במשכן הכנסת בירושלים יתחדשו היום השיחות בין צוות המשא ומתן של הליכוד לבין נציגי יהדות התורה. במקביל, מצפים בליכוד לפתיחת משא ומתן עם מפלגת כולנו בראשות כחלון, לאחר שזו ביטלה את הפגישה שתוכננה ליום חמישי האחרון במחאה על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח את ראשות ועדת הכספים ליהדות התורה. נכון לאמש טרם נקבע מועד חדש לפגישה.
בתום הסבב הראשון של השיחות עם נציגי המפלגות השונות, מתברר כי עלות הדרישות שהועלו בשיחות מסתכם בעשרות מיליארדי שקלים. דרישות הבית היהודי מוערכות בכ־12.5 מיליארד שקל ואילו אלה של יהדות התורה מוערכות בכשבעה עד שמונה מיליארד שקל.
נציגי יהדות התורה דורשים לבטל את מה שהם מגדירים ״העוולות של יאיר לפיד״ כלפי הציבור החרדי, ולחזור להבנות של ההסכמים הקואליציוניים שהתקבלו בכנסת ה־18 (לפני האחרונה). הדרישות כוללות בין היתר השבת קצבאות הילדים, ביטול הקיצוץ בתקציב הת״תים (תלמודי תורה) בשיעור 30% שנעשה בתקופת לפיד, וכן ביטול התיקון של חיוב לימודי ליבה כתנאי לקבלת תקציב ממשרד החינוך.

נוסף על כך, החרדים ידרשו תוספת של כחצי מיליארד שקל לתקציב הישיבות והכוללים, שינוי ניקוד לסיוע בדיור, פתרון לחוק נהרי, קבלת הנחה בארנונה כבעבר, טיפולי שיניים חינם כבעבר והכללת יישובים בעלי אוכלוסייה חרדית ממעמד סוציו־אקונומי נמוך באזורי עדיפות. זאת נוסף לביטול הסנקציות הפליליות בחוק השוויון בנטל.
״עלות התביעות בנושא קצבאות הילדים עומדת על 2.6 מיליארד שקל״, אמר חבר צוות המשא ומתן מהליכוד, יריב לוין, ״תביעות לעליית שכר מינימום, דרישות בענייני דיור ו־0% מע״מ על מוצרי יסוד יעלו מיליארדים רבים. אם תיקח את הדרישות של כולם, זה מגיע לעשרות מיליארדים. מה ששמענו עד עכשיו היו רק דרישות פתיחה. בסוף כולם יצטרכו לרדת״.
בתוך כך קרא אתמול שר האוצר לשעבר יאיר לפיד לשר האוצר המיועד משה כחלון ״לעמוד כחומה בצורה״ נגד הכוונה להגדיל את מספר השרים בממשלה ליותר מ־18. בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו כתב לפיד לכחלון: ״אם באמת אכפת לך מכספם של האזרחים, ואם אתה באמת רוצה להביא שינוי, אתה מוכרח להתייצב כחומה בצורה מול כל ניסיון להרחיב את הממשלה מעל ל־18 שרים. יגידו לך 'עזוב, מדובר רק בכמה עשרות מיליוני שקלים', אבל כמי שקדם לך בתפקיד וישב על ספרי התקציב אני אומר לך שזהו שקר גס. מדובר במאות מיליונים שלהם תזדקק כדי לעזור לנכים, לקשישים ולקידום הרפורמות שאתה מאמין בהן״.
לפיד המשיך וכתב: ״הסיבה שהם רוצים להגדיל את הממשלה היא שזה נוח להם מבחינה קואליציונית, אבל שנינו יודעים שבהזדמנות זו הם גם בוחנים אותך. הם רוצים לדעת מה יכולת העמידה שלך מולם, כמה אתה נחוש להגן על האינטרס הציבורי ועל הקופה הציבורית, האם אתה יודע להילחם או שאפשר לכופף אותך כבר ביום הראשון?
״אני משוכנע שלא תתכופף ולא תתקפל. שר האוצר הוא האיש שצריך להשגיח שהכסף שלנו ילך למקומות הנכונים. אל תיתן להם להכשיל אותך״.
לפיד כתב עוד כי מפלגתו תשב באופוזיציה, איחל הצלחה לכחלון, ואמר כי הוא מוכן לסייע לו בתפקיד.