הם נרגשים מאוד לקראת הרגע הגדול, חלקם אפילו מבטיחים להזיל דמעה. חלקם יחשבו על קרובים שאינם עוד ולא זכו לחלוק עמם את התהילה. כולם, ללא יוצא מהכלל, רוצים להצליח ולהטביע חותם, ויש גם מי שמבטיח נאום בכורה ספקטקולרי. 40 חברי הכנסת החדשים נערכים לטקס השבעת הכנסת ה־20 בשבוע הבא.



דומה שאין אדם בארץ שלא מכיר את חיים ילין (יש עתיד), ראש המועצה האזורית חבל אשכול, שדמותו ניבטה אלינו בכל הערוצים במהלך מבצע צוק איתן, שבו גם נפצע קל בנו החייל. האיש שהשמיע את קולם של מתיישבי עוטף עזה רוצה לעשות זאת כעת מעל דוכן הכנסת.



״יש המון התרגשות, אבל גם המון אנרגיות ורצון לעשייה״, אמר ילין, ״בעיניי אני מייצג את הציונות האמיתית. את ההתיישבות העובדת, את כל היישובים שעוטפים את גבולות המדינה. מי שרוצה להבין על מה אני מדבר, מומלץ לו לבקר בבית הקברות של כנרת, שם עוברת ההיסטוריה שלנו״.




חיים ילין. צילום: אריאל בשור



ילין עלה ארצה מארגנטינה כחייל בודד בשנת 1976. ״כמובן שלא העזתי כלל לחלום אז על אפשרות שאהיה אחד מ־120 נבחרי האומה. זה כבוד גדול בשבילי. סבא שלי הגיע ב־1923 עם הברון הירש לצפון ארגנטינה כדי ללמוד נגרות ולהביא מקצוע לארץ ישראל. הוא לא זכה לעלות, ואני זכיתי גם לעלות וגם להיבחר לכנסת ישראל״, הוסיף. לטקס ההשבעה הוא יביא איתו את אמו בת ה־76, שתגיע במיוחד מארגנטינה, ואת כל המשפחה, כולל הבן שנפצע בצוק איתן.



הח״כ הטרי אברהם נגוסה (הליכוד) נולד באתיופיה ועלה לארץ ב־1984. בכנסת ה־20 הוא יהיה הנציג היחיד של העדה האתיופית. נגוסה ניסה כמה פעמים בעבר להיבחר לכנסת, ללא הצלחה. ״התמודדתי ברשימה עצמאית, ניסיתי את כוחי בבית היהודי ובבחירות הקודמות בליכוד ולא נבחרתי. הפעם הצלחתי להיבחר מהמקום ה־27.



״באופן טבעי, אני מתרגש״, המשיך נגוסה, ״רציתי מאוד להיבחר לכנסת ואחרי כמה כשלונות הצלחתי בזכות ההתמדה והנחישות שלי. עקבתי אחרי התוצאות במתח רב, ומאוד שמחתי לגלות שאני בפנים. כל העדה שמחה בשמחתי ואני רוצה להזמין לטקס הפתיחה כמה קייסים - כוהני דת, שייתנו לי את ברכת הדרך״.




אברהם נגוסה. צילום: פלאש 90



יו״ר ש״ס אריה דרעי, שבמערכת הבחירות הוסיף את שמו המקורי מכלוף, לא יהיה המכלוף היחידי בכנסת. יצטרף אליו גם הח״כ הטרי מיקי מכלוף זוהר, סגן ראש עירית קריית גת מטעם הליכוד. זוהר סוגר מעגל משפחתי. אביו אלי ז"ל, כך הוא מספר, היה בעבר מועמד לכנסת ה־11 מטעם רשימת יחד, שבראשה עמד אז עזר וייצמן. אך הוא לא נבחר. לדבריו, תחושת הגאווה והשליחות שתלווה אותו בעת שיעמוד על דוכן הכנסת ויצהיר אמונים, תהיה מהולה בצער על כך שאביו, וגם אמו, שאינם עוד בין החיים, לא זכו למעמד.



"בבוקר שלפני ההשבעה אפקוד את קברם ואחר כך אצא לירושלים. אני יהודי מאמין ואני יודע שהם שמחים וגאים בי ומביטים בי מלמעלה", אמר בהתרגשות. זוהר, המתנשא לגובה 1.90 מטרים, הוא כדורסלן מצטיין ששיחק בעבר במכבי קריית גת. מלבד חיזוק לנבחרת הכנסת, הוא מקווה לפעול להורדת מחירי הדיור ויוקר המחיה ולהעלות את קצבאות הזקנה. "והדרת פני זקן היא מצווה שאפעל ליישומה בכנסת", הוא מתחייב.




מיקי מכלוף זוהר



נאוה בוקר, חברת כנסת חדשה בליכוד, תתייצב על דוכן הנואמים במליאה עמוסת רגשות. נאוה איבדה את בעלה, תנ"צ ליאור בוקר, באסון הכרמל. זכרו מלווה אותה כל העת והוא ילווה אותה גם בעת שתצהיר אמונים למדינת ישראל ולחוקיה.



"הרבה שנים חלמתי על הרגע הזה. אני לא מתרגשת בנקל, אבל ברור לי שהמעמד יציף אותי ברגשות, שכן מבחינתי זה גם רגע משמח וגם עצוב. עצוב לי שלא יהיה לי האדם הכי קרוב אלי. אמרתי שאמנע מלדבר עליו, אבל אני מאמינה שהוא מודע לדברים ושהוא מלווה ורואה אותי". את טקס ההשבעה ילוו מהיציע שתי בנותיה. הוריו של ליאור בוקר ז"ל אינם בקו הבריאות ויעקבו אחר טקס ההשבעה מביתם.




נאוה בוקר. צילום: דני מרון



לבוקר יש כבר תוכניות סדורות. היא מבקשת לפעול בוועדת הפנים והכלכלה ורוצה בראש ובראשונה להסדיר את כל נושא המוכנות לשעת חירום והצלת חיים, כלקח מאסון שריפת הכרמל. בנוסף היא רוצה לעסוק בבעיית המסתננים ובסוגיות חברתיות.



"אני בעד כלכלה עם חמלה, ברוח ימיו של מנחם בגין. אסור לשכוח מאיפה באנו. הוריי עלו מתימן, לא נולדתי עם כפית של זהב בפה ואני רוצה להיות שליחה של העם", מבטיחה בוקר.



ציפיות רבות יש גם לעידא תומא סלימאן, פמיניסטית, קומוניסטית שרופה ולוחמת זכויות נשים, שנבחרה מטעם חד"ש ברשימה המשותפת. "בינתיים עוד לא היה לי זמן להתרגש כי אני באטרף עוד מתוצאות הבחירות. אני מנסה לעכל את התוצאות ועמוסה בכל מיני ראיונות ורעיונות, אבל בוודאי שאתרגש מאוד על הדוכן באולם המליאה", היא מודה, "זה מעמד מחייב לייצג ציבור כל כך גדול של יהודים וערבים ששלחו אותי לכנסת, וזאת אחריות גדולה לאור התוצאות שהשגנו ברשימה המשותפת".



תומא מבטיחה לעסוק לא רק בנושאים מגזריים, אלא גם בנושאים אוניברסליים, הנוגעים לכלל האוכלוסייה. "תשמעו אותי בכל מה שקשור לשיפור מצב העובדים בישראל. אהיה פה לכל האוכלוסיות המוחלשות בחברה. ארצה מאוד לעסוק בתחומי התעסוקה הישירה וזכויות עובדי הקבלן, בניסיון לשפר את מצב העובדים, אבל גם בנושא סיום הכיבוש וקידום השלום". תומא התאלמנה מבעלה לפני שנים אחדות, וקודם שתיסע למשכן הכנסת תפקוד את קברו בעכו כדי לשאוב עידוד וחיזוק לקראת היום המרגש.




עידא תומא סלימאן. צילום: באדיבות אתר פאנט



איתן ברושי (המחנה הציוני), חבר קיבוץ גבת בעמק ישראל, מגיע לכנסת מכס מזכיר התנועה הקיבוצית ומקווה להחזיר את העטרה הקיבוצית ליושנה. "אני מאוד גאה ברגע הזה ואני נושא עמי אליו זיכרונות רבים מבית ההורים שעיצב את דרכי עוד כילד בקיבוץ גשר. ברגע ההשבעה יהיו לצדי משפחתי - אשתי וחמשת ילדיי. המעמד יהיה מרגש במיוחד עבורנו, בעיקר על רקע לידתו של נכדי ביום הבחירות", סיפר ברושי.



ברושי, שכיהן בעבר גם כראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ועוזר שר הביטחון לנושאי התיישבות, כבר הכין הצעת חוק ראשונה: חוק יסוד החקלאות ופיתוח הכפר. "כנבחר ציבור אהיה מחויב למדיניות של מפלגתי, תוך מתן עדיפות מובהקת לקידום הפריפריה ובדגש על הגליל והנגב", הצהיר.




איתן ברושי. צילום: ארז ביט



הח"כית הטריה מירב בן ארי, חברת מועצת עיריית תל אביב מטעם רשימת "רוב העיר", נבחרה לכנסת במקום העשירי ברשימת כולנו של משה כחלון. הרקורד שלה כולל זכייה בתוכנית הריאליטי "דרוש מנהיג" בשנת 2005, שבה זכתה בחמישה מיליון שקל.



היא בעלת תואר ראשון במשפטים, ולתואר שני במנהל עסקים והתמחות במנהיגות ציבורית מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. את הלימודים היא מימנה בין היתר באמצעות עבודה בדוכנים ביפן.




מירב בן ארי



"אנשים מסביבי מתרגשים יותר ממני", היא שיתפה, "'וואו, את חברת כנסת', אומרים לי, אבל אני כבר מעבר להתרגשות. קוראת המון חומר, לומדת על איך מגישים הצעות חוק, הצעות לסדר ואיך פועלים בוועדות. אני לא מתכוונת לתת לתואר לסובב לי את הראש". בכנסת היא רוצה להתמקד בסיוע לנוער בסיכון, וכחולה במחלת הצליאק היא רוצה לסייע לעוד כ־30 אלף אזרחים כמוה.



גם שדר הספורט, זוהיר בהלול, שנבחר ברשימת המחנה הציוני, נרגש מאוד לקראת הפרמיירה במליאה. "זה רגע מכונן, צומת דרכים חדש. רציתי לראות את מפלגתי מנהיגה את המדינה, אבל גם להיות אחד מ־120 זה מאוד מחייב, וההתרגשות רבה".



את יומו הראשון בכנסת יתעד צוות קולנוע המכין עליו סרט תיעודי, ומהיציע יעקבו אחרי השבעתו שתי בנותיו, שאחת מהן תגיע במיוחד מלימודיה בפולין, וחבר קרוב. "אני יודע שאמקד תשומת לב וישנם רבים שמצפים לנאום הבכורה שלי, ואני יכול להבטיח כאן דבר אחד, הוא יהיה ספקטקולרי".




זוהיר בהלול. צילום: אמיר לוי, פלאש 90