כשאומרים לי "יקב בוטיק ישראלי", מיד עולה מולי תמונה של אזור רמת הגולן, שדות ירוקים ורוח הרים קרירה. סביר להניח שאני לא היחידה שחושבת כך, אך בשנים האחרונות יותר ויותר יקבים וייננים צצים הרחק מהצפון המלבלב. ראיה לכך היא דרך היין שעל כביש 40 במטה יהודה, שעם הזמן מקבלת הכרה ומבקרים רבים, אבל לא רק שם אפשר לטעום כיום יין ישראלי טוב: גם הנגב טומן בחובו הפתעות רבות, ואחת מהן היא "יקב רמת נגב" במושב קדש ברנע. 

את היקב הקימו נירה ואלון צדוק. השניים, שגדלו במושב באזור השרון, הגיעו לדרום בשנות ה-70 לאחר פינוי סיני. הם התאהבו בשלווה שהציע המדבר והחליטו להקים עם גרעין של חברים שפגשו בסיני את מושב קדש ברנע. 

בדומה ליקבי בוטיק אחרים בארץ, הסיפור של יקב רמת נגב התחיל ביום הולדתו ה-40 של אלון, כאשר החליט להשתתף בקורס ייננות. הקורס שבה את לבו והוא החליט להעמיק את הידע. לאחר שצבר מספיק שעות לימוד, הפך את התיאורטי למעשי ובשנת 2000 שתל את הכרמים הראשונים. היקב, שנשא בהתחלה את השם "קדש ברנע", עבר בשנים האחרונות מהפך והתמקצעות, וכיום הוא מייצר מאה אלף בקבוקים בשנה וחולש על 70 דונם של כרמים. 


יקב קדש ברנע. צילומים: מיטל שרעבי

האהבה ליין עברה גם לבנו יוגב, שהלך בעקבות האב והחליט ללמוד ייננות באיטליה. כיום יוגב הוא היינן של היקב ואלון עוסק בעיקר ביישוב ובהתיישבות באזור הנגב. גלעד, בנו השני, אחראי לשיווק. נירה, אשתו, נשאבה גם היא לעסק המשפחתי ומשלבת בין מטלות היקב למקצוע המקורי שלה - מורת דרך. כך שתוך לגימת יין היא יכולה לסחוף אתכם בידיעותיה על האזור. 

בלב היקב פועל מרכז מבקרים קטן. בניגוד ליקבים הגדולים, הוא נמצא במרכז העשייה וכבר בכניסה מרגישים את האדרנלין. מכיוון שהיקב כשר אי אפשר לבקר בו בשבת, ובימי חול ניתן לעשות זאת רק בתיאום מראש. הביקור כולל סיור, טעימות יין והסברים מפי אחד מבני המשפחה על סוגי היינות שהם מציעים ותהליך הייצור. במהלך ההסבר מוקרן סרט קצר על היקב, ואפשר, כמובן, לרכוש יין. כמו כן, ניתן להזמין חבילות של טיול שטח וטעימות.

פרטים נוספים: יוגב - 4774917 - 054. 

אם אתם כבר מגיעים לאזור קדש ברנע, חבל לפספס את היישוב באר מילכה שבקרבת הגבול המצרי. המילה מלכה (מלגה) בערבית היא נקודת מפגש - במקרה הזה נקודת מפגש של נחל לבן עם נחל ניצנה. בסמוך ליישוב מחכות לכם דיונות קסומות, שבהן הילדים יכולים לפרוק כל עול. הדרך אל הדיונות מסומנת באמצעות אבנים לבנות בכביש הג׳ורה (כמה מטרים לפני הכניסה ליישוב).  


אם אתם חובבי תבלינים, תוכלו להמשיך עם הכביש עוד כמה מטרים ולעצור ב"חוות שירת המדבר", שהוקמה על ידי נועה וגולן כהן. השניים, שהגיעו ליישוב לפני שמונה שנים, מגדלים צמחי מדבר שמשמשים לרפואה וכתבלינים. החווה כוללת בוסתן, שאליו מתנקז החלק התיירותי. במהלך השנה הם מקבלים בעיקר קבוצות, אך בחגים (סוכות ופסח) הבוסתן פתוח לבודדים ולמשפחות. 

טלפון לשאלות ולתיאום ביקור: 7021650 - 052. 

המיקום: מושב קדש ברנע.

אופי הטיול: מסלול בדרגת קושי קלה, מתאים לכל המשפחה. 

משך הטיול: טיול של חצי יום, עם אפשרות לינה. 

העונה המומלצת: כל השנה. 

איך מגיעים: נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את רמת נגב וממשיכים עם השילוט אל המושב. 

קפה על הגבול 

עבור אלה מכם שמטיילים באזור הנגב מדובר בבעיה מוכרת: אין הרבה מקומות ראויים לאכול בהם. למרות גודלו העצום של הנגב, אין מספיק מסעדות ומקומות אירוח שמציעים אוכל טוב מבלי לאלץ אותנו לתאם מראש. אולי זה בשל כמות המבקרים הנמוכה יחסית ואולי תושבי הנגב פשוט מעדיפים מאכלים ביתיים, אבל הבעיה הזאת מאלצת את המטיילים להגיע עם פק"ל אוכל ומשקאות לכל היום. 


קפה "עזוז" בנגב. צילום: מיטל שרעבי

אך גם כאן נרשם שיפור ובלב היישוב עזוז שבגבול סיני מצאנו את "קפה עזוז", מקום קטן ומקסים עם נוף עוצר נשימה ואוכל ישראלי אותנטי. בית הקפה פועל בימים רביעי־ראשון מעשר בבוקר עד שבע בערב, ומציע תפריט צמחוני שמבוסס על פיצות, חציל בלדי, מסבחה, שקשוקה ואוכל קל. ההיצע בתפריט אומנם מצומצם יחסית, אך את האוכל תוכלו לנשנש מול הנוף המדברי כשהרוח הקרירה מצננת ומשכיחה מכם את תלאות היום. בימי שני ושלישי ניתן להגיע בתיאום מראש בטלפון: 4226330 - 054.