לאחרונה התחלתי לעשות דיאטה דלת גלוטן. האם מומלץ לאנשים שאינם רגישים לגלוטן להימנע מצריכת מוצרים המכילים גלוטן? 

"למיטב ידיעתי דיאטה דלת גלוטן (לאנשים בריאים) מזיקה לבריאות, ולכן אתה צריך לאכול אוכל שמכיל גלוטן. ברגע שאנחנו מורידים בצורה מלאכותית וללא צורך פריט שהוא חשוב מאוד לגוף שלנו כמו חיטה, שעורה, שיבולת שועל וכדומה, אנחנו מפרים איזון כלשהו בתוך הגוף. 

האיזון העיקרי שמופר במקרה זה הוא בעצם איזון החיידקים שמאכלסים לנו את המעיים, והחיידקים האלה מאוד חשובים לבריאות שלנו. לכן, אם אתה לא צריך להוריד גורם מסוים מהתפריט אל תוריד אותו, הימנע אך ורק מגורמים מזיקים כמו שומן, סוכר, דבש ודברים מהסוג הזה". 

אני צורכת כמויות גדולות של לימונים מידי שבוע. האם צריכת לימון פוגעת בספיגת הברזל? 

"צריכת לימון לא פוגעת בגוף ולא משפיעה על ספיגת הברזל, לימון זהו פרי שמכיל הרבה מאוד ויטמין C, ובדרך כלל הוא דווקא משפר את ספיגת הברזל. את יכולה להיות רגועה, למיטב ידיעתי אין שום נזק באכילה מרובה של לימון". 

האם סלק אדום מעלה את רמת הסוכר בגוף, והאם יש הגבלה על אכילת סלק?  

"הסלק האדום שאנחנו נוהגים לאכול איננו מעלה את רמת הסוכר בגוף. זה נכון שבסלק יש סוכר בכמות לא מבוטלת, יחסית לירק, אבל יש בו גם הרבה מאוד סיבים שמאטים את ספיגת הסוכר, ובנוסף המדד הגליקמי שלו לא גבוה במיוחד. סלק סוכר לעומת זאת הוא סלק מיוחד המכיל כמות גדולה יחסית של סוכר, וממנו מפיקים סוכר, סלק מהסוג הזה לא ניתן בדרך כלל להשיג. לסיכום, לסלק יש הרבה סגולות, ואין בעיה או הגבלה כלשהי לאכול אותו".


לימון - אפשר לאכול בשקט. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'

אני בת 43, בשנתיים האחרונות אני עוברת טיפולי פוריות. אף על פי שאני אוכלת בצורה מאוד מאוזנת ובזמן הטיפולים הייתי (ועודני) פעילה גופנית, לצערי בכל זאת עליתי שלושה קילוגרמים ויש לי נפיחות בבטן. בארבעת החודשים האחרונים הפסקתי את הטיפול אך עוד לא הצלחתי לחזור לעצמי. האם יש בכלל סיכוי שאחזור לעצמי? ואם כן, כיצד אוכל להיפטר מהמשקל העודף?  

"טיפולי פוריות בהחלט תורמים משמעותית לעלייה במשקל, זהו טיפול הורמונלי ובעיקרון כל דבר שמשפיע על ההורמונים שלנו ברוב המקרים גורם להשמנה. אל ייאוש, לדעתי את בהחלט יכולה לרדת במשקל. כדי לעשות זאת עלייך לאכול חמש ארוחות קטנות ביום, דיאטה כזו "עובדת" טוב על אזור הבטן. בארוחות כאלו את יכולה לאכול למשל: פרוסה עם קצת ממרח, ירקות ללא הגבלה, אורז עם ירקות, בשר עם ירקות, פרוסת לחם עם ביצה וירקות, קצת כוסמת או פסטה עם ירקות וכו'.

חשוב שתשתי הרבה ותימנעי עד כמה שאת יכולה מדברי מתיקה. תסתפקי בפרי אחד ביום, אל תשתי מיצים, ותקפידי לשתות שתייה ללא סוכר (את יכולה להשתמש בממתיקים מלאכותיים). אם תקפדי על תזונה נכונה, תוך שבועיים תתחילי תהליך של צמצום היקפים באזור המותניים. כרגע את לא עושה טיפול פוריות אז אין סיבה נראית לעין שלא תצליחי להשיל 2-3 ק"ג ממשקלך. זה לא משהו אבסולוטי. יש פתרונות לעלייה במשקל, ובדרך כלל הם עובדים". 

מה דעתך על פרי עץ הארגן, והאם הוא עוזר בהורדת רמת הסוכר בגוף? 

"עץ הארגן (Argania spinosa) מקורו במרוקו, ומפירותיו של עץ זה מפיקים את שמן הארגן. זהו שמן מאוד יקר ומשתמשים בו בין היתר לקוסמטיקה. לפי מחקרים שונים, לפרי הארגן יש השפעות חיוביות על סוכרת, מחלות לב וכו'. אף שלעץ הארגן יש סגולות שונות, אני אישית מתנגדת לכך שאנשים מנסים למצוא פתרונות קסם ובכל פעם תולים בהם את תקוותם. למשנתי זה לא עובד ככה, אם תצרכו כל יום מהשמן הכי טוב בעולם אבל לא תקפידו על תזונה נכונה, גופכם עדיין לא יעבוד בצורה תקינה. חשוב מאוד להקפיד לאכול יום יום מאכלים בריאים ומזינים, ולצרוך אוכל שיש בו מרכיבים חיוביים כמו למשל שמן זית שהוא יחסית לא יקר או שמן קנולה שהוא ממש זול. בשמנים אלו אגב, יש בערך אותו הרכב של חומצות שומן (ואולי אפילו טוב יותר) מאשר בשמן עץ הארגן". 

מה דעתך על סירופ תירס, והאם מומלץ לצרוך אותו? 

"סירופ תירס הוא סירופ על בסיס עמילן תירס (קורנפלור), והוא מורכב בעיקר מגלוקוז. סירופ זה משמש כתוסף מזון במאכלים רבים, אבל אף על פי שהוא כל כך נפוץ, הוא אחד מהסוכרים שהכי פוגעים בבריאות שלנו בכבד, בטריגליצרידים, ובנוסף הוא גורם להשמנה. אני ממליצה לשים לב ולא לרכוש מוצרים המכילים סירופ תירס". 

מתוך תוכניתה של אולגה רז, כל יום שישי ב-12:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי