונה גרמו לי להבין שאני יכול להיות גורם משמעותי לאנשים רבים. הבנתי שהידע שצברתי מניסיון חיי והכלים שלמדתי ראויים לעבור הלאה ולשמש כקרש קפיצה תודעתי והתנהגותי בעבור אלה המבקשים חיים בריאים וטובים יותר להם ולסביבתם".

איך הגעת לזה?
"לפני כשנתיים עבדתי על פרויקט שעזר לאנשים שרוצים לרדת במשקל, ולכן בחרתי להתחיל לימודי התמחות בשינויים של הרגלי אכילה. הפרויקט לא יצא לפועל וחיפשתי משמעות חדשה. כך מצאתי את עצמי מוקף באנשים מבולבלים שביקשו לאמץ אורח חיים חדש, בריא ומבוסס על צריכה של מזון צמחי. השיקולים שלהם תמיד מגוונים, אך מעצם ההזדהות איתם והחיבור שיש לי איתם ברמה האידיאולוגיות, הבריאותית, האקולוגית והרוחנית, זה היה בלתי נמנע שאעשה כל שביכולתי כדי לתת כתף, לתמוך ולקחת חלק במגמת הטבעונות".

אתה חושב שלטבעוני או צמחוני מתחיל יש באמת צורך בליווי כזה?
"בוודאי. חוץ מלנשום, אכילה היא הדבר הבא שאנחנו עושים הכי הרבה זמן בחיינו, ואיתה יש לנו מערכת יחסים מורכבת. אותה מערכת יחסים בנויה על אינספור מסרים שהטמענו והפכנו בחיינו לאמת שיש לפעול על פיה, ולצערי הגופים הגדולים הבינו את זה כבר לפני שנים רבות, ובמשך עשורים הם מפציצים אותנו בחצאי אמיתות, וזה במקרה הטוב כשהם לא מסלפים את האמת לחלוטין". 

ללא הכלים והיכולת להטיל ספק באותם מסרים ולהגיע לאמת עצמה שינויים תזונתיים נידונו לכישלון. מדובר בהתניות אשר מובילות אנשים למצוקות רגשיות וסבל ולו רק משום שהם הולכים בניגוד למה שהם מכירים. ללא ליווי, תמיכה, חיזוק והעצמה כמעט בלתי אפשר לנצח. את בטח מכירה כאלה שאמרו שהם הולכים לעשות דיאטה, וחוויית הסבל שהם חוו גרמה להם להישבר".

"זה עלול לעבוד בדיוק באותו אופן כשאנחנו נבחר להקריב את ההרגלים שלנו על מזבח הטבעונות. הידע התזונתי המקצועי, ההבנה כיצד הגוף עובד ומה הוא צריך וטיפים להתנהלות יומיומית שמקלים על השינוי, את כל אלה אני רואה כחובה שלמי שרוצה לעבור לטבעונות, לשמור על הבריאות ולהתמיד".

בלי מניפולציות

יגיד לכם כל צמחוני/טבעוני מתחיל שאחד האלמנטים המאתגרים במעבר לטבעונות הוא ההתמודדות עם תגובות הסביבה. ירון, בן 39 מהמרכז, מודה שזה היה אפילו קשה יותר מהשינוי התזונתי. "הסביבה שלי התחלקה לשניים - אלה שהתפעלו מההחלטה שלי להפוך לטבעוני ואלה שצקצקו והגיבו בציניות", הואמספר, "אני בן למשפחה דרום אמריקאית, קרניבורים גדולים, ואף אחד לא הבין מאיפה הגיע החיידק הזה. וכל זה, בלי לדבר על האנטי שהמילה 'טבעונות'מעוררת באנשים. מצאתי הרבה תמיכה בקבוצות טבעוניות בפייסבוק, אבל אני לא בטוח שזה מספיק"

המאמן דודו כהן מסכים איתו: "משום שהם לא מוכנים להשתנות רק מפני שאנחנו בחרנו להשתנות, יהיו מקרים בהם הם ינסו להשפיע עלינו בדרכים שונות ומשונות, לפתות אותנו, להפעיל מניפולציות רגשיות ו'להחזיר אותנו למוטב'. ליווי מקצועי בתנאים כאלה מאפשר לאותו אדם למצוא את הביטחון שלו בעצמו, מלמד אותו לתקשר את השינוי בצורה נכונה עם הסביבה, עוזר לו להטיל ספק במסרים שחלקם שקריים לחלוטין".

איך נראה אימון לטבעונות?
"התהליך מבוסס על שלושה מנגנונים - אימון, ליווי והדרכה. האימון הוא הכלי העיקרי ליצירת בהירות וכוח מניע לשינוי, משלב הגדרת המטרות והיעדים של התהליך, מציאת המקורות הפנימיים והחיצוניים של המוטיבציה וכמובן תכנון הדרך הנוחה ביותר בהתאם להעדפות המתאמנים".

"הליווי מאפשר למתאמן לקבל מענה מרחוק ברגעי שיא. כשהוא צריך מישהו שיחזק אותו ויזכיר לו למה הוא עושה את מה שהוא עושה ויעזור לו להישאר על המסלול, ואף ברגעים מדהימים שבהם הוא רוצה לשתף ולחלוק תובנות חדשות ופריצות דרך. תפקידה של ההדרכה היא להעביר למתאמן מידע רלוונטי".