אמי בתחילת שנות ה-50 לחייה, עברה לאחרונה ניתוח לתיקון היפרדות רשתית של העין. הניתוח עזר לה מאוד, והראייה שלה, שקודם לכן הידרדרה, השתפרה מאז. לפני שאמי עברה את הניתוח הזה היא הייתה עושה אימון ספינינג כמעט כל יום, וזה עשה לה ממש טוב על הנשמה, אך מאז שהיא התחילה לסבול מבעיות בעיניים, היא פיתחה תיאוריה שלפיה היפרדות הרשתית קרתה בגלל הספינינג. עכשיו היא מפחדת לחזור להתאמן למרות שכל הרופאים אומרים לה שהיא יכולה לעשות ספינינג. לדעתי היא סתם פרנואידית, מה דעתך? 

"אני איני מומחה בנושא, ואם רופאי עיניים אמרו לאמך שאין שום הוראה נגד עיסוק בספינינג, אז כנראה שזה הדבר הנכון כי עקרונית, ספינינג לא משנה את הלחץ התוך-עיני. למרות זאת, ברגע שיש בעיות בעיניים והיפרדות של רשתית, לדעתי לא כדאי לעשות מאמצים גופניים מוגזמים ואינטנסיביים. אני לא אוהב דברים מוגזמים, ובאימון ספינינג דוחפים את המתאמנים עד לקצה יכולתם, והם נדרשים לאמץ את כל הגוף ומעלים את לחץ הדם.  

אם מרגישים טוב, זה בסדר להתאמן בצורה כזו, אבל אני אישית לא כל כך אוהב את זה, ובעיקר כשקורים דברים בגוף. אם אמך בכל זאת רוצה לעשות ספינינג, אני הייתי מציע לה להתאמן בצורה עדינה יותר ולא להיכנס לאטרף הקבוצתי של ‘יותר חזק, יותר מהר'. כמו כן, היא יכולה לעשות פעילות גופנית אחרת כמו רכיבה על אופניים, צעידות, שחייה או כל פעילות אחרת שלא קשורה במאמץ שמעלה את הדופק לרמות גבוהות מאוד. תלכי עם הפרנויה של אמך ואל תלחצי עליה לחזור ולעשות ספינינג אם היא חושבת שזה לא טוב לה, כי החולה הוא הרופא הטוב ביותר של עצמו". 

אני סובלת כבר כמה שנים מקרע בגידים של הכתף. בעבר נתנו לי זריקה להרגעה אך הרופא אמר שאם אמשיך לקבל את הזריקות האלה, הקרע יגדל. הוא הפנה אותי למרפאת כאב, שם אני עוברת דיקור ומקבלת זריקה להקפאת העצב. האם הטיפול שאני מקבלת הוא נכון, ואלו טיפולים נוספים יכולים לעזור לי? 

"אפשר לטפל בקרע בכתף בכמה דרכים: דרך אחת היא לעבור ניתוח שבו מחברים את הקרע ותופרים אותו, הבעיה בטיפול מסוג כזה היא שמשך ההחלמה הוא ארוך ומצריך פיזיותרפיה ארוכה. דרך נוספת לטיפול היא פיזיותרפיה ממושכת. היא לא תרפא את הקרע, אבל לפעמים הקרע יכול להצטלק והפיזיותרפיה יכולה לחזק את השרירים האחרים ולשפר את יכולת התנועה. זו הדרך הכי טובה לשחרר את הכאבים מהצוואר, וכך יהיו לך כאבים שתוכלי לחיות איתם. 

תבקשי הפניה לפיזיותרפיה, וכשתגיעי לטיפול תבקשי שמישהו יבוא איתך ויצלם את התרגילים שנותנים לך, כך תוכלי לראות אותם בווידיאו ולתרגל אותם בבית. את יכולה לחמם את המקום, לשים עליו קומפרס חם ולעשות את התנועות בקצב איטי. שאלת לגבי הטיפול במרפאת הכאב - דיקור יכול לעזור לך, אבל אני לא הייתי שש לעשות זריקות, כי בדרך כלל הרופאים במרפאות הכאב משתמשים באותן זריקות שהאורתופד נמנע מלתת לך. אם זו זריקה אחת או שתיים זה בסדר, אבל יותר מזה לא כדאי לך לעשות". 

אני בת 70, לפני כשנה וחצי עברתי אירוע של מפרצת בראש ועשו לי צנתור. מאז סבלתי הרבה פעמים מכאבי ראש מתחת לעיניים, במצח ומלחץ באוזן. כל הבדיקות שעשיתי הראו שהכל אצלי תקין, אך אני עדיין סובלת מדי פעם מכאבי ראש, במיוחד אחרי מנוחת צהריים. אני הולכת לנוח בלי כאבים וקמה אחרי שעתיים עם לחצים בראש. למרות שהכאבים לא נמשכים הרבה זמן ועוברים אחרי 10 דקות, אני עדיין חוששת. מה דעתך? 

"אני לא מכיר הרבה אנשים בני 70 שאין להם מדי פעם כאבי ראש. כאבים שמופיעים אחרי שינה או מנוחה, כמו שאת מתארת, הם בדרך כלל כאבים שקשורים לצוואר. בדרך כלל כשקמים וזזים קצת, הכאבים עוברים לבד אחר 10-20 דקות, וזה בדיוק מה שקורה אצלך. אין לך ממה לפחד, אלו כאבים שב-99% מהמקרים הם מהצוואר". 

לאחרונה היו לי כאבים במותן הימני, עשיתי אולטרסאונד, והרופאים אמרו לי שיש לי ציסטה בכבד וכבד שומני שלא אמורים לגרום לי לכאבים. זה מסוכן? 

"ציסטה בכבד זה דבר שכיח שיש אותו להרבה אנשים, וזה דבר שרק מחייב מעקב. בעוד שנה תבקשי שיבדקו שוב אם יש ציסטה ואם היא גדלה או קטנה. כבד שומני יכול להיגרם מעודף משקל, מאלכוהול או מתרופות, אבל אם את לא לוקחת תרופות, נמנעת מאלכוהול ולא סובלת מעודף משקל, אז פשוט תמשיכי להיבדק ולעקוב אחרי התופעה. הרופאים צודקים, הדברים הללו לא אמורים לגרום לכאב. כאבים באזור הזה יכולים לנבוע מבעיה בעמוד השדרה". 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה". 

הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי