"אין בעולם חרם אקדמי, תרבות השקר פורחת פה. במקום חרם אקדמי תגידי עבודה בעיניים", אומר פרופ' מתניה בן ארצי, אחיה של שרה נתניהו והגיס של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בראיון שיתפרסם ביום שישי במוסף "מעריב סופהשבוע". זאת במסגרת כתבה נרחבת על ישראלים ויהודים שתומכים במדיניות החרם נגד ישראל וההתנחלויות. 



"עוד לא נולד המדען הישראלי שהלך לאירופה ולא קיבל כבוד מלכים", ממשיך בן ארצי. "רק לפני שבוע חזרתי מכנס בצרפת. נתנו שם הרבה כבוד לישראל. בשנה שעברה הייתי בשנת שבתון בלונדון. היה אגדה. אנחנו מקבלים מענקים ממלגות מחקר אירופאיות בסכומים הרבה יותר גבוהים מהפרופורציות שלנו". 
 
בן ארצי, פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית, חתם לפני שנים אחדות על עצומה הקוראת להחרים את מוצרי ההתנחלויות. הוא מאמין בחרם כאמצעי לחץ על הממשלה אבל אינו מבין את התלקחות הסערה האחרונה סביב החרם נגד ישראל. "כמו שמדברים כל הזמן על איראן איראן, אז פתאום התחילו לדבר על חרם חרם. עושים את זה כי רוצים להסיח את דעת ההמון ולא לדבר על הבעיות האמתיות. קל יותר לדבר על חרם אקדמי מאשר על ההתנחלויות. הציבור הנבער קונה את זה כמו שהציבור הלך להצביע כשאמרו לו שערבים נוהרים לקלפיות".


הגיס שלך הוא זה שדרבן את ציבור בוחריו למהר לקלפיות כדי לחסום את הערבים.
"לשם אני לא אגיע, אבל היהודים הם אלופי החרמות אז שלא ידברו עכשיו על חרמות. את יודעת שיש חרם על הפצה של ספרות מיסיונרית? נניח שאני שלדון אדלסון דתי ואני רוצה לשלוח חומר מיסיונרי, הדוורים יכולים לסרב לשלוח את החומר הזה".
 
עשרות רבות של ישראלים ויהודים בכל רחבי העולם תומכים בחרם על ישראל כבר שנים ארוכות, ביניהם אודי אלוני, בנה של שולמית אלוני, המשורר ואיש החינוך סמי שלום שטרית, הסופרת נעמי קליין ואחרים. לעתים התמיכה בחרם יוצרת מצבים אבסורדיים. פרופ' עמנואל פרג'ון מהחוג למתמטיקה באוניברסיטה העברית חתם על עצומה הקוראת להחרים, בין השאר, את האוניברסיטה העברית שהוא עצמו מלמד בה.

"אנשים מרעיבים את עצמם כדי להביע את דעתם. לכל מאבק אזרחי יש תוצאה של פגיעה עצמית", הוא אומר. "מאבק אזרחי כרוך גם בנזק כלכלי. קריאה להחרמת האוניברסיטה פוגעת בי אישית אבל אני מאמין שחרם על האוניברסיטה ישפר את מצבה בטווח הארוך ויעזור לילדים שלי".

הסיפור המלא ביום שישי, במוסף "מעריב סופהשבוע"