התבטאויות חריפות של פעילי מחאת יוצאי אתיופיה בכינוס חירום היום (שלישי) בכנסת. קובי גטהון, אחד ממובילי המחאה הזהיר את הנוכחים: "יום אחד עוד תקום ועדת חקירה, למה אנשים נהרגו, תזכרו את זה". הוא הביע זעם על כך שרק חברי כנסת בודדים, עשרה מתוך 120 חברי הכנסת, טרחו להגיע לדיון אותו יזם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת).



"אני כועס ועצבני, יש 120 חברי כנסת, כמה נוכחים כאן?, יש יחס מחפיר אלינו, ולאיש לא אכפת. לא אכפת לחברי הכנסת מהקהילה", הוסיף. 

בדיון הציע יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג להקים ועדת חקירה פרלמנטרית, על מנת לבדוק את נושא קליטתם של יוצאי אתיופיה. על כך אמר גטהון: "45 שנה וכל הזמן אומרים לנו ועדות, ועדות. לא רוצים עוד ועדה, יש דוח מבקר המדינה, בוא ייישם אותו". הוא פנה לשני קציני משטרה שנכחו בדיון ואמר להם: "אל תבלבלו את היוצרות, יש ניסיון של המשטרה לעשות לנו דה-לגיטצמיה, זה צריך להפסיק". 

פעיל אחר של המאבק, מולה אררו, אמר לחברי הכנסת הנוכחים:" תתחילו לעבוד אבל איתנו, נמאס מהבטחות. אני פונה לחברי הכנסת השפויים, מה שאין בליכוד, ממנו שמענו רק הבטחות. הגיע הזמן לבדק בית. מדובר בדור אחר, לא נחמד בעליל. המאבק לא הסתיים, רק התחלנו". 


עימותים בין יוצאי אתיופיה לשוטרים. צילום: אבשלום ששוני 
אררו פנה לקמיצי המשטרה באזהרה: "הגיע הזמן שתתחילו להסיק מסקנות מהאירועים, אם לא האחריות היא שלכם. אנחנו אמרנו את שלנו, והציבור שלנו מחכה לתוצאות". 

"עבור הממסד הישראלי  אנו תאונה מצערת" 
פעילי העדה התמקדו בעיקר על תלונות על אלימות משטרתית כלפיהם, אך גם יצאו נגד תופעות  בכללשל גזענות בחברה הישראלית. 
גבי אברקת, אחד ממנהיגי הצעירים בעדה, אמר:" אתם לא עושים לנו טובות, העליה הראשונה לארץ ישראל היתה ב-1860 - של אתיופים, לא שלכם, באנו להקים את המדינה לפניכם, אל תספרו לנו מה זה הציונות, הקהילה שלנו תצליח איתכם או בלעדיכם, כי זו ההיסטוריה של ביתא ישראל. כשכל העם הישראלי בגולה הוריד את הראש, יהודי אתיופיה השיבו מלחמה ולקחו את השלטון. באנו  ברגל לארץ ישראל כי לא רוצים אותנו. עבור הממסד הישראלי אנחנו תאונה מצערת. אבל בשבילנו אנחנו תאונה מוצלחת. רוצים לבנות יחד את המדינה". 
גם בפיו של יברקה היתה אזהרה:  "40אחוז מבני הנוער בכלא הם ממוצא אתיופי, כשהם ישתחררו, הם ישדדו אתכם, לא אותי. אנו זועקים לא כאתיופים, אלא כישראלים. הארץ היא של כולנו, בואו נתקן אותה". 
גם ח"כ לשעבר פנינה תמנו שאטה, שהשתתפה בדיון, אמרה בזעם: "אני משתתפת בהפגנות כבר מגיל חמש, אך שום דבר לא נפתר. לא מכירים ברבנים שלנו, לא מכירים בדם שלנו, שמים את כולנו בגטאות, המדינה היא שצריכה לדפוק על השולחן, לא אנחנו". 
הקייס אביהו עזריה, מחה על הפגיעה בכבודם של הקייסים, ועל כך שהם לא מוכרים כרבנים לכל דבר ואמר כי כל עוד לא יפתר היחס הדתי כלפי יוצאי אתיופיה, שום דבר לא יפתר".