אני בן 29 , נשוי שנה וגר ברמת גן. אני בדילמה כלכלית: המשכורות שלי ושל אשתי מגיעות יחד לסכום של כ-15 אלף שקלים. אנחנו משלמים 2,400 שקלים בחודש (לעוד שנתיים) כדי לסגור הלוואות שלקחנו בבנק, ויש לנו הון עצמי משותף בסכום של כ-450 אלף שקל. אשתי ואני מתכננים לרכוש דירה, אך נקלענו לוויכוח לגבי המקום: אשתי מתעקשת לקנות דירה ברמת גן ליד ההורים שלה אבל לדעתי המשכנתה באזור הזה היא גדולה ועדיף לנו לקנות דירה גדולה וזולה יותר באזור מרוחק. מה דעתך?

"אתה רוצה לפתור את הבעיה דרך זה שתבטל את הדבר שהכי חשוב לאשתך, אבל זה לא חכם. זוגתך רוצה לגור ליד הוריה ולכן אתה צריך למצוא פתרון שמכיל את הרצון הזה, שהוא הכי חשוב לה. שניכם צריכים לצאת כשרוב תאוותכם בידכם - היא צריכה לגור ליד ההורים ואתה צריך לעשות החלטה כלכלית נכונה. הפתרון צריך להיות באמצע, לא על חשבון אף אחד מכם.

לדעתי הפתרון האופטימלי יהיה ברכישה של דירה להשקעה ולא דירת מגורים. במקרה שלכם, אם יש לכם 450 אלף שקלים, אתם יכולים לרכוש אפילו יותר מדירה אחת להשקעה. אם תעשו זאת, שכר הדירה שתקבלו יהיה יותר גבוה מההחזר של המשכנתה אפילו באופן די משמעותי, ואז תוכלו לשכור דירה נחמדה באזור שאתם רוצים. כרגע, אל תרכשו דירה באזור שלכם, תחפשו דירה במקום זול יותר. אתם יכולים להשיג תשואה מאוד יפה על דירה להשקעה, תעשו עסקאות טובות וחכמות, ולאט לאט תתקדמו ותתפתחו".

"אשתי מתעקשת לקנות דירה ברמת גן ליד ההורים שלה". צילום: Ingimage / ASAP

אני אם חד-הורית יחידנית לילד בן שנתיים, אני עובדת במשרה חלקית של שש שעות ביום כדי שאוכל להיות עם בני, אבל השכר שלי נמוך מאוד ומסתכם ב-3,000 שקלים בחודש. הורי תומכים בי מדי פעם, אך אני לא מצליחה לשרוד וזו לא דרך חיים. כיצד אוכל להגדיל את הכנסתי?

"אני חושב שהשכר שאת מרוויחה מתאים יותר לשכר של סטודנט בחצי משרה בתקופת לימודים, זה לא נראה לי נכון בשבילך. משכורת ממשרת אם היא לא בהכרח 3,000 שקלים, אל תקבלי את זה כמובן מאליו, משרת אם יכולה להגיע לסכום של 5,000 שקלים ויותר. בנך כבר בן שנתיים, ואפשר למצוא פתרונות בעבורו, אז הגיע הזמן שתסתכלי קצת על עצמך.

אל תיתני לעובדה שאת אם יחידנית לעצור אותך, העולם מלא נשים עובדות. אני מאמין שבהתפתחות האיזון האישי שלך וכדי לתת לבנך את מה שמגיע לו, את צריכה לחשוב על עצמך במונחים של התפתחות, תביני שמגיע לך ושאת יכולה להרוויח קצת יותר. אני מציע שתפתחי את העיניים והאוזניים, תעשי בדיקה ותדברי קצת עם אנשים, כך תיווכחי לראות שאפשר למצוא משרות עם שכר סביר ואפילו נאה גם אם אין בידך מקצוע.

תנסי לבדוק בכיוון של שירות טלפוני, מכירות או סקרים, כמו כן יש הרבה מאוד סוכני ביטוח שזקוקים לתיאום פגישות ועבודות מזכירות. את כל זה את יכולה לעשות בבית בשעות הערב. תכיני קורות חיים, תעשי טלפונים לכל מי שאת מכירה ותהיי אקטיבית, הרי הדרישה שלך לא כל כך מוגזמת".

אחרי 20 שנות קריירה נפלתי מנכסיי, וכיום אני עובד בניקיון כ-13 שעות ביממה. אני גאה בעצמי על שנפלתי והצלחתי לקום, אבל אני לא מממש את עצמי. אני לא רוצה להמשיך לעבוד גם ב-20 השנים הבאות בתור מנקה. אני אוהב לכתוב, ויכול להעביר סדנאות שידברו על התהליך שעברתי. העובדה שאני עובד המון שעות ביום מונעת ממני להגשים את עצמי. מה עלי לעשות?

"אתה חייב להתחייב לעצמך, ובצורה מאוד מדויקת למצוא את שביל הזהב שבאמצעותו תשקיע מספיק זמן כדי לייצר התחלה מסוימת של פרנסה בזכות הדברים שממלאים אותך. כך תוכל לאט לאט להפחית שעות מעבודות הניקיון שמפרנסות אותך, ותתחיל להרוויח כסף מדברים שממלאים אותך. לדעתי עליך לכוון לתחום הסדנאות, כי הסכומים שמרוויחים מכתיבה הם נמוכים. בשלב מסוים, כאשר תוכל לייצר את רוב פרנסתך מסדנאות, תהיה יותר קרוב לכתיבה. אתה צריך לעשות תהליך,

תחילה תעבוד עשר שעות בניקיון ותקדיש שלוש שעות ביום להכנסה מדברים הממלאים אותך ואז בהדרגתיות תשנה את המנעד הזה. תצטרך קודם להשקיע שעה שבה תעבוד במדויק על מה אתה הולך להציע ולמי. אחרי שתכין את החומרים ותדע בדיוק מה אתה מציע, תקדיש שעתיים בשבוע לניסיונות לשווק את זה. 

תנסה לפנות לכל מיני נדבנים, כמו שרי אריסון או אילן בן דב, תשלח להם מייל ובו תציג את מסלול חייך. תגיד להם שאתה צריך רק התחלה, כדי להראות שזה אפשרי ליפול ולקום ולהתחיל מחדש".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-08:00 ב"רדיו ללא הפסקה" הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי