מעצב העל אוסקר דה לה רנטה אפשר לחובבות האופנה לחלום. לדמיין את הרגע - שהסיכוי שלו לקרות הוא קלוש - שבו נעטה על גופנו את אחת משמלותיו, שתשקול כנראה יותר מאיתנו, כשהיא מעוטרת אבני חן, אלגנטית ועם זאת אקסטרווגנטית. בשבוע שעבר הוא הלך לעולמו בגיל 82, אחרי 50 שנות הוט קוטור שבמהלכן הלביש את כל מי שרק אפשר לדמיין: מג'קי קנדי ועד אשתו הטרייה של ג'ורג' קלוני, אמל אלמודין, שלה עיצב את שמלת החתונה רק לפני כחודש. הוא הלך, אבל השמלות נשארו.


דה לה רנטה, הלביש את כל נשות הנשיאים. צילום: רויטרס

חביב הבית הלבן

הוא נולד ברפובליקה הדומיניקנית, למשפחה בת תשע נפשות. "לאביו שאיפות שונות מאלו שהיו לי לגבי עצמי", הוא הודה בראיון, "אם הייתי אומר לאבא שלי שאהפוך למעצב אופנה, הוא היה נופל ומת במקום". בגיל 18 עזב לספרד כדי ללמוד באקדמיה המלכותית לאמנויות סן פרננדו שבמדריד, שם התמחה באמנות פלסטית. אבל מהר מאוד התברר לאוסקר הצעיר שאופנה היא תשוקתו האמיתית.

אחרי שאשתו של שגריר ארה"ב בספרד ראתה כמה מהסקיצות שלו לשמלות, היא ביקשה ממנו לעצב שמלת נשף לבתה. הבת, לבושה בשמלה הראשונהשל דה לה רנטה, הופיעה על השער של מגזין "לייף". מאוחר יותר הוא התמחה אצל כריסטובל בלנסיאגה, המעצב המוערך ביותר בספרד באותן שנים, והחל ללמוד את רזי המקצוע ממש מלמטה. "הרמתי סיכות מהרצפה", הוא סיפר.

בהמשך הגיע לבירת האופנה פריז כדי לנפוש, אבל בתוך כמה ימים הוצעה לו עבודה בבית האופנה היוקרתי לנווין. בתוך שנתיים השלים את המסע ועבר לניו יורק - שם הפך למעצב של אליזבת' ארדן. המותג "אוסקר דה לה רנטה" הושק בשנת  1965 ושינה את פני האופנה האמריקאית.

"הלקוחות שלי הן נשים מצליחות ועובדות", הצהיר במבטא ספרדי, אבל הוא לא התכוון לאלה שעובדות במשרד אפרורי תשע עד חמש. לקוחותיו הן נשות נשיאים, פוליטיקאיות, שחקניות הוליוודיות וזמרות בינלאומיות, בהן שרה ג'סיקה פרקר, טיילור סוויפט, איימי אדמס, ג'סיקה אלבה ועוד רבות אחרות.

דה לה רנטה הלביש את אשת נשיא ארה"ב ג'קי קנדי בשנות ה-60, והיה בין המעצבים האמריקאים הבודדים שאת בגדיהם היא הייתה לובשת, כי חיבתההייתה נתונה אז למעצבים צרפתים. מאז, נשות נשיאים כמו ננסי רייגן והילרי קלינטון פנו אליו לעיצוב שמלות נשף או חליפות נשיות, המזוהות כל כך עם התפקיד.


ג'קי קנדי, הראשונה שזיהתה. צילום: רויטרס

בעיני הפאשניסטה והעיתונאית דפנה לוסטיג, חיבת נשות הפוליטיקאים אינה מקרית: "אני חושבת שמה שהפך אותו לכזו אגדה זה הטון המאוד לבן ואמריקאי שיש בבגדים שלו - דבר שהפך אותו למאוד אהוב בקרב נותני הטון. זה סוג לבוש מאוד אמריקאי, מיופייף ושמרני".

למעשה, מאז ג'קי קנדי, נשות הנשיאים נהגו ללבוש אוסקר דה לה רנטה, היו שיותר והיו שפחות, פרט לאשת הנשיא הנוכחית מישל אובמה. אובמה פחות או יותר החרימה את דה לה רנטה, לאחר שמתח ביקורת על קרדיגן שלבשה לפגישה עם המלכה אליזבת ב-2009, ואמר "לא הולכים לארמון בקינגהאם לבושים בסוודר".

כשאובמה הגיעה לארוחה רשמית עם ראש ממשלת סין לבושה בשמלה של המעצב הבריטי אלכסנדר מקווין, דה לה רנטה התעצבן: "אני כועס שראש הממשלה הסיני מגיע לביקור והיא לובשת שמלה של מעצב זר, במקום להציג את התעשייה שלנו". אבל סוף טוב: עשרה ימים לפני מותו של דה לה רנטה, אובמה הפתיעה ולבשה בפעם הראשונה בחייה הציבוריים שמלה בעיצובו.


מישל אובמה לובשת אוסקר דה לה רנטה. צילום: doublenrich מתוך אינסטגרם

טישירט וחצאית

אבל נראה שתקרית אובמה אינה מייצגת כי מכריו של דה לה רנטה מספרים על אדם בעל חוש הומור, שהאגו לא השתלט עליו. כך מעידה גם הישראלית סיון פניני, בעלת אתר האופנה My Urban Runway, שעבדה כסטאז'רית בבית האופנה היוקרתי של דה לה רנטה. "העבודה שם הייתה מאוד מיוחדת ושונה מבתי אופנה אחרים", היא מספרת. 

"במקומות אחרים זה ממש כמו 'השטן לובשת פראדה', אבל לא אצל אוסקר. הוא עובד עם אותן תופרות כבר עשרות שנים, רובן איטלקיות מבוגרות. הוא כל כך  בטוח בעצמו, והוא אדם חם ופתוח. אם הייתי מעצבת פריט, אז הוא היה מבקש 'תני לי לראות' והיה נותן לי טיפים ושואל אותי מה דעתי. זה לא מובן מאליו. היה מעורר השראה לראות איך הוא עובד בשיטה שלו, לוקח בד ופשוט מפסל אותו על הגוף של הדוגמנית. מעצבים כבר לא עובדים ככה".

במסגרת ההתמחות זכתה פניני לעצב ז'קט לניקול קידמן, להיות נוכחת במפגשיו של המעצב עם עורכת "ווג" המיתולוגית אנה וינטור ולראות את הרחוב נסגר פעם בחודש לפחות כי לורה בוש, רעיית הנשיא ג'ורג' בוש, קופצת לביקור. אף שפעמים רבות נמתחה עליו ביקורת בשל השמרנות והקו הקלאסי, ואף מיושן, פניני מספרת שלדה לה רנטה דווקא היה מאוד חשוב להתחבר לדור הצעיר.


השמלה הראשונה שעיצב דה לה רנטה. צילום: שער המגזין לייף

"הוא הבין שיש דברים שהוא לא מומחה בהם, ושצריך להביא אחרים שיהיו מומחים בעניינם, כמו עם הרשתות החברתיות", היא מספרת. "הייתה למשל תצוגה שבה הוא החליט להציג טישירטס עם החצאיות האיקוניות שלו, זה מאוד חדשני".

מה הפך את השמלות שלו לכל כך נחשקות?
"אוסקר תמיד היה אומר שהוא אוהב באישה אלגנטיות וכריזמה, וזה מתבטא בשמלות שלו. יש משהו מאוד על-זמני, גזרות מנצחות שתמיד חוגגות את גוף האישה ובעיקר גלאמור נצחי ולא מיושן".

איך ייראה טקס האוסקר השנה, בלי השמלות בעיצובו?
"זה באמת מאוד מעניין. העסק שלו הוא משפחתי, האנשים שעובדים שם עבדו איתו שנים. אני מאמינה שתהיה קולקציית מחווה לפועלו. אולי הבית ילך למקום יותר צעיר ופחות שמרני, אולי יביאו מעצב חדש וצעיר - וזה יכול לעשות טוב. בכל מקרה, המורשת שלו תמשיך לנצנץ לעד".


השמלה לאשתו של קלוני. צילום: שער המגזין ניו יורק פוסט