בכנסת ייפתח היום כנס הקיץ - כנס העבודה הראשון של הכנסת ה״20, אולם מאחר שטרם כוננה קואליציה ולא הוקמה ממשלה, יעמדו במוקד סדר היום נאומי הבכורה של 11 חברי כנסת חדשים.



את הזכות לשאת את נאום הבכורה הראשון קיבל ח״כ מיקי מכלוף זוהר מהליכוד ואחריו ינאם נאום בכורה יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה. את נאומי הבכורה היום ינעל ח״כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי). כל חבר כנסת חדש יזכה לאחר דבריו לברכה מח״כ ותיק.



את סדר היום הקצר תנעל ישיבה מיוחדת לציון ״יום הרצל״, שבה ינאמו במליאה יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר המחנה הציוני יצחק הרצוג. הדיון בחוזה המדינה יתקיים מתוקף חוק שהתקבל בכנסת בשנת 2004, ונועד ״להנחיל לדורות את חזונו, מורשתו ופועלו של בנימין זאב הרצל, לציין את זכרו ולהביא לחינוך הדורות הבאים ולעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני״.



בתוך כך, כבר מזדרזים חברי כנסת חדשים להגיש הצעות חוק. מהראשונים שבהם הוא ח״כ אורן חזן (הליכוד), שאגב הסדיר בסוף השבוע חוב של כ־240 אלף שקל להוצאה לפועל וכך הביא לסגירת שלושה תיקים נגדו שנפתחו על ידי שותפיו העסקיים בעבר.



ח״כ חזן יניח היום על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לעגן את שמה של המדינה כ״מדינת ישראל״. ״זה מפתיע, אבל מסתבר שאין כיום חוק המגדיר באופן פורמלי את שמה של מדינת ישראל״, הסביר ח״כ חזן את הצורך בהצעת החוק, שהיא תיקון לחוק הסמל והדגל, ״וכדי למנוע פגיעה בשמה של המדינה, חשוב לעגן בחוק את שמה הרשמי״. 




ח"כ חזן. צילום מסך



ח״כ חזן סיפר שבדק ומצא כי למעשה המקום היחיד שבו מוגדר שם המדינה כ״מדינת ישראל״ הוא בהכרזת העצמאות שניתנה ביום ה' באייר התש״ח. לדבריו, לאור זאת יש לפעול באמצעות חקיקה כדי להגן על המותג ״מדינת ישראל״ מפני זילות או הטעיה. עוד הוא מצא כי בפקודת סדרי השלטון והמשפט נקבע עם הקמת המדינה כי כל מקום שבו מופיע השם ״פלשתינה״ ייקרא מעתה ״ישראל״, אולם לטענתו - התאמה זו ״אינה קובעת כי 'ישראל' הוא השם הרשמי של המדינה".



"להגן על ערכי הליבה של המדינה"- מאת ח"כ ותיק, נחמן שי (המחנה הציוני)

כנסת חדשה אומרת בדרך כלל -ציפיות חדשות, אבל לי נדמה שהן קטנות מאי פעם. זה יהיה פשוט more of the same. אידיאלי לראש ממשלה שמרן שמעדיף שמירה על הקיים על פני חדשנות ופריצות דרך. ההסכמים הקואליציוניים הראשונים שהופצו אתמול מלמדים אפילו על הליכה לאחור.



בכנסת ה־20 יצטרכו 53 חברי האופוזיציה (כנראה) להגן על ערכי הליבה של מדינת ישראל: השוויון, זכויות האדם, עליונות החוק, חופש הדיבור, זכויות המיעוט וחתירה בלתי נלאית לשלום. כשלעצמי אני מהרהר לפעמים כיצד ומתי בדיוק נטשו אותם ראש הממשלה, מפלגתו וממשלותיו במסע ההישרדות לקדנציה נוספת,.



אני חוזר בפעם השלישית לספסלי האופוזיציה. זאת לא ״ארץ גזרה״, כפי שאנחנו נוהגים לומר, אבל גם לא החלום שחלמנו בלילות ובימים הארוכים כשדהרנו בכבישי הארץ מיישוב ליישוב. גם בפעם השלישית בכוונתי לעבוד קשה. אני מתכוון להמשיך להשקיע בנושאים החברתיים, כמובן, אבל בה בעת לתקוף את הממשלה ב״בטן הרכה שלה״. האם הפלשתינאים התאדו? מה מציעה הממשלה הזאת כדי להבטיח את עתידם של ילדי ונכדי בארץ הזאת? על כך אלחם.

ל־39 חברי הכנסת החדשים אני אומר - ״הפשילו שרוולים וגשו לעבודה״. אין זמן חסד ואין רחמים. המערכת הפוליטית היא אכזרית, התקשורת אינה מפרגנת עוד והציבור חסר סבלנות. אל תמתינו, אתם על קו הזינוק... 1,2,3 וזה מתחיל.

הכותב הוא סגן יו׳׳ר הכנסת ומכהן כח"כ משנת 2009


"לתקן עוולות ולצמצם פערים ח"כית חדשה" - מאת ח"כית חדשה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו)

פתיחת המושב הראשון של הכנסת ה־20 מביאה עמה תחושת התחדשות ומוצאת אותי מלאת ציפייה ורצון לממש את חזוני, ועם מוטיבציה רבה לשנות ולהצליח. נפלה בחלקי זכות אדירה לשרת את אזרחי ישראל כחברת כנסת. ביום השבעתי לכנסת חשתי את גודל האחריות הרבה המוטלת על כתפי.
 
בכוונתי להוביל תהליכים חברתיים, לתקן עוולות שחלקן מובנות בתוך החוקים והתקנות אשר הם לכאורה שוויוניים, אך בפועל יוצרים אפליה ומעמיקים את הפערים החברתיים ופוגעים בחלשים. כמי שהצטרפה למפלגה שחרטה על דגלה לפעול למען צמצום פערים חברתיים, חשוב לי לשים את הצפון בכלל והגליל בפרט על מפת העשייה הציבורית, לחזק אותם ולאפשר לתושבים ולילדיהם שוויון הזדמנויות בתחומי החיים השונים.
 
מאז היבחרי לכנסת אני נמצאת בתהליך למידה אודות הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי כדי להוביל את השינויים הנדרשים בתחומים הללו. ציפיותיי הן לתרום לשינוי המתבקש במארג החברתי במדינתנו, שכן רק משם נוכל להפיק את המיטב. ידענו מערכת בחירות קשה, רווית אמוציות, השמצות ואמירות גזעניות, ולכן ממקומי כחברת כנסת אקרא ואפעל שלא לאפשר גילויי גזענות מכל סוג שהוא - ואין זה משנה כלפי מי הם מופנים.
 
אאחל לחברי הכנסת פעילות פורייה ועשייה משמעותית ותורמת למען עם ישראל כולו. יחד כולנו נעשה ונצליח.