בעקבות הפרסום במעריב אונליין על העתירה יוצאת הדופן שהגיש האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים נגד צה"ל, החליטה ועדת קליטת העלייה של הכנסת לכנס דיון מיוחד ביום שלישי הקרוב אליו יזומנו בכירים בצה"ל ובמשרד המשפטים. זאת במטרה לבדוק את הטענה העולה מהעתירה לפיה בצה"ל קיימת מגמה של שחרור מוקדם של חיילים ממוצא אתיופי על סעיף שנוי במחלוקת של "התנהגות רעה".



משרד המשפטים עתר לבג"ץ נגד צה"ל בשם חייל הסובל ממחלה נוירולוגית ובכל זאת שוחרר על פי הסעיף שהעותרים טוענים כי מלבד העוול שעשה לאותו חייל מדובר גם בסעיף שחרור מכתים, מפלה ובעייתי מלכתחילה שצה"ל עושה בו שימוש תכוף מדי כלפי חיילים בני העדה האתיופית.



על פי העתירה, א', בן 23, התגייס באוקטובר 2011 לחטיבת גולני, שם שירת כעשרה חודשים, עד שהחל לסבול כאבים עזים ברגליו. למרות שהתלונן על כך, מפקדיו האיצו בו להמשיך להתאמן עד "אשר קרס מרוב כאבים בריצת אימון", כך על פי הנוירולוגית שבדקה אותו. לאחר מכן, הורד לא' הפרופיל הצבאי, אך הוא נותר בבסיס יחידתו הסגור שבצפון, מבלי שתהיה לו נגישות גבוהה לטיפולים הרפואיים להם נזקק.



במהלך תקופה זו, נאלץ א' להמתין בחוסר מעש להעברתו למרכז. לדבריו אף סבל מיחס מתנכר מצד מפקדיו, בין השאר על רקע בקשותיו בענייניו הרפואיים. תחת נסיבות אלה, א' נפקד מספר פעמים מן השירות ולא חזר לבסיס. בין מקרי ההיעדרות, בגינם הועמד לדין במסגרת הצבא, זוכה לפחות במקרה אחד מעבירת הנפקדות שיוחסה לו. כך בדיון שנערך בספטמבר 2013, ציין קצין המשמעת שזיכה את העותר: "להתרשמותי מדובר בחייל חכם אשר התעקש יתר על המידה ויתכן שהתנהגות אחרת מצדנו הייתה מביאה לתוצאה אחרת".



לאחר סבב בדיקות רפואיות, נקבע על ידי רופאה נוירולוגית ועל ידי ועדה רפואית, כי יש לשחרר את א' משירות צבאי וזאת לאור מצבו הרפואי. על אף ההמלצה החד משמעית, הופתע העותר לגלות כי בתעודת השחרור שלו נקבע כי שוחרר עקב "אי התאמה - התנהגות רעה". בנוסף קבל א' הודעה על שלילת ההטבות המגיעות לו כחייל משוחרר, לרבות מענק שחרור ופיקדון. באגף לסיוע משפטי החליטו להגיש את העתירה, שהיא לדבריהם עתירה "בעלת אופן עקרוני ורוחבי שכן השימוש בסעיף זה לשחרור חיילים ממוצא אתיופי, הוא שכיח במיוחד".



המשיבים שציינו העותרים בעתירתם הם לא פחות מהרמטכ"ל וראש אכ"א משום שהאגף לסיוע משפטי רואה בעתירה זו גם פן עקרוני וערכי.



בלשכתו של ח"כ אברהם נגוסה, יו"ר ועדת הקליטה, מברכים על כך שכתבי מעריב מצאו לנכון לקדם את חשיפת הידיעה שלא זכתה לסיקור בכלי תקשורת אחרים ומדגישים כי בכוונת הוועדה לקיים דיון נוקב בהאשמות החריפות כלפי צה"ל העולות מן העתירה.



תגובת דובר צה"ל:  "כל מקרה של שחרור מן הצבא נבחן בקפידה תוך ייחוס משקל רב לנסיבותיו האישיות של החייל ומתוך הכרה בכבודו ובערך השירות. העתירה התקבלה בימים האחרונים, היא תילמד והתשובה לעתירה תוגש לבג"ץ".



"לגופו של עניין, החייל אכן שוחרר בשל התנהגות רעה וחמורה ומטעמי צנעת הפרט התהליך שהוביל לכך לא יפורט. במקביל התנהל תהליך הקשור לבחינת היבטים רפואיים, אך החייל שוחרר מן השירות קודם לסיום ההליך הרפואי. צה"ל מקפיד על יחס הולם ואחראי כלפיי החיילים המשרתים בו".