חברי הקוורטט לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני: שרי החוץ של ארה״ב, רוסיה, האיחוד האירופי וסגן מזכ״ל האו״ם שהתכנסו בוועידת מינכן, פרסמו אתמול הודעה שקוראת לחידושן של שיחות השלום, ״ברגע שזה יתאפשר״, וזאת, ״כדי להגיע לפתרון של שתי מדינות על בסיס החלטות 242 ו-338 של מועצת הביטחון, כולל חילופי שטחים תמורת שלום, שיבטיחו ריבונות לפלסטינים וביטחון לישראל במטרה להגיע לפתרון כולל״. בנוסף, הביע הקוורטט ״דאגה עמוקה מהמצב בעזה״ והתריע כי ״קצב השיקום בעזה חייב להיות מהיר יותר״.
 
שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי על המו״מ להתנהל במסגרת אזורית ובינלאומית. בתשובה לשאלת "מעריב-השבוע" אם מדובר בשיחות ישירות או בוועידה בינלאומית, השיבה מוגריני כי מוקדם מדי לדבר על המתכונת. בנוסף, הקוורטט קרא לצדדים להימנע מצעדים שפוגעים באמון ההדדי ופנה למדינות התורמות לרשות הפלסטינית לעמוד בהתחייבויותיהן. בנאום נפרד עמדה מוגריני על התפקיד המיוחד שצריך להיות לאירופה במשא ומתן.
 
"חמאס - ארגון התנגדות שלא יפעל בלי הכיבוש"
 

בתוך כך, השר יובל שטייניץ השתתף בפאנל הנועל של הוועידה, בנושא ״המזרח התיכון החדש״, שבו השתתפו גם שר החוץ של קטאר, חליד אל־עטייה, ושר החוץ הפלסטיני ריאד אל־מליכי. שטייניץ טען כי כישלון המו״מ המדיני עד כה נגרם בשל הסירוב הפלסטיני להכיר בישראל כמדינה יהודית והאשים את קטאר בתמיכה בארגוני טרור באזור, כולל חמאס ודאעש.
מנגד טען אל-עטייה כי ״איך אפשר לדבר על מדינה יהודית כשכולם מדברים על ארגון הטרור המדינה האסלאמית? עליכם להציע מדינה על פי החלטות האו״ם״. הוא הכחיש כי קטאר תומכת בדאעש והוסיף כי ״אנחנו חברים בקואליציה נגד הארגון״. לגבי חמאס, טען אל־עטייה כי ״מדובר בארגון התנגדות שיש לו גם הסתעפויות חברתיות ופוליטיות, והוא לא יפעל בלי הכיבוש״.
 
במרכז הוועידה עמדו המאמצים לקדם עד סוף מרץ את הסכם המסגרת בין המעצמות ואיראן על תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. שר החוץ של ארה״ב, ג׳ון קרי, נועד לפגישה שנייה בתוך 48 שעות עם עמיתו האיראני מוחמד זריף, שפגש גם את שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. שלשום נועד זריף עם שרי החוץ של מדינות אחרות החברות בקבוצת השש המנהלת את המגעים עם איראן: גרמניה, בריטניה ורוסיה. המדינה השישית היא סין.
 
בהופעתו בוועידה שאף זריף להבהיר כי הדאגה העיקרית של ארצו, שעליה חזר שוב ושוב, היא מאי־הסרת הסנקציות נגדה מיד עם חתימת הסכם, שלדבריו יכול היה להיות מושג "כבר לפני שישה חודשים, וזה יהיה אותו הסכם". עם זאת, זריף אמר כי ״אם לא יושג, זה לא יהיה אסון״. לדעתו, קיימת עכשיו ״הזדמנות היסטורית״ לפתרון. ״איש אינו רוצה בהארכת השיחות. גם בפעם הקודמת לא היה צריך להאריך אותן״, טען.
 
כשנשאל זריף על האזהרות שהשמיע בהופעתו בוועידה יו״ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, הוא ענה, ״אין לנו נשק גרעיני, לא היה ולא יהיה. ישראל יוצרת מסך עשן כדי להסתיר את מעשיה הנפשעים כלפי הפלסטינים. איננו מאיימים על איש, וצריך שאלה המדברים על כך ימלאו את ההתחייבויות שבאמנות האו״ם״. מקור איראני מסר בתום פגישותיו של זריף, כי במשלחת האיראנית שוררת ״אופטימיות״. מנגד, שר החוץ קרי הזכיר בנאומו רק במשפט אחד את ״העבודה שנעשית להסיר את איום הגרעין האיראני״, ומוגריני דיברה על ״הזדמנות היסטורית שאסור להחמיץ אותה״ ועל האפשרויות שייפתחו לשיתוף פעולה עם איראן.