הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעת החלטה 'טיוטת חוק יסוד: הממשלה (תיקון מס' 3 והוראת שעה לכנסת ה-20)', שתאפשר להגדיל את מספר השרים בממשלה החדשה שתקום, מעל ל-18.

 
כזכור, בכנסת היוצאת התקבל חוק ביוזמת יו"ר יש עתיד, שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הקובע כי מספר השרים בממשלה יהיה 18 וכי תפקידי סגני השרים ושרים בלי תיק יבוטלו. כדי לעמוד בהסכמים הקואליציוניים וכדי להשביע רצונם של חברי הליכוד שמבקשים תיקים בממשלה, מבקשת הקואליציה להעביר השבוע בהליך בזק, הוראת שעה במליאת הכנסת, הקובעת כי החוק שהתקבל בכנסת היוצא ומגביל את מספר השרים, יכנס לתוקף רק בכנסת ה-21. מאחר ומדובר בתיקון חוק יסוד לממשלה, חייבת הקואליציה להשיג רוב של 61 קולות בכל אחת מהקריאות, בדיוק כמספר חברי הקואליציה. 
מסיבה זו, הודיע ראש הממשלה לחבריו בסיעת הליכוד אמש כי לא ידון איתם על חלוקת התיקים בממשלה, קודם שהוראת השעה תאושר במליאת הכנסת. נתניהו חושש כי אם אחד מחבר סיעת הליכוד יתאכזב מהתפקיד שיוצע לו, הוא עשוי למרוד או להיעדר מההצעה, מה שיגרום לכשלון הקואליציה כולה.
כדי לאפשר העברה מהירה של הוראת השעה, הממשלה רואה בתיקון החוק משום "חקיקה דחופה", דבר שיאפשר לה לדלג על הליכים מקובלים, לזרז את תהליכי החקיקה ולהביא את הוראת השעה לאישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות כבר ביום שני אחר הצהריים. באופוזיציה מתכננים מלחמת התשה ויעשו כל מאמץ כדי לטרפד את המהלך שיוזמת ממשלת נתניהו החדשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר: "אני תמיד מתייחס לתפקיד הובלת המדינה כקבלת פיקדון יקר – המדינה - והאחריות שלי כראש הממשלה, ושלנו כממשלה להחזיר אותה לציבור בטוחה יותר, משגשגת יותר, מפותחת יותר".
 
בתחום הבטחוני, אמר ראש הממשלה כי "מאז שהממשלה הזאת קיימה את ישיבתה הראשונה, לא פסק האזור מסביבנו לגעוש ולסעור. למרות הניסיונות הרבים לאתגר אותנו בגבולות שמסביבנו, הדפנו את כל הניסיונות הללו, בלי יוצא מן הכלל: מחיזבאללה בדרום לבנון, דרך הניסיונות של איראן לפתח נגדנו חזית חדשה ברמת הגולן, דרך הניסיונות הבלתי פוסקים להחדיר נשק מתקדם מסוריה לתוך לבנון, ועד למאמצי החמאס לבצע נגדנו פגיעה אסטרטגית בדרום. במבצע צוק איתן הנחתנו על החמאס את המכה החזקה ביותר שהוא ספג מאז הקמתו. אנחנו ערוכים לכל התפתחות שתהיה מהחזית הזאת".

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התייחס אתמול לניסיון הגדלת מספר השרים. הוא פנה אל חברי הקואליציה ואמר: "ברוכים הבאים לגהינום - זו קבלת הפנים בה יתקבל נתניהו וממשלתו החדשה ביום שני בכנסת".
 
בפוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו, ציין כבל כי "עוד בטרם חרכו שרי הממשלה את עור הצבי וכבר נתניהו פוסח על כל הסעיפים וחוק יסוד: הממשלה שוב משתנה - מספר השרים וסגני השרים יעלה כי יש לביבי פיות ״רעבים״ להאכיל. אין תפקיד מיותר יותר מסגן שר שמתחרה במיותרות של שר בלי תיק, והפעם ממשלת נתניהו החדשה תהיה מלאה במיותרים".
 
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתח ביקורת על הכוונה להגדיל את מספר השרים ואמר כי הדבר יגרום לבזבוז של עשרות מיליוני שקלים על תפקידים מיותרים. לפיד הודיע כי לא יהסס לעתור לבג"צ כדי לנסות ולבלום את החקיקה המוצעת. לפיד ויו"ר סיעתו, עפר שלח, פנו ליו"ר הכנסת בעקבות ניסיונות הרחבת הממשלה ואמרו: "אנו משוכנעים כי אישור התהליך החפוז והמבזה הזה אינו ראוי לך, למוסד היו"ר ולכנסת כולה." הם הוסיפו: " אם ההחלטה להגיש את החוק תעבור מחר בממשלה, יש עתיד תפנה לבג"צ בשני בבוקר כדי למנוע את הדיון בכנסת".
באופוזיציה מתכננים "פיליבסטר", דיון ארוך ומתיש שיימשך כנראה ביום שני עמוק אל תוך הלילה ואולי יגלוש ליום שלישי, תוך הגשת מאות הסתייגויות להוראת השעה שהממשלה מבקשת להעביר בכנסת. עם זאת, בכנסת מעריכים כי בסופו של דבר השינוי המיוחל יאושר ושביום רביעי ניתן יהיה להשביע את הממשלה החדשה, כולל את חברי הליכוד. נתניהו, על פי דף מסרים שהופץ בסוף השבוע לחברי סיעת הליכוד, מתכוון למנות בממשלה החדשה 20 שרים, מתוכם 12 מהליכוד ועוד 4 סגני שרים. אחד מהם, סגן שר הביטחון מהבית היהודי. ככל הנראה, יהיה סגן שר ביטחון נוסף מהליכוד. 
הוראת השעה שתובא ביום שני לאישור הכנסת אינה מגבילה את מספר השרים או סגני השרים שראש הממשלה יכולה למנות ולכאורה הוא יכול למנות גם שרים ללא תיק. אולם בליכוד טענו היום כי מספר השרים יעמוד על 20 לכל היותר וכי מספר הסגנים לא יעלה על ארבעה.