עדכון אחרון: 19:40
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (שבת) להחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, לבצע בדיקה ראשונית של פשעי מלחמה אפשריים שבוצעו בשטחי הרשות הפלסטינית. צעד רשמי ראשון שיכול להוביל לאישומים נגד גורמים רשמיים ברש"פ ובישראל.

בהודעה שמסר נתניהו במשרדי ראש הממשלה, בה הוא דיבר באנגלית ובעברית, אמר: "ישראל דוחה על הסף את ההחלטה השערורייתית של התובעת של בית הדין הבינלאומי. בעקבות ההחלטה האבסורדית הזאת, החמאס כבר הודיע שהוא יגיש תביעות נגד מדינת ישראל, ואני לא אתפלא אם בקרוב נשמע דברים דומים מחיזבאללה, מדאעש ומאל-קעידא".

נתניהו התייחס לאירועי הטרור בצרפת ואמר: "לאיזה אבסורד הדרדר בית הדין הבינלאומי? ימים ספורים אחרי שהטרור של האסלאם הקיצוני ביצע את הטבח בצרפת, החליטה התובעת של אותו בית דין לפתוח בבדיקה דווקא נגד מדינת ישראל, שמגינה על אזרחיה מפני החמאס, ארגון טרור של האסלאם הקיצוני שאמנתו קוראת לבצע טבח ביהודים באשר הם. 
זהו אותו חמאס שנמצא בברית עם הרשות הפלסטינית, ושפושעי המלחמה שלו ירו אלפי טילים לעבר אזרחי ישראל בקיץ האחרון".

ראש הממשלה התייחס למטרות בית הדין, ואמר: "יש כאן היפוך מוחלט של מטרות היסוד שבגינן הוקם בית הדין הבינלאומי. זהו בית הדין שנוסד בין היתר בעקבות רצח העם שבוצע ב-6 מיליון יהודים ע״י הנאציםעכשיו, בעיוות צדק שאין שני לו, הפלסטינים מנצלים בית-דין זה כנגד מדינת היהודים שמתגוננת מפני הטרור הרצחני שתוקף אותנו ועכשיו גם את העולם כולו. אכן, אין אבסורד גדול מזה".

גם שר הביטחון, משה יעלון הגיב על החלטת בית הדין לבצע בדיקה ראשונית של פשעי מלחמה אפשריים שבוצעו בשטחי הרשות הפלסטינית ואמר: "ההחלטה צבועה ושערורייתית, ומעניקה רוח גב לטרור במקום להילחם בו. בשעה שארגוני טרור יורים אל עבר ריכוזי אוכולוסייה בישראל מתוך ריכוזי אוכלוסייה ברצועת עזה ובמקומות אחרים, ובעת בה הטרור האסלאמי מרים ראשו באירופה ומאיים על מדינות העולם החופשי - בוחר בית הדין בהאג בצעד שאין לו כל קשר למציאות".

כמו כן, הוסיף יעלון: "מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל מתמודדים עם ארגוני טרור חסרי מעצורים, ועושים זאת תוך הקפדה על ערכי מוסר וניסיון למנוע ככל הניתן פגיעה באזרחים בלתי מעורבים. מן הראוי שבית הדין בהאג יבקש לחקור את הטרור וההסתה הפלסטיניים או את רציחתם השיטתית של מאות אלפי אזרחים במדינות ערב, ולא מדינה דמוקרטית שמגנה על עצמה ומקיימת מערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה".

גם בצד הפלסטיני הגיבו על ההחלטה: שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, התייחס לצעד הרשמי הראשון שיכול להוביל לאישומים נגד גורמים רשמיים ברש"פ ובישראל. "איש לא יכול להפסיק את ההליכים בבית הדין הבינלאומי בהאג", כך שר החוץ הפלסטיני.



אל-מאלכי התייחס למהלכים שהחלו בהאג, ואמר: "אף מדינה לא תוכל להפסיק את המהלך". לפי השר הפלסטיני, הנשיא מחמוד עבאס חתם על שתי אמנות בכל הנוגע לבית הדין הבינלאומי, אחת נוגעת לאמנת רומא ותידון באפריל הקרוב, ואילו השניה היא הודעה לפיה בית הדין יוכל לחקור את הפשעים שאירעו ב-13 ביוני, על פי המסמך השני לא צריך לחכות עד אפריל כדי לדון בפשעים".נציג הרשות הפלסטינית בהאג, נביל אבו זיד, אמר כי "הסוגייה כעת נמצאת בידי בית הדין הבינלאומי. מדובר בעניין משפטי, ואנו סומכים את ידינו להליכים של בית הדין".




בית הדין הפלילי בהאג. צילום: רויטרס


מוקדם יותר, הגיב שר החוץ, אביגדור ליברמן, להחלטת בית הדין בהאג, כי מדובר בהחלטה שערורייתית שכל מטרתה היא לנסות ולפגוע בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני הטרור. לדברי ליברמן, "אותו בית דין שלאחר יותר מ-200 אלף הרוגים בסוריה לא מצא לנכון להתערב בנעשה שם או בלוב או במקומות אחרים, מוצא לנכון 'לבחון' את הצבא המוסרי בעולם, בהחלטה שכולה נובעת משיקולים פוליטיים אנטי-ישראלים".



גם במפלגת ׳כולנו׳ הגיבו על החלטת בית הדין הפלילי, אלוף במיל' יואב גלנט, מספר 2 ברשימתו של כחלון, אמר: "אנשים שלקחו את ההחלטה הזו הם התגלמות הצביעות. ההחלטה לחקור פשעי מלחמה בעקבות מבצע 'צוק איתן' לאחר שנורו אלפי טילים על אזרחים ישראלים חפים מפשע,היא בעצמה פשע".
 
גלנט הוסיף: "כמי שהוביל אלפי לוחמים ומפקדים שנים רבות בגזרות שונות, ברצועת עזה ובמבצע "עופרת יצוקה", הייתי עד לרמת המוסר הגבוהה והבלתי מתפשרת שלהם. מצד אחד לשמור על חיי הלוחמים, ומצד שני על חיי האזרחים הפלסטינים הבלתי מעורבים. החלטות מפקדים הם דבר מורכב וקשה ואני יודע שהם עשו, עושים ויעשו את המאמץ המרבי על מנת לשמור על קוד לחימה ברמה הגבוהה ביותר בעולם. אני מגבה את חיילי ומפקדי צה"ל וקובע שהם עומדים בסטנדרטים הכי גבוהים של מוסר לחימה".