מזכירות הממשלה הודיעה היום (שני) כי היא מקיימת משאל טלפוני לאישור מינויו של ח"כ גלעד ארדן לתפקיד השר לביטחון הפנים, והשר לנושאים אסטרטגיים והסברה.



גורמים בליכוד מסרו כי זאב אלקין הודיע כי בכוונתו להיעדר מההצבעה על אישור מינויו של ארדן לשר, במחאה על כך שעל פי המסתמן, המשרד לעניינים אסטרטגים שהופקד בידו- יועבר לאחריותו של ארדן. 



בישיבת הסיעה של מפלגת הליכוד שהתקיימה לאחר ההודעה על מינויו של ארדן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחר שלא לענות על שאלות ולא התייחס למינוי של ארדן.



כאמור, נתניהו וארדן סיכמו על שובו של שר הפנים והתקשורת לשעבר לממשלה. בנוסף למשרדים לביטחון פנים ולעניינים אסטרטגים אותם יקבל, ישוב ארדן לקבינט המדיני-ביטחוני. עוד סוכם כי המשטרה תהנה תוספת תקציב משמעותית. שר התקשורת לשעבר מבקש גם את האחריות על הרפורמה ברשות השידור, אולם נתניהו טרם השיב בנושא.



אלקין גם הצביע מוקדם יותר נגד התיקון לחוק יסוד התקציב שיאפשר העברת תקציב דו שנתי. אלקין וראש הממשלה שוחחו אמש ארוכות בנושא אך לא הגיעו להסכמה. לאחר הפגישה בין ארדן לנתניהו, נמסר מהליכוד כי נתניהו "רואה בגלעד ארדן שותף בכיר ושר מוביל שחייב להיות בממשלה בשל יכולותיו, הישגיו ומנהיגותו. ראש הממשלה ימשיך לפעול על מנת להגיע להבנה עם ארדן על הצטרפותו לממשלה.

צפי: השר בגין ייאלץ להתפטר

עם שובו של ארדן לשולחן הממשלה, ייאלץ אחד משרי הליכוד להתפטר כדי שמספר השרים למפלגה החברה בקואליציה לא יעלה מעל ל-20. במערכת הפוליטית העריכו כי השר בני בגין, השר בלי תיק, יהיה זה שיעזוב את הממשלה.



בשבוע שעבר נועדו נתניהו וארדן, ראש הממשלה הציע, בנוסף לתיק לביטחון פנים גם תוספת תקציב משמעותית, חברות בקבינט המדיני-ביטחוני ותואר המשנה לראש הממשלה. ארדן צפוי לקבל בחודשים הקרובים אחריות לייצוג המדינה בעניינים הקשורים למאבק בניסיונות של איראן להתחמש בנשק גרעיני. במסגרת תחום הנושאים האסטרטגיים וההסברה יקים ארדן מערך בעל תקציבים משמעותיים שיפעל מול ניסיונות הדה-לגיטימציה לישראל וניסיונות החרם נגדה. 



מקורביו של שר הפנים לשעבר אמרו אז כי הפערים עדיין משמעותיים. כזכור, ארדן נשאר מחוץ לממשלה לאחר שסרב להצעת נתניהו להיות השר לביטחון פנים, ודרש גם את תיק הפנים המקוצץ (ללא מינהל התכנון).



יום לאחר הצגת הממשלה, פרסם ארדן את הסיבה לאי הצטרפותו לממשלה: "החלטתי לא להצטרף לממשלה במתווה שהוצע לי. הסיבה: מהות". במהלך המשבר בין נתניהו לארדן, פיטר ראש הממשלה, המכהן גם כשר התקשורת, את מנכ"ל המשרד אבי ברגר. בתגובה, הודיע ארדן כי הוא מגבש הצעת חוק שיחייב את "בזק" למכור את אחזקותיה בחברות העוסקות בתוכן ושירותים ותשאיר אותה כחברת תשתית בלבד.