סיפרת שאת צורכת רק 1,200 קלוריות ליום. איך יכול להיות שאת צורכת כזאת כמות קלוריות נמוכה ולא ממשיכה לרדת כל הזמן במשקל? 

"אנחנו עולים או יורדים במשקל בהתאם לאיזון (או לחוסר איזון) בין הכנסה קלורית (אוכל) לבין הוצאה קלורית. הוצאה קלורית כוללת את כל אותה אנרגיה שאנחנו זקוקים לה בשביל להפעיל את הגוף שלנו וחילוף חומרים בסיסי. כל התהליכים המתרחשים אצלנו בגוף - זרימת דם, פעילות הלב, פעילות מוחית וכו' - דורשים אנרגיה, ואפילו כשאנחנו ישנים אנחנו מבזבזים אנרגיה. לזה מתווספת כמובן פעילות גופנית שיכולה להיות אינטנסיבית יותר או פחות.

"כל הדברים הנ"ל, גם חילוף חומרים בסיסי וגם הוצאה אנרגטית על פעילות גופנית, שונים מאדם לאדם, ולכן יכול להיות שיהיו שני אנשים שיעשו את אותה פעילות ויאכלו את אותה כמות קלוריות, ולמרות זאת אחד מהם יכול להשמין והאחר לרזות. מה שחשוב בסופו של דבר הוא היחס בין הוצאה להכנסה, ולכן, כדברייך 'אני אוכלת רק 1,200 קלוריות ולא יורדת במשקל' - ההכנסה הקלורית שלי תואמת להוצאה האנרגטית שלי. עם הגיל ההוצאה האנרגטית הולכת וקטנה, ולכן עם הזמן צריכים גם להקטין את כמות האוכל, כלומר אני אוכלת פחות או יותר בהתאם למה שאני מוציאה וכך אני לא יורדת במשקל.

"כל אחד יכול לקבוע לעצמו (או בעזרת דיאטן/דיאטנית) מהי כמות הקלוריות הרצויה שעליו להכניס לגוף, אם תגיעו לאיזון ותאכלו בהתאם למה שאתם מוציאים אז לא תעלו במשקל, וזה הישג גדול, בטח שעם הגיל".  


צילום אילוסטרציה: אינג אימג'

בבדיקות דם התגלו אצלי ערכי ברזל נמוכים, אבל ההמוגלובין היה תקין. אני לא מרבה לאכול בשר בקר אלא בעיקר עוף (ולא כל יום), אוכלת הרבה קטניות, דגנים מלאים, ירקות ופירות מדי יום וגם מוצרי חלב וביצים. האם כדאי לי ליטול כדורי ברזל כתוסף תזונה? 

"אצל נשים בגיל הפוריות שיש להן כל חודש וסת (והן מאבדות הרבה דם יחסית), ובנוסף לא אוכלות הרבה בשר, יש אפשרות מאוד ברורה לפתח חוסר בברזל. נשים אלו צריכות חד-משמעית לקחת תוסף ברזל כי מחסור בברזל גובה מחירים מהגוף כגון עייפות, נשירת שיער, תשישות, כאבי ראש ועוד. 

ציינת שההמוגלובין בגופך תקין אבל רמת הברזל נמוכה, זה יכול לנבוע ממספר סיבות: יכול להיות שיש לך מחסור בוויטמין B12, אם רמות ה-B12 והברזל נמוכות, ההמוגלובין יוצא תקין בהרבה מקרים, ולכן את חייבת לעשות בדיקה של B12. סיבה נוספת שיכולה להסביר את רמת ההמוגלובין היא במקרה שאת מעשנת - רמת ההמוגלובין אצל אנשים מעשנים היא גבוהה, ויכול לקרות מצב שהמוגלובין תקין אבל הברזל נמוך".   

יש לי חברות המתרצות את העובדה שיש להן שומן עודף בגוף בכך שיש להן חיידקים. האם קיומם של חיידקים בגוף אכן קשור להשמנה? וכיצד ניתן לחזק את המערכת החיסונית? 

"חברותייך צודקות, אכן נמצא קשר בין השמנה לנוכחות יתרה של חיידקים מסוימים בגוף. תביני, אנחנו חיים כל הזמן עם חיידקים, יש לנו חיידקים בתוך הגוף ומעל הגוף, על העור, בפה, ולמעשה בכל מקום. החיידקים האלו בדרך כלל לא פוגעים בנו אם אנחנו חזקים ואם המערכת האימונית שלנו חזקה. כאמור, הקשר בין חיידקים והשמנה קיים, אבל מבחינת הסיבות להשמנה הוא די שולי ולא ניתן לתרץ השמנה על ידי חיידקים.

"אם המערכת החיסונית שלנו מוחלשת, החיידקים שקיימים אצלנו בגוף מתחילים לפעול לרעתנו, ולכן מאוד חשוב שהמערכת החיסונית תהיה סבירה.

"ממרום גילי גיליתי שאחד הגורמים לחיזוק המערכת החיסונית הוא פשוט להיות מאושר. אדם צריך להיות שמח, לחייך, לא להתלונן, ולא להיות עוין כי עוינות גורמת לירידה במערכת החיסונית. תהיו נחמדים לעצמכם, לקרובים שלכם, למדינה שלכם, לסביבה שלכם ותיהנו ממה שיש. לא משום שזה לא נעים אלא משום שאנשים עוינים שכל הזמן מחפשים רע ולא רואים את הטוב פוגעים בעצמם. בעבר מחפשי זהב היו נוברים בחול בעבור הסיכוי למצוא גרגיר זעיר של זהב, לנו יש טונות של זהב ואנחנו רואים רק את החול, וזה מה שמחליש את המערכת החיסונית. חשוב לראות את הדברים הטובים וליהנות ממה שיש, כי אף אחד לא יודע מה יהיה מחר. 

מעבר לזה, כדאי לאכול הרבה ירקות, כמה פירות ביום, הרבה שתייה, דגנים מלאים וקטניות. חשוב להקפיד לא להשמין יותר מדי ולהרגיש שאתם נותנים לגוף את הטוב ביותר ולא מעמיסים עליו שומנים, סוכרים ודברים מהסוג הזה. אם תנהגו בדרך זו, תראו שהדברים יהיו טובים יותר".

מתוך תוכניתה של אולגה רז, כל יום שישי ב-12:00 ב"רדיו ללא הפסקה". הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי