בג"ץ הורה למדינה להשיב עד מחר (שני) ב-08:00 בבוקר על העתירה להוציא צו ביניים נגד הגדלת מספר השרים בממשלה שהגישה סיעת יש עתיד בכנסת. בעתירה נטען כי סמכויותיה המוגבלות של ממשלת מעבר, איסור שינוי חוק יסוד בהוראת שעה, היעדר סמכות של הועדה המסדרת ו/או הפטור שמעניק יו"ר הכנסת לראש הממשלה בניגוד לחוק והחלטת הממשלה מתעלמת במכוון ובהטעיה מהעלות התקציבית של התיקון המדובר הם הסיבות לעצור את הממשלה מלהעביר את שינוי חוק היסוד.



"לפנינו תרגיל ציני של שינוי כללים לטובת יצר הישרדות ותאוות שלטון, מבית מדרשו של ראש הממשלה... זהו מעשה נבלה פוליטי, אשר יגרום לפגיעה קשה, אנושה וחסרת יכולת שיקום במעמדה ובכבודה של הכנסת ואחד מרגעי השפל הקשים ביותר של הרשות המחוקקת", נכתב.


 


בתוך כך, קבע היום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, כי בסמכותה של הממשלה, גם בהיותה ממשלת מעבר, להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק להגדלת מספר השרים.

במענה לפנייה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), שטענה כי אין זה ראוי שהממשלה היוצאת תניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת, קבע עו"ד ינון כי שאלת סמכות הממשלה היוצאת נתונה בידי הייעוץ המשפטי לממשלה, ולמיטב ידיעתו הונחה בפני הממשלה חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה לממשלה לפיה לא קיימת מניעה לעשות כן. 
באשר לטענה אחרת שהעלתה ח"כ מיכאלי, לפיה הוועדה המוסמכת לדון בחוק היא ועדת החוקה חוק ומשפט, שטרם הוקמה בכנסת ה-20, קיום דיון בוועדה אחרת יהיה עקיפה של סדרי עבודת הכנסת התקינים, קבע עו"ד ינון כי במקרים חריגים ניתן להעביר את הדיון לוועדה אחרת או ועדה מייוחדת המוקמת לצורך זה. הוא מסר כי עמדה זו נמסרה ליו"ר הכנסת וליו"ר הוועדה המסדרת ח"כ זאב אלקין. ואכן הוועדה המסדרת תתכנס מחר בבוקר כדי לדון בסדרי הדיון בכנסת על הצעת החוק ובמהלך הדיון יוחלט על הקמת ועדה מיוחדת שתכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במטרה לסיים את הכנתו בהליך מהיר. 
היועץ המשפטי לכנסת הודיע כי הוא דורש מהקואליציה להוסיף להצעת החוק גם את העלויות התקציביות של הגדלת השרים.

חבר הכנסת איתן כבל, יו"ר סיעת המחנה הציוני, הגיש עתירה דחופה ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין ולמשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא תיקון חוק יסוד הממשלה שיובא לאישור הכנסת מחר במטרה להגדיל את מספר השרים בממשלה ה34. ח"כ כבל ועו"ד שימי בראון, שהגיש את העתירה, טוענים, בשם סיעת המחנה הציוני כולה, כי לא ניתן לשנות את החוק ברוב של 61 חברות וחברי כנסת וכי נדרשים לפחות 70 ח"כים שיצביעו בעד.

בעתירה, כותב עו"ד בראון: "לכאורה עולה חשש ממשי כי, למרות שהרשות המבצעת מקבלת את הגיונה של ההגבלה כמו גם את נחיצות ההגבלה הנדרשת, היא מבקשת לעקוף את ההגבלה הנדרשת באמצעות הליכים מלאכותיים של דחיית תוקפו של חוק שנכנס לתוקפו והממשלה מבקשת לבטל את תחילת יישומו למרות שהוא כבר בתוקף" עו"ד בראון מוסיף כי "לאור האמור, כל הליך של הגדלת הממשלה בניגוד לקבוע כיום בסעיף 5 (ו) לחוק יסוד יסוד הממשלה, שלא ברוב של 70 חברי כנסת הינו פסול ועומד בניגוד לדין. ולפיכך, ככל שתתקבל הצעת החוק ברוב שיפחת מ- 70 חברי כנסת, אין בו כדי לאפשר הגדלת הממשלה מעבר לקבוע ל- 19 שרים, וכל ניסיון להביא לאמון הכנסת ממשלה גדולה יותר עומד בניגוד לחוק".

העתירה מצטרפת לפנייתה הדחופה של ח"כ שפיר ליועץ המשפטי לממשלה באשר לחוות דעתו על כספים קואליציונים ולצעדים פרלמנטרים שתנקוט סיעת המחנה הציוני יחד עם סיעות האופוזיציה הנוספות במטרה לא לאפשר את הגדלת מספר השרים על חשבון כספי הציבור.