הסוף לספסור בקרקעות המדינה: שר האוצר, משה כחלון, הציג היום (חמישי) הרחבה של תוכנית הדיור שלו, לפיה כל קרקעות המדינה ישווקו בתוכנית מחיר למשתכן.



שלב זה מהווה צעד נוסף בתכניתו של שר האוצר ובהמשך צפויים שלבים נוספים שישלימו את הרפורמה המתוכננת. התוכנית תעלה לאישור קבינט ביום שני.



כחלק מהרפורמה המוצעת, מבקש כחלון לקבוע מחיר למשתכן. החלטה זו קובעת כי בכלל הקרקעות המתאימות, אופן השיווק יהיה בשיטת מחיר למשתכן, כך שיובטח כי היקף השיווק בשיטה זו יהיה נרחב והיקף המענה לדרישה לדיור במחיר מופחת יהיה גבוה ככל הניתן. בשיטת המחיר למשתכן מוכרים את הקרקע במחיר מוזל, ולכן הדירה נמכרת במחיר נמוך ממחירי השוק, כלומר- מסבסדים את הקרקע.



כמו כן, בניגוד לשיווק בשיטה זו בעבר או בשיטת מחיר מטרה בה ניתן סבסוד גבוה יותר ככל שמחיר הקרקע ביישוב גבוה וניתנה עדיפות משמעותית למרכז הארץ, החלטה זו קובעת כי יהיה מדרג הנחות רחב כאשר הנחות גבוהות יותר יינתנו בפריפריה. בנוסף לכך, ניתן יהיה להעמיק את מדרג ההנחות במידה ומחירי הקרקע יעלו על מנת לשמר אופק של יציבות מחירים לזוגות הצעירים.



התוכנית של שר האוצר כוללת עידוד של בנייה מהירה, ובה הצעה לתיקון החלטת מועצת מקרקעי ישראל בכדי להעניק תמריץ לקיצור משך הבנייה ולסייע לגידול בהיצע יחידות הדיור בזמנים קצרים. כמו כן, לאור עיכובן של תוכניות המיועדות להניב היצע דיור משמעותי, ישנה התייחסות לייעול והאצה של תהליכי פדיון הקרקע. 



שר האוצר התייחס בתוכניתו גם להגדלת היצע דירות באמצעות תיחום יחידות משנה למגורים, במטרה לייצר גמישות באופן השימוש ביחידות הדיור הקיימות והמתוכננות. כמו כן, מבקש כחלון לאמץ את המלצות צוות 120 הימים לטיפול בסוגיות דיור ביישובי המיעוטים- במטרה להגדיל את היצע הדיור ביישובים אלה.



בכדי להשיג מטרה זו גובשו מספר צעדים עיקריים: כמו הרחבת שטחי הפיתוח בקרקע מדינה אשר בישובים, סיוע בפעולות פיתוח וחיזוק פעילות רישום הנכסים.