החורף עדיין לא ממש הגיע. אנחנו לבושים בבגדי קיץ והרגישים (או אלו שסתם מתגעגעים ללבוש החורפי) לובשים בגדי מעבר. מזג האוויר הנוכחי הוא הכי נעים שיכול להיות, ורובנו עדיין לא מפעילים מכשירי חימום. אבל שינוי אחד ומשמעותי כבר התחיל, והוא שעת אור אחת פחות בסוף היום.

רבות נכתב על הזזת מחוגי השעון ועל תרומתה לחיסכון באנרגיה, לעלייה בפריון העבודה והייצור, להתרחבות בכלכלת המסחר, צמצום בתאונות הדרכים ובילוי בשעות הפנאי. פחות דובר על ההשפעה של שעות האור על משקל הגוף והתיאבון. 

ומה ההשפעה עלינו? המחקרים שנעשו עד עתה אינם מספקים תשובות חד-משמעיות. אני מניחה שהסיבה היא שגם אנחנו כאנשים איננו אחידים ומרבים להשתנות במהלך השנים - ייתכן שקשיים שהיו לנו בילדותנו אינם רלוונטיים בבגרות ולהפך. מחקרים מסוימים מראים כי במיוחד אצל ילדים, דווקא תקופת הקיץ היא זו שבה עולים במשקל. נראה שהיציאה מהשגרה היא האחראית לכך. מחקרים אחרים תומכים בכך שעונות החורף והסתיו מועדות לפורענות.


צילום: מרק ישראל סלם

למה זה קורה
מניסיון של שנים אני יודעת לומר, שיש כאלו שהשינוי הראשון של החורף - כלומר המעבר לשעון חורף - מקשה על הדיאטה.

מדוע?
1. הפעילות בחוץ - של מבוגרים ובעיקר של ילדים - פוחתת. פחות הולכים ברגל ורוכבים על אופניים לחברים, לבית הספר או לסופר השכונתי. הילדים מבלים יותר שעות בבית, מול מגוון המסכים ולא בגינה או במגרש המשחקים. ההימצאות פחות שעות על הרגליים מחוץ לבית ויותר שעות בישיבה בתוך הבית גורמת לצמצום ההוצאה הקלורית. גם אם מדובר במספרים קטנים - לאורך זמן, הפער משמעותי.

2. אנו נמצאים יותר זמן בבית גם אם מדובר רק בשעה אחת פחות של אור בחוץ. חלקנו מאמצים "כוננות חושך" ומוותרים על בילוי בחוץ וממהרים הביתה. בבית המזווה והמקרר בהישג יד, והשעמום והעייפות יכולים להביא לפתיחתם ללא הפסק והנשנוש אינסופי. גם בסוף יום העבודה ולאחר שהילדים נמים במיטה, והמתח יורד אנחנו נגררים לאכילה מרובה ואף מיותרת.


צילום: ingimage/asap

3. חשיכה ומצב רוח ירוד. רבות נחקר ונכתב על אודות ההשפעה של החשיכה על מצב הרוח, או ליתר דיוק היעדר שעות אור על מצב הרוח. בחשיכה, בלוטת האצטרובל במוח אחראית להפקת ההורמון מלטונין האחראי על הסדרת מחזור השינה, בעוד בשעות האור יש הפרשה של ההורמון סרוטונין.

לעומת הראשון, לשני דווקא השפעה טובה על מצב הרוח. במקרים כאלה, יש מי שבעיניהם פחמימות משפרות את מצב הרוח (בזכות אותו מנגנון של עלייה בהפרשת הסרוטונין) ומוסיפים לתפריט מאפים ומתוקים למיניהם.

מה אפשר לעשות
באופן אישי, איני מתלהבת משעון החורף, אך אם הוא כבר כאן, ניתן להסתכל על חצי הכוס המלאה ולנסות להפיק ממנו את המיטב. 

איך נעשה זאת?
1. ננצל את העובדה שאף על פי שמחשיך מוקדם יותר, מזג האוויר נעים במיוחד וכמעט לא גשום. לא ניכנע לחושך. מזג האוויר מאפשר לבצע פעילות גופנית בחוץ ולאו דווקא בחדר הכושר מול מסך טלוויזיה. צאו עם חבר או חברה, עם הילדים, עם בני הזוג להליכה, לריצה. עודדו את הילדים להקדים ולצאת לחברים. גם אם יפתיע הגשם, לרוב הוא ירד בהפוגות, חשוב שהילדים לא יבלו שעות ארוכות מדי מול המסך אלא ישתוללו עם חברים מחוץ לבית.

2. בילוי משפחתי: פחות זמן בחוץ, פחות סידורים, פחות מסעדות, אך יותר זמן בחיק המשפחה הגרעינית. זו ההזדמנות למסד ארוחת ערב משפחתית. ולאלו המורגלים בארוחה משפחתית חטופה וזריזה (פיתה עם חומוס, לדוגמה) כדאי להאריך את משך הארוחה, להשקיע במאכלים חדשים (ולא מדובר על מאכלי גורמה) - גבינה חדשה שיצאה לשוק, סלט חדש עם ירק שהילדים עדיין לא טעמו או פשטידה שהרבה זמן לא יצא להכין יחד. הרווח כמובן אינו רק תזונתי אלא גם הנאה מזמן איכות.

3. זה הזמן להכין מרק: מרק ירקות או קטניות, עשיר ברכיבים תזונתיים איכותיים כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים. המרק משביע בטווח הקצר, בעיקר בגלל הנוזלים שמגיעים מהר לקיבה ומרחיבים את דופנותיה, כך שנוצרת תחושת שובע. האכילה איטית ורגועה יותר, אולי גם משום שהוא מוגש חם... בזכות הסיבים התזונתיים שבירקות ובקטניות, שהשהות שלהם במערכת העיכול ארוכה יחסית, המרק משביע גם מספר שעות אחרי אכילתו.

ומה חשוב לזכור
ועוד דבר: מחקר שנערך בארץ בקרב אחיות, גילה כי קיימת נטייה למחסור בסידן בתקופת הסתיו והחורף. ויטמין D חיוני לשמירה על מאזן הסידן והזרחן בגוף ועל תפקידים ותהליכים חשובים נוספים, והוא מופק בגוף על ידי חשיפה של העור לקרני השמש.

מעבר לשעון חורף יכול להיות מאוד משמעותי אצל אנשים שעובדים שעות רבות במשרד. יכול להיות מצב שבו במהלך יום שלם לא תהיה חשיפה לשמש. אני מציעה ליזום הפסקה בשעות שבהן השמש יוצאת (ולמזלנו בארצנו החמה גם בחורף קיימים ימים רבים כאלו) ולהתאוורר. לצאת להליכה קצרה מסביב לבניין או לשבת ולהחזיר שיחת טלפון לחבר. אגב, בעיה זו חריפה יותר בקרב המגזר הערבי והחרדי, שקוד הלבוש שלהם מחייב בגדים ארוכים המסננים את קרני השמש.