ב-21 באוקטובר שעון הקיץ היה עדיין בתוקף, ובשעת בין ערביים הנעימה שמש חמימה את סיורנו למנזר "גרנד שארטרז". האתר הזה נחבא בעמק המוקף בפסגותיו של רכס שארטרז, המתנשאות לגבהים צנועים של אלף מטר פלוס, כ-25 ק"מ מצפון לגרנובל, בירת האלפים הצרפתיים. למחרת היו הפסגות עטופות כתרים צחורים. מיהרנו לסיים את ארוחת הבוקר כדי לחוות את השלג הטרי.

נדרשו לנו דקות בודדות כדי להעפיל לשרמונט-סום, בגובה 1,867 מטר, שם הצליף השלג על פנינו. המקומיים לא התרגשו, ובאתר הסקי הסמוך, בעיירה סנט־פייר, עדיין לא החלו בהכנות לקראת העונה. "נקווה שבחג המולד יהיה שלג שיאפשר גלישה", אמרו לנו. כמובן שהרכסים הגבוהים בהרי האלפים עוטים שלגי עד, אולם עונת הגלישה במרבית האתרים אינה מתחילה לפני חודש דצמבר. 

למרות שעד לגל הראשון של עונת הסקי יש עוד שבועות אחדים, הזמנת המקומות ברחבי אירופה בעיצומה. הניסיון מלמד שמרבית הגולשים מתכננים את חופשתם מראש. שיטוט קצר ברשת תחת הכותרת "סקי 2015" מגלה כי גם מארגני התיירות הישראלים ממתינים מוכנים עם הצעותיהם. כשמדובר בעונת הסקי, המוגבלת לחודשים אחדים, צריך להביא בחשבון את חופשת החורף האירופית בפברואר, שמביאה את המחירים לשיא. כך שההמלצה היא לצאת בינואר, אחרי חג המולד וראש השנה, עד השבוע השני של פברואר. אחר כך, לקראת מרס, המחירים יורדים, ואז שוב מטפסים בתקופת חופשת חג הפסחא.

כאשר מהרהרים בחופשת סקי, היעד הראשון שעולה על הדעת הוא האתרים האירופיים בהרי האלפים, שם מבטיחים לנו "להתעורר בלב עיירה ציורית, טובעת בלבן, מוקפת פסגות מושלגות והרים הנישאים לגבהים מדהימים", כשהמשכו של היום הוא "בנופש פעיל במרחבים הקפואים כשאת הערב מסיימים בארוחה משובחת". מלל יחצני כזה משורבט מדי שנה בשנה בעלוני הפרסום, והוא מיועד ככל הנראה למי שלא חווה חופשת סקי מימיו. גולשים ותיקים כבר יודעים שהצלחתה של חופשת סקי תלויה במרכיבים רבים, ובראשם מזג האוויר.

השתכללו בכל היבט

שאלת מפתח לקראת יציאה לחופשת גלישה היא: "לאן?". ההחלטה בסוגיה זאת תיתן מענה ביחס למזג האוויר ולמרכיבים נוספים של הנופש: המחיר; תנאי הגלישה ‏(האם האתר מאיר פנים למתחילים, האם יש פעילות רבה של החלקה בסנובורד, מספר המסלולים ואופיים, מספר המעליות‏); אופיו של האתר ‏(כפר מקסים או "בית חרושת", האם הוא פופולרי בקרב המקומיים או גדוש בתיירים‏); רמת ההדרכה; האפשרויות לפעילות "אחרי הסקי" - Apres Ski בלשונם ‏(צעירים או משפחות, האם האתר מסביר פנים לבודדים, מהו מספר הבריכות, מועדוני הבריאות והמסעדות ומה איכותם‏); ההיצע באתר הסקי ‏המוצע למי שאינו גולש (חנויות, החלקה על הקרח, טיולים בסביבה‏); עד כמה האתר מרוחק משדה התעופה. לקראת עונה זאת - כך התבשרנו - יהיו טיסות לליון שבצרפת ולברשייה שבאיטליה. ויש עוד שיקול: מידת החיבה למדינה המארחת.

גולשים שאוהבים את אווירת הקלאבים יוצאים בעיקר לצרפת, שם המועדונים הללו מושכים גם את המתחילים. אחרים בוחרים אתרי סקי בשווייץ, באוסטריה ובאיטליה. ברשימת ההיצע האירופית אפשר למצוא גם אתרים באנדורה, וגם כאלה במדינות מזרח ומרכז אירופה, שיתרונם הוא במחיר הנוח שהם מציעים. מאז שהאתרים הללו נהפכו נגישים לתיירים מן המערב, בשלהי המילניום הקודם, הם השתכללו בכל היבט שיד אדם יכולה לתרום לאיכותם.

מכל מקום, הרי האלפים הם האטרקטיביים מכולם. ההיצע האיטלקי ממשיך לתפוס נתח הולך וגדל, וגם קלאב מד התנחל שם. האתרים והנופים שלהם יפים לפחות כמו במדינות השכנות, האווירה האיטלקית היא חופשית, והם לא מתביישים להשתמש בתותחי שלג. בנוסף לכך, בעשור האחרון האיטלקים שיפרו את מסלולי הסקי ושיפצו את בתי המלון. אתרי הסקי של איטליה נהנים משמש רבה יותר מאשר שכניהם באלפים וכוללים את אלה שבמערב, בעמק אאוסטה בקרבת הגבול עם צרפת, ואת אלה שבמזרח - בדולומיטים, בקרבת הגבול עם אוסטריה.

אוסטריה מציעה שילוב מושלם: מסלולי גלישה מעולים, בתי מלון ופנסיונים חביבים, מחירים סבירים ואפשרויות "אפרה־סקי" מגוונות לכל הגילאים. יש גולשים המגלים נאמנות לאתרים שבהם החלו את קריירת הסקי שלהם והללו שבים אל הפנסיון הקבוע שלהם, שם בעלת הבית זוכרת את אופן הגשת הביצה שהם אוהבים לקבל לארוחת הבוקר.

גם לשווייץ יש גולשים נאמנים. שווייץ נחשבה בעבר למדינה יקרה. כיום זאת כבר אגדה, וכאמור יש גולשים שלא יוותרו על המסלולים של צרמט או סנט מוריץ. צרפת, כבר אמרנו, הייתה בעבר היעד הפופולרי ביותר בזכות קלאב מד. גם כיום המועדון הוותיק מצליח לשמור על הפופולריות שלו: האתרים שלו ממוקמים היטב, אוכלים שם טוב, מי שבא עם ילדים יכול להפקידם בלב שקט בידי הצוות, ויש אפילו כאלה שאוהבים את מופעי הבידור של המקום. גם גולשים עצמאיים ימצאו בצרפת די והותר אפשרויות: החל באתרים יוקרתיים כמריבל, עבור באתרים עממיים יותר, שם אפשר לשכור בקתה (Chalet), וכלה בעיירות בטון שהוקמו במיוחד כדי לשכן גולשים.

מאמצים שרירים

במסענו בחודש שעבר חצינו את האלפים בדרכנו מטורינו לגרנובל ובחרנו לעשות זאת דרך מעברי ההרים, ולאו דווקא דרך המנהרות. בדרכנו בנתיב "האלפים הגדולים" (Route des Grandes Alpes) עברנו בעיר הגבול הצרפתית בריאנסון (Briancon), העיר הגבוהה באירופה (1,326 מטר), שהיא דוגמה לאתר ציורי עם ניחוח ימי־ביניימי. העיר העתיקה מוקפת החומה בנויה על מדרון של הר ובראשו טירת ענק, שהוקמה במאה ה־17 כדי להגן על מעבר ההרים מול היריב האוסטרי.  

אל תוך החלק העתיק, ששמו המקורי וובן - על שמו של מהנדס המבצרים - ניתן להיכנס דרך ארבעה שערים ובהגיענו בין העונות יכולנו להעפיל מעלה עם הרכב וגם למצוא מקום חניה בפתחו של אחד מהם. הרחוב הראשי Grande Gargouille מיוחד בכך שבמרכזו תעלת מים צרה. הסמטאות הצרות, מדרחובים כולן, שימרו את המבנים הישנים והמטייל ימצא שם די והותר חנויות ומסעדות. אתרי הסקי סר שבלייה מרוחק שמונה ק"מ מן העיר.

בעוד מועדי החופשה הם קשיחים ותלויים במרכיבים שאינם בשליטת המזמין חופשה, אזי ההחלטה ביחס לאופי השהות תלויה אך ורק בגולש. המענה לסוגיית אופייה של החופשה תלוי בהרכב היוצאים ובתקציב שלהם, שהרי יש מועדונים זולים ויש יקרים, וכך גם בתי המלון. אם הגולשים רוצים הדרכה, ארוחות עשירות וסביבה שמחה ורועשת - מועדון הוא העניין שלהם. אך אם הצוות היוצא מצטמצם לזוג שלא מתלהב מערבי ההווי הנחותים המוצעים שם, עדיף לבחור בבית מלון. חבורה הטרוגנית הנוסעת לסקי יכולה לשכור chalet או דירות המתאימות למעוניינים לחסוך.

הניסיון מלמד שבאיטליה ובצרפת כדאי להתמקם במלון בן ארבעה כוכבים. באוסטריה אין הכרח ברמה גבוהה כזאת. בטירול יש בתי מלון, גסט־האוסים ופנסיונים משפחתיים שמציעים עסקאות חצי פנסיון כדאיות. חלקם מציעים גם סאונה, ואם הגולש העברי החליט להזיע, אל לו להיבהל לכשיגלה שהסאונה משותפת לגברים ולנשים, הבוחרים להזיע עירומים.

מי שהחליט להצטרף לעם הגולשים חייב לדעת שיש לערוך הכנות אחדות והכרחיות לפני היציאה. הניסיון מלמד שחופשת סקי מאמצת שרירים שהנחנו להם לנוח בחודשים הרבים כשבילינו לחופי הים התיכון. רופאים ממליצים להכין את הגוף שלושה חודשים מראש, בייחוד כשמדובר באוכלוסייה שקידומת הגיל שלה מתחילה בשלוש ומעלה.

סקי דורש גם לבוש וציוד. למתחילים מומלץ לשאול ביגוד ייעודי מהוותיקים ולא לרוץ לקנות, כדי לא להישאר עם מלתחה ללא שימוש לאחר שיתברר שהם וסקי לא הולכים יחדיו. למי שנכבש, כדאי להצטייד בציוד חובה, הכולל סרבל ‏(אפשר גם מכנסי סקי ומעיל סקי בנפרד‏), כובע, כפפות ומשקפי סקי. נעלי סקי אינן בגדר הכרח ואפשר לשכור אותן באתר. על שוכרי הרכב לוודא שהעסקה תכלול שרשראות שלג ומתקן למגלשיים, וכדאי גם להביא אנטנה משומשת עם סרט צבעוני בקצה, כדי שאם ייערם שלג על המכוניות - תוכלו למצוא את שלכם בקלות.