"זו הפעם הראשונה בישראל ששרת המשפטים יכולה לככב בלוח שנה שתלוי במוסכים״, כתב השר לשעבר יוסף פריצקי בעמוד הפייסבוק שלו בהתייחס למינויה הצפוי של ח״כ איילת שקד לתפקיד שרת המשפטים.
הוא לא הסתפק בזה והסביר כי ״הגברת שקד מופיעה בכל מיני מגזינים, במופעי אופנה. היא יפה מאוד - כמו הרבה מנשות הרייך״.
ואף שהאמירה הזו בוטה ומקוממת במיוחד, היא לא היחידה בסגנון זה שנשמעה סביב המינוי של שקד. נדמה שלאחר הבחירות רוויות ההשמצות, הגיע המינוי המפתיע הזה והעיר כמה שדים. חברת הכנסת מטעם סיעת הבית היהודי סופגת מאז ההודעה על המינוי התקפות מהשמאל בשל דעותיה על מערכת המשפט. אבל חלק מההתקפות ירדו לפסים אישיים, שאינם קשורים בשום דרך לדעותיה או כישוריה של שקד.
 

האם שקד זוכה ליחס חריג או שכל פוליטיקאית בישראל, ואולי בעולם, זוכה ליחס מסוג זה? האם המראה החיצוני של נבחרות הציבור משפיע על סוג הביקורות שנמתחות עליה, וכמה, אם בכלל, זה משפיע על הבוחרים?
כל מה שלא רלוונטי
״לדעתי בלתי אפשרי להתעלם מכך שההתייחסויות למראה החיצוני, באופן מובהק, מגיעות לחברת כנסת שהיא אישה״, אומרת אושיק פלר, חוקרת מגדר בתחום נשים ופוליטיקה מאוניברסיטת תל אביב. ״אין התייחסויות במידה כזו ובעוצמה כזו לחברי כנסת גברים. כשזה מגיע לאישה, ההתבטאויות הופכות להיות על מראה חיצוני, לבוש ושיער, דברים שאין להם שום קשר ליכולות, עמדות והצלחה. אפשר להתווכח על העמדות של שקד, אבל מסיטים את הדיון״.
את יכולה להסביר את הביקורת החריגה יחסית, לה זוכה שקד?
״במקרה של שקד זה היה בעוצמה מאוד חזקה כי היא מושכת אש. היא בחורה צעירה ומוכשרת שהגיעה לעמדת כוח משמעותית ומקבלת תפקיד חשוב. אני שמחה לומר שכמה וכמה חברות כנסת, שאי אפשר לחשוד שהן בצד שלה, הביעו הזדהות גדולה עמה״.
ואכן, מספר חברות כנסת פירסמו בימים האחרונים הודעות התומכות בשקד. ״נשבר כבר מההערות הסקסיסטיות על איילת שקד ועל המראה החיצוני שלה״, יצאה להגנתה ראשת מרצ זהבה גלאון בעמוד הפייסבוק שלה. ״שקד היא פוליטיקאית חכמה וחרוצה, עם עמדות לאומניות ואנטי-דמוקרטיות. אין לי שום כוונה לחסוך ממנה ביקורת קשה אם וכאשר תנצל את תפקידה החדש כדי לפגוע במערכת המשפט, אבל גם אין לי כוונה להמשיך ולשתוק כשכל יומיים מישהו אחר מטנף לנו את המרחב הציבורי עם אמירות עלובות כאלה״.
גם שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני תקפה: ״בימים האחרונים יש תחושה שהשיח השוביניסטי העתיק והדוחה מתעורר ומרים שוב את ראשו. גם סביב מאי פאטל, גם סביב איילת שקד. אני חולקת על שקד אידיאולוגית, וכנראה שאאבק בה רבות, אבל פרץ השוביניזם כלפיה מעורר בי גועל״.
לדברי פלר, גם פוליטיקאים גברים צריכים להביע את תמיכתם בשקד לאור האמירות הללו. ״לא ראיתי התבטאויות של חברי כנסת בנושא״, היא אומרת. ״כנראה שבישראל עדיין קשה לאנשים לקבל חברת כנסת ולהתייחס אליה עניינית ומהותית״.
איך ההתייחסות לפוליטיקאיות בעולם?
״אני מצטערת לומר שמקרים כאלה יש גם בעולם. קח את ראשת ממשלת נורווגיה ארנה סולברג. יש אינסוף כתבות על הבגדים שלה, על השמלות שלה, על הרגליים שלה, כל מה שלא רלוונטי. אצל פוליטיקאיות בארצות הברית זה חוזר פעם אחר פעם״.
ביקרה פה השבוע שרת ההגנה של גרמניה, ד"ר אורסולה פון דר ליין, אם לשבעה ילדים.
״שים לב למה ששאלת. אם היה מגיע שר הגנה עם שבעה ילדים, אני לא חושבת שמישהו היה שואל. זה חלק ממה שהתקשורת עושה. כאילו שזה משנה שיש לה שבעה ילדים. לתקשורת יש כמה תפקידים. מצד אחד, היא מתייחסת למה שמעניין את הציבור, אבל בכך שהיא מפנה זרקור לאישה אחת ולא לאיש אחר, היא מחזקת תפיסות סטריאוטיפיות. המחקר שלי היה על שיח תקשורתי של חברות כנסת בישראל בהריון ולידה. חלק ניכר מהסיקור היה סביב המרחב הביתי והאישי שלהן. על הבית, הילדים, ואיך היא מסתדרת. איך נראים הצעצועים בבית שלה. זה עונה על הלך רוח ציבורי, אבל משעתק ומעמיק את התפיסות המסורתיות של החיבור בין האישה לבית ולילדים״.
ובכל זאת, היא מוצאת שהדברים אינם גורפים: ״אי אפשר להסתכל על הדברים בתור שחור ולבן. זה לא שלחברות כנסת מתנהגים ככה ולחברי כנסת הפוך. הרי גם לדוד לוי לעגו ויש חברות כנסת שפחות סובלות מנחת זרועו של הציבור. אבל בתמהיל ובמשקל, חברות הכנסת זוכות לזה יותר מהגברים. המראה החיצוני מאוד משפיע, אם כי זה קצת השתנה, כי הבחירות נהיו יותר אישיות, אז מראה הגוף והלבוש השפיעו גם על הגברים״.
איך זה משפיע על הבוחרים?
״מחקרים, לא בישראל, מראים שחברות פרלמנט בעולם משלמות על כך מחיר בקולות בוחרים. זה משפיע על הדימוי הציבורי שלהן וכפועל יוצא על מידת התמיכה. זה לא רק מילים שחולפות. בישראל, הכי בולטת בעניין הזה היא ציפי לבני. קראו לה ציפורה, ציפי־ טפוט, זה סוג של הקטנה. אני לא זוכרת שדיברו כך על חבר כנסת בהתייחסות לא רלוונטית״.

לבני ושקד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

פרופ' חנה הרצוג, מבכירות חוקרי המגדר והפוליטיקה בישראל, שערכה מחקר על היחס לנשים בבחירות 2009, מספרת עליו: ״עקבנו אחרי האופנים שהתקשורת והפוליטיקאים התייחסו אל לבני. אחד הדברים שנאמרו, גם על ידי ברק וביבי, 'היא תהיה מסוגלת להרים את הטלפון האדום בשלוש בבוקר?'. ברק קרא לה ציפורה. מה זה ציפורה? זו המרכלת מעיתון 'חדשות', עולם של סטריאוטיפים״.
 
ומה לגבי גולדה מאיר? ״זה היה בעידן עם פחות נשים בפוליטיקה, וכמעט לא היה שיח בנושא״, אומרת פלר. ״במובן הזה היא הקדימה את זמנה. אבל כשמסתכלים על הפעילות שלה, התפיסות שלה היו מאוד לא פמיניסטיות, לא מקדמות נשים״.

הרצוג מנסחת זאת בפשטות: ״על גולדה אמרו שהיא הגבר היחיד בממשלה״.
 
שטח אויב
 
ישראל מדורגת אי שם במרכז הטבלה העולמית בכל הנוגע לייצוג נשים בפוליטיקה. היו כאן גם הישגים, כמו גולדה מאיר שהייתה ראשת הממשלה השלישית בעולם, אבל מאז נדמה שבפני הנשים בפוליטיקה הישראלית ניצבת תקרת זכוכית בלתי עבירה, מחסום שלעתים יורד אף לפסים נמוכים.

 
חברת הכנסת הטרייה טלי פלוסקוב (כולנו) אומרת כי היא ״מאמינה שכשאישה תעשה הכל כדי להתקדם, היא תהיה שם. התפקיד שלנו הוא להראות לנשים שרוצות שזה אפשרי״.
 
פלוסקוב כיהנה עד לבחירות כראשת עיריית ערד, אחת מחמש נשים בלבד שעומדות בראש רשות מקומית בישראל. היא דווקא לא הרגישה בתקרת זכוכית לנשים. לפי פלוסקוב, הסיבה למיעוט הנשים בפוליטיקה היא ״שאנחנו, הנשים, בוחרות דרך קרובה למשפחה ולילדים. לא כל אישה מוכנה לעשות את זה על חשבון המשפחה. זו הסיבה העיקרית למה אנחנו לא נמצאות שם במספרים של גברים, אבל השינוי מגיע. אם נעשה השוואה למה שהיה לפני עשור, יש הבדל״.
 
״הבעיה העיקרית של נשים בעולם הציבורי בכלל ובפוליטיקה בפרט היא התפיסה שהן נכנסות לתחום לא להן״, מסבירה פרופ' הרצוג. ״יש הנחה תרבותית מאוד עמוקה שהעולם הציבורי הוא עולם של גברים. להתנהגות של גברים יקראו החלטיות, ביטחון ותקיפות. אצל נשים יצמידו לזה תכונות שמיוחסות לנשים״.
 
הפוליטיקה שונה ממקומות אחרים?
״היא יותר בוטה. בגדול, מנגנוני אפליה, מודעים ולא מודעים, קיימים בכל מקום. שני דברים מבדילים את הפוליטיקה: אין רגישות ומודעות לצורך בייצוג של נשים״.
 
הרצוג, המשמשת מנהלת שותפה של ״שוות, המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית״ במכון ון ליר, מספרת כי ״שוות״ מפרסם מדי שנה מדד של אי שוויון מג-דרי בישראל: ״אנחנו מגלות שגם כאשר נשים מתקדמות, הרצפה עולה והתקרה נוסקת. בכל התחומים נשמר פער מגדרי, להוציא תחום אחד, ההשכלה״.
 
זו בעיה גלובלית.
״בהחלט. זה קשור לתפיסה התרבותית המערבית. אבל ברגע שיש לך הטמעת חשיבה מגדרית, זה נפתר בקלות. ברוב המדינות האירופיות קיבלו החלטה על ייצוג שווה לנשים במפלגות. ישראל ייחודית בגלל הסכסוך עם העולם הערבי. הצבאיות היא גורם מרכזי בקבלת ההחלטות ובסדרי העדיפויות, ובשאלה מי מתאים. גם בצבא יש מנגנוני הדרה של נשים. התפיסה שהגברים בצבא מבינים יותר טוב בביטחון בהחלט משפיעה״.
 
ומהי הדרך לשינוי?
״הטמעת רגישות מגדרית. במצב שבו גברים מנהלים את העולם הציבורי, לוקחים את העולם שלהם כמובן מאליו. אם אתה מאמץ חשיבה מגדרית, אתה צריך לשאול את עצמך בכל החלטה איך היא תשפיע על מי וכיצד. בממשלה הקודמת היו ניצנים בכיוון הזה. למשל ועדה במשרד האוצר להערכה מגדרית של תקציב המדינה״.