אני גרוש, עובד מהבית ובתי גרה איתי חצי מהזמן. אני אדם מאוד מבולגן, שולחן העבודה שלי תמיד עמוס, ולפעמים יש בגדים זרוקים ומפוזרים בחדר. אני לא מצליח להכניס את עצמי למשמעת ולהיות מסודר, ובאופן טבעי יש לכך השלכות גם על בתי. זה מפריע לי כי זה משפיע על תפוקת העבודה שלי ופוגע בחינוך הילדה. מה עצתך?

"אתה צריך להביא את עצמך לכדי פעולה. כרגע אתה מודע בדיוק לבעיה שלך ולהשלכותיה, אבל למרות הכל אתה לא עושה עם זה כלום. בדרך כלל, כשיש אצלנו תופעה התנהגותית מסוימת שאנחנו פועלים דרכה, סימן שיש לנו רווח. אצלך, הרווח שלך מול בתך הוא שאתה נמנע מעימותים, וברמה האישית, הרווח הגדול שלך הוא שאתה נמנע מלהתמודד עם הצלחה, כי מבחינת העבודה שלך, אם קיים סדר אז אתה 'עלול' להצליח. 

אתה שומר על המקום הבינוני והמוכר, אזור הנוחות שלך, דרך זה שאתה לא מסודר. פחד מהצלחה לעולם יהיה פחד מכישלון, כלומר אנחנו מבינים עם עצמנו שאם נצליח, מחיר הכישלון יהיה גבוה יותר. כדי להתגבר על המחסומים שלך אתה יכול להיעזר בבעל מקצוע, ובכמה מפגשים להסביר ולתאר לו בדיוק מה הפחדים שלך מהצעדים הבאים שתעשה בחיים. איש מקצוע יוכל לכוון אותך ולעזור לך להתמודד עם החרדות שלך.

בעניין הבלגן, ברמה הטכנית, אני במקומך הייתי בוחר בכל פעם דבר קטן שאני רוצה לסדר, ואחר כך עובד על הסדר שלו בשוטף ולא מוותר לעצמי, כלומר מטפל ברמת הפעולות הבודדות. בכל מקרה, עדיף לטפל קודם כל ב'רווח'".

אני נשוי באושר כשש שנים ואב לשלוש בנות. כשנתיים לאחר החתונה אשתי ואני נכנסנו למצב כלכלי קשה מאוד כי קנינו בית והיו לנו המון הוצאות. באותה תקופה פוטרתי ואף על פי שהתחלתי מאז עבודה אחרת, אני לא מצליח להתאזן. גם לאחר שהמשכורות של שנינו נכנסות, אנחנו מתחילים את החודש במינוס גדול מאוד. לקחנו המון הלוואות ועדיין נשארנו באותה הנקודה. כיצד נוכל לשפר את המצב הכלכלי שלנו?

"תיארת את ההתנהלות הכי גרועה שיכולה להיות. אתה ואשתך חיים במין 'לופ' - אתם מכניסים משכורת, מוציאים יותר ממה שהכנסתם, מחזיקים מעמד, לוקחים הלוואה קצרת מועד ומשלמים ריביות נוראיות. ברגע שאתה לוקח הלוואות, אתה מקטין את שכר הנטו שלך, ואז, מן הסתם, זה הולך ונהיה גרוע יותר. זו הדרך להתמוטטות כלכלית, ואין שום היגיון להמשיך להתנהל בדרך הזו.

חשבונות ועוד חשבונות. "צריך לעצור הכל ולהתחיל מחדש". צילום: Ingimage/ ASAP

אתם צריכים לעצור הכל. אם ההכנסה שלכם ביחד היא בסביבות 12,000 שקל בחודש, אז זה התקציב שלכם. עליכם לחשב את סך כל ההוצאות כולל הוצאות מגורים, חיסכון קטן, ביטוח וכו', ולהתחיל לחיות באופן מסודר ומבוקר. מתמטיקה וכספים ניתנים לבקרה ושליטה.

הבעיה היא שמכיוון שמההתחלה התנהלתם לא נכון ולקחתם על עצמכם התחייבויות שאתם לא יכולים לעמוד בהן, הגעתם למערבולת שאין לה סוף. הדרך הנכונה ביותר לעצור את מה שאתה מתאר ולהתחיל מחדש היא למכור את הבית שלכם. כך תוכלו להחזיר את כל ההתחייבויות, לשים את הכסף שיישאר בחיסכון ואז להשקיע אותו בצורה נכונה. כרגע אתם חיים ב'לופ' בלתי אפשרי".

מהרגע שבני בן ה-14 חוזר מבית הספר בצהריים הוא מתיישב מול המחשב ומשחק בו עד הערב. ניסיתי לדחוף אותו לעשות פעילויות אחרות, לקרוא ספר, ללכת לחוג או להיפגש עם חברים, אבל שום דבר לא מעניין אותו. הוא תלמיד מצטיין ופעמיים בשבוע הוא הולך לחוג כדורסל, ויש לו חברים, אבל הם גרים רחוק ממנו. אני מאוד מודאגת ששגרת יומו מסתכמת מול המחשב, ומעבר לכך אני חוששת שהוא יושפע ממשחקי המחשב האלימים. מה דעתך?

"לפי מה שאת מתארת, בנך הוא נער טיפוסי בן 14, וככה רוב בני הנוער מתנהגים. את יכולה להיות רגועה, בנך נורמלי לחלוטין, הוא עושה ספורט, תלמיד מצוין, חברותי וילד טוב. אם את מעוניינת להפעיל אותו יותר, את יכולה בזמנך הפנוי לצאת איתו לטיול או לבילוי, ואת יכולה פעם בשבוע להסיע אותו לחברים. תהיי יצירתית ותגרמי לעוד דברים לקרות. 

בנוגע למשחקי המחשב, היום יש מחקרים שמראים שאין קשר בין משחקי מלחמה לילדים אלימים. מעבר לכך, עדיף לילד לשחק משחקי מלחמה כי זה מפתח אצלו יכולות עצומות אחרות. אם ילד לא קרוב לאלימות, הוא לא מזהה קשר בין המחשב לבין המציאות. 

בנך נשמע לי טיפוס מאוזן. ככל שהוא יקבל יותר אהבה, קבלה, ביטחון ותמיכה, כך הוא יותר יפרח, אז תיתני לו חיבוק ותשחררי".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-8:00 ב"רדיו ללא הפסקה". הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי