מפלגת הליכוד הודיעה היום (שני) לשותפותיה במסגרת המשא ומתן הקואליציוני על החלטה לכלול שני חוקים שיחלישו את כוחו של בית המשפט העליון מול הפוליטיקאים. 



אחד החוקים הוא "פסקת ההתגברות" שצפוי להכשיר לראשונה בחוק את סמכותו של בג"ץ לפסול חוקים. אלא שעל פי הנוסח המסתמן, החוק יקשה על בג"ץ לפסול חוקים בכך שיחייב הרכב של 11 שופטים, כאשר לפחות תשעה מתוכם תומכים בפסילת החוק.

בנוסף לכך הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל במסגרת ההליך הזה.  בקדנציה הקודמת של הממשלה איילת שקד מהבית היהודי הציגה גרסה לחוק הזה. לפי הנוסח של הבית היהודי, שלא ברור אם יאומץ על ידי הליכוד, ניתן יהיה לחוקק מחדש חוק פסול לתקופה מוגבלת של ארבע שנים בלבד, וכעת לא ברור אם הגבלת תוקפם של חוקים אלה תבוא לידי ביטוי גם בנוסח החדש.
 

החוק השני הוא החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. הליכוד ידרוש להעלות את מספר הפוליטיקאים בוועדה מארבעה לשישה ובכך לצמצם את כוחם של שופטי העליון בוועדה. המשמעות היא שגם אם שופטי העליון יתנגדו למינוי כלשהו, יוכלו הפוליטיקאים לכפות את רצונם על המערכת המשפטית. 
 
ההערכות במערכת הפוליטית הן שהמהלך הזה נועד לרצות את הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני לאחר שבקדנציה הקודמת ניסו לקדם הצעות חוק שונות שנועדו להחליש את כוחו של בית המשפט העליון.