מפלגת יש עתיד השלחה היום (שישי) מכתבי התראה לפני הגשת בג"צ, ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר הכנסת, זאת בעקבות הודעת הממשלה כי תגדיל את מספר השרים בממשלה תוך שימוש בצו שעה. 



במכתבי ההתראה שנשלחו ע"י המפלגה נכתב: "האמת צריכה להיאמר ולהישמע, ראש הממשלה, מנצל את העובדה, כי יו"ר הרשות המחוקקת הוא חבר בכיר בסיעתו, שאם לא כך, לא היה מעז לבצע פגיעה ושינוי כה מהותיים ומרחיקי לכת בחוק יסוד, על ידי ממשלת מעבר בהוראת שעה ועל ידי ועדה זמנית, אלא אם כן היה חושש, כי לא יוכל לבצע את אותו המהלך בדרך המלך".



מוקדם יותר השבוע פנה לפיד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במכתב חריף כנגד כוונתו להגדיל את מספר השרים בממשלה, בניגוד לחוק יסוד הממשלה שנחקק לפני כשנה על ידי יש עתיד ומגביל את גודל הממשלה ל-18 שרים.

"יש עתיד, נאבקה על צמצום הממשלה גם במשא ומתן הקואליציוני הקודם וגם במסגרת התיקון לחוק יסוד הממשלה וזאת כדי למנוע ממשלות מנופחות, עתירות תקציבים וג'ובים למקורבים. אני מתרשם, כי גמלה בליבך ההחלטה לשוב לממשלה מושחתת כדוגמת הממשלה ה-32 בראשותך, אשר בשיאה מנתה כשלושים שרים ותשעה סגני שרים. ממשלה בזבזנית, לא יעילה, המבוססת על שוחד פוליטי", נאמר במכתב.
במכתבו הדגיש לפיד בפני נתניהו כי הניסיונות שלו לשנות את החוק רק לשם צרכים פוליטים הם זלזול בציבור וברשות המחוקקת: "אדוני ראש הממשלה, אני מודיע לך בקול צלול ובהיר, זו תופעה המזלזלת בציבור הרחב, ולכן אפעל בכל כוחי בכדי למנוע זאת ממך".
 
"אזרחי ישראל העובדים ומשלמים מיסים ראויים לממשלה רזה ויעילה"
 
לפיד ציין בפני נתניהו כי על פי החוק שהעבירה יש עתיד בכנסת הקודמת, לא ניתן לשנותו אלא ברוב של 70 חברי כנסת וכי כל ניסיון שלו לעקוף את החוק כדי להגדיל את הממשלה ייעצר על ידי פנייה לבג"ץ: "אני מסב את תשומת ליבך, לשריון המופיע בסיפא של סעיף 5, אשר מחייב שינוי ברוב של שבעים חברי כנסת לפחות. כמו כן, ככל שתחליט לבצע את הפגיעה בחוק באמצעות הוראת שעה, אני מפנה את שימת ליבך להלכה המשפטית הקובעת, כי לא ניתן לשנות חוק יסוד בהוראת שעה, לאור המדרג הנורמטיבי של הוראת שעה. שימוש בכלי של הוראות שעה, המשנה מהותית חוק יסוד, מעורר קשיים לא מבוטלים בכל הנוגע לפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה ומחליש את הכנסת אל מול הממשלה".
לפיד הודיע לראש הממשלה נתניהו כי במידה ויחליט להגדיל את מספר השרים בממשלה לצרכים פוליטיים, על חשבון כספי הציבור, בכוונת יש עתיד לפנות לבג"ץ: "לאור כל האמור לעיל, הריני להודיעך כי ככל ותחליט להקים ממשלה מנופחת ומושחתת בניגוד לחוק היסוד, בכוונתי לפנות בעתירה לבג"ץ, על מנת שאזרחי ישראל העובדים ומשלמים מיסים, יקבלו את הממשלה לה הם ראויים, ממשלה רזה ויעילה".