״ישראל וארה״ב הן לא רק ידידות. יותר מזה, אנחנו משפחה אחת. חילוקי דעות בתוך המשפחה הם לא נעימים, אבל אנחנו נשארים משפחה״, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום שנשא אתמול (שני) בכנס איפא״ק בוושינגטון.



בנאום הורגש מאמץ מיוחד מצד ראש הממשלה להפריך לגמרי את הדיווחים על משבר ביחסים בין ישראל וארה״ב ובינו לנשיא אובמה. נתניהו הדגיש את מלוא הכבוד וההערכה שהוא רוחש כלפי הנשיא אובמה, והביע הכרת תודה לסיוע שאובמה העניק לישראל. ״הדיבורים על הרס היחסים בין ישראל לארה״ב הם לא רק מוקדמים, אלא אינם נכונים״, אמר. ראש הממשלה סקר מחלוקות ואי הבנות שנרשמו ביחסים בין שתי המדינות מאז הקמת מדינת ישראל.
 
״ב־1948 שר החוץ האמריקאי מרשל התנגד להקמת מדינת ישראל, אבל בן גוריון לא שמע בקולו. ב־1957 ארה״ב הזהירה את לוי אשכול שאם יפעל לבד נגד מצרים הוא יישאר לבד, אך הוא לא שמע לאזהרה. ב־1981 ראש הממשלה מנחם בגין הפציץ את הכור האטומי בעיראק, וב־2002 ראש הממשלה אריק שרון החליט על מלחמת חומת מגן. אני מזכיר את כל זה״, אמר נתניהו, ״כדי להוכיח כי למרות חילוקי הדעות, הברית בין ישראל לארה״ב התחזקה בכל עשור ועשור ותתחזק גם בעתיד״.
 
אובמה: "זו טעות מצד נתניהו לבוא ולנאום שבועיים לפני הבחירות"

לא היו נעדרים במושב הבוקר של הכנס השנתי של איפא״ק בעת נאומו של ראש הממשלה נתניהו. האולם במרכז הוועידות של וושינגטון היה מלא. יותר מ־15 אלף צירים, מפעילי השדולה ואורחים גדשו את האולם ותפסו מקומות עוד לפני הגיעו של ראש הממשלה. הופעתו של נתניהו הייתה מרשימה. קבלת הפנים הייתה נלהבת וגורפת. מחיאות הכפים היו צפויות. אירוע מטעם איפא״ק הוא מגרש הבית של בנימין נתניהו, שרק מרכז הליכוד יכול להתחרות בהרעפת גילויי חיבה עליו.

השדולה הפרו־ישראלית בוושינגטון היא ארגון אוהד במיוחד לראש ממשלה ימנית, ובנימין נתניהו הוא האורח המושלם ההולם את השקפות ראשי השדולה הוותיקה. גם העיתוי העצים הפעם את ההתלהבות הסוחפת של צירי איפא״ק מהופעתו של נתניהו. לא יכול היה להיות עיתוי מתאים וראוי יותר להפגנת תמיכה בראש ממשלה, החשוף לביקורת בוטה מצד הבית הלבן, שעצם נוכחותו בוושינגטון הבירה מעורר מורת  רוח בקרב גורמים בכירים בזירה הפוליטית המקומית, במיוחד בזו הדמוקרטית, ואי נוחות בקרב אישים יהודים בקהילה הגדולה.
 
אבל ספק אם הנאום באיפא״ק וביטויי הערכה לנשיא אובמה ירככו את האווירה העכורה השוררת ביחסים שבין הנשיא האמריקאי וראש הממשלה הישראלי. לא רק חילוקי הדעות בסוגיית איראן הם מקור המתח והגורם למשבר אי האמון בין אובמה לנתניהו. הרבה לפני שהתחיל המו״מ בין ארה״ב ועמיתותיה המערביות לטהרן, כשהסכם עם איראן נחשב בוושינגטון ובבירות אירופה ליעד הזוי - היחסים בין ראש הממשלה לנשיא אובמה היו חפים מביטויי ידידות ונחשבו מתוחים. כל פגישה שהתקיימה בין אובמה ונתניהו זכורה לשני הצדדים כחוויה אישית מאוד בלתי נעימה, שרק העצימה את תחושת אי האמון בין השניים.

ראש הממשלה השתדל בנאומו בכנס איפא״ק לציין ולהדגיש שהברית בין שתי המדינות היא נחלתן של שתי המפלגות המרכזיות, וכי נשיאים משתי המפלגות דבקו במדיניות של סיוע ושיתוף פעולה עם ישראל. למילים אלה אין שום סיכוי לרכך כמלוא הנימה את האיבה והתיעוב ההדדיים הקיימים בין הנשיא ברק אובמה לראשי המפלגה הרפובליקנית.

ערב הופעתו של ראש הממשלה, התבטאה הסנאטורית הדמוקרטית מקליפורניה, דיאן פיינסטיין, באופן בוטה נגד נאומו הצפוי. פיינסטיין מזוהה עם האגף השמאלני של המפלגה הדמוקרטית אבל היא סנטורית בכירה, מרכזית ונחשבת בזירה הפוליטית האמריקאית. הסתייגותה החריפה מהופעת נתניהו, העובדה שלא טרחה במיוחד לבחור מילים פשרניות כדי להביע את זעמה, והגדרתה את ״יומרת״ ראש הממשלה לייצג את העם היהודי כ״שחצנית״, הוכיחו כי פיינסטיין מודעת היטב להיקף ההתנגדות להופעת נתניהו לא רק בקרב עמיתיה הדמוקרטים אלא גם בצד יריביה הרפובליקנים.

לעומת זאת, מזכיר המדינה ג׳ון קרי ריכך ביממה באחרונה את התייחסותו לנאום ראש הממשלה, והורגש מאמץ מצדו להנמיך את הלהבות באש המלחכת את היחסים בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו. כפי הנראה, החליט קרי לשריין לעצמו סיכוי לשקם את מאמצי התיווך שלו בין ישראל לפלסטינים לתקופה שאחרי הבחירות בישראל.