יומו השני של הביקור הרשמי של נשיא המדינה ראובן ריבלין בגרמניה הוקדש לשיחות מדיניות עם הקנצלרית אנגלה מרקל ועם שר החוץ פרנק ולטר שטיינמאייר ולציון 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.



לרגל התאריך ההיסטורי פרסם אתמול בעמוד הראשון שלו העיתון הנפוץ ביותר בגרמניה, "בילד", כותרת בעברית: ״יום טוב ישראל".



הביקור בברלין מתקיים כשברקע התחדשו אתמול בווינה, לא הרחק משם, השיחות בין המעצמות לאיראן כחלק מהמאמצים להגיע להסכם גרעין כולל עד 30 ביוני. הנציג האיראני בשיחות אמר כי חלק משמעותי מנוסח ההסכם כבר הושלם והוסכם.



ראש הממשלה בנימין נתניהו שב והזהיר אתמול מפני ההסכם המתגבש עם איראן. בפגישה עם שרת ההגנה של גרמניה, אורסולה פון דר ליין, אמר כי "אנו רואים במאמציה האימפריאליסטיים של איראן, יחד עם חתירתה לנשק גרעיני, את האיום הגדול ביותר לביטחון המזרח התיכון, לביטחונה של ישראל ולביטחון העולם. אנו חושבים שדרושה עסקה טובה יותר מזאת שהוצעה בלוזאן, ואני מאמין כי הדבר חשוב לעתידנו המשותף ולביטחוננו המשותף".



הסכם הגרעין המתגבש עמד במרכז השיחות המדיניות של ריבלין בברלין, ומנהיגי גרמניה הציעו לישראל להצטרף לשיחות על ההסכם הסופי. ריבלין השיב כי ישראל לא תוכל להצטרף לשיחות בדרך מחייבת כלשהי, כדי שתוכל לשמור על כל האופציות פתוחות במקרה של סכנה קיומית.

השר שטיינמאייר אמר ל״מעריב־ השבוע״ כי האיראנים ממשיכים להיות בן־שיח קשה וכי בכל מקרה לא יהיה ההסכם שיושג ״גן עדן״, אך הוא ידאג בצורה הטוב ביותר לביטחונה של ישראל. להערכתו, השיחות יימשכו גם הפעם עד הרגע האחרון ושרי החוץ יצטרפו אליהן לקראת תאריך היעד, החל מ־26 ביוני.
הקנצלרית מרקל אמרה לריבלין כי ״ההסכם, אם יושג, צריך לעצור את היכולות המסוכנות שאיראן פיתחה בעשר השנים האחרונות ולהבטיח את השקיפות הנחוצה". ריבלין מצדו, חזר על דברי נתניהו על דאגתה העמוקה של ישראל מההסכם המתגבש וגם מפעילותה החתרנית של טהרן באזור באמצעות חיזבאללה וחמאס. לדבריו, ישראל סבורה שרק המשך הסנקציות יוכל לאלץ את איראן לוותר על תוכניתה לייצור פצצה גרעינית.
אמש הגיעו אירועי 50 השנים לכינון היחסים בין שתי המדינות לשיאם בקונצרט חגיגי של התזמורת הפילהרמונית של ברלין, במעמד שני הנשיאים ובאירוע יום העצמאות של מדינת ישראל שנערך בהיכל הפילהרמוניה.