הרשות הפלסטינית תצטרף באופן רשמי לבית הדין הפלילי הבינלאומי ב-1 באפריל, אך בעקבות החלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להפשיר את כספי המסים שהוקפאו, הרשות לא צפויה בשלב זה לנקוט בצעדים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בעניין הבנייה בהתנחלויות, כך נודע הערב (ראשון) לג'רוזלם פוסט.



עוד נודע כי למרות שהתובע של בית הדין, לבקשתה של הרשות הפלסטינית, פתח בחקירה ראשונית על פשעי מלחמה ישראליים שבוצעו, לכאורה, במהלך צוק איתן בקיץ האחרון, לא צפוי בשלב זה לנקוט בצעדים משפטיים נוספים.



כמו כן, כתוצאה מהחלטתה של ישראל לשחרר את הכספים, הרשות הפלסטינית אינה מתכוונת להפסיק עכשיו את שיתוף הפעולה הבטחוני עם ישראל.



צעדה הראשון של הרשות הפלסטינית להצטרף לבית הדין הפלילי הבינלאומי בסוף דצמבר, הובילה את ישראל להקפיא כספי המסים של הרשות. כזכור, נתניהו אישר ביום שישי האחרון את המלצת שר הביטחון משה יעלון, צה"ל והשב"כ להעביר לרשות הפלסטינית את כספי המסים שנצברו בחודשים האחרונים. נתניהו הסביר את החלטתו ואמר: "במצבו המדרדר של המזרח התיכון נדרש לפעול באחריות ובשיקול דעת, לצד מאבק נחוש בגורמים הקיצוניים".



בעקבות ההחלטה, יועברו כספי המסים שנצברו עד פברואר בקיזוז תשלומים עבור שירותים שניתנו לאוכלוסייה הפלסטינית, בכלל זה חשמל, מים, ובתי חולים. ההחלטה נתקבלה בין השאר מתוך שיקולים הומניטריים ובראייה כוללת של האינטרסים של ישראל בעת הזאת.



על הצעדים הוחלט בישיבה שכינס נתניהו, בה נכחו בכירי מערכת הביטחון ומנכ"ל משרד החוץ. בסיומה של אותה הישיבה אמר ראש הממשלה: "אנחנו מצפים מבית הדין לדחות על הסף את הפנייה הצבועה של הרשות הפלסטינית מהטעם שהרשות הפלסטינית איננה מדינה. היא ישות שמקיימת ברית עם ארגוני טרור ועם החמאס שמבצע פשעי מלחמה. מדינת ישראל היא מדינת חוק עם צבא מוסרי ששומר על כל החוקים הבינלאומיים. אנחנו נגן על חיילי צהל כמו שהם מגנים עלינו".