ועדת השרים לחקיקה הפילה היום (ראשון) את הצעתו של יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שמטרתה למנוע ממי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לכהן כשר או כסגן שר.



כל חברי הוועדה ונציגי משרד המשפטים התנגדו.



לפיד התייחס בעמוד הפייסבוק שלו לדחיית ההצעה וכתב כי "מדובר בפשיטת רגל מוסרית של ממשלה המסרבת להלחם בשחיתות".



לפיד הוסיף והסביר את משמעות החוק: "לפי החוק, אדם שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל לכהן כשר, חבר כנסת או ראש עיר. לא אחרי שבע שנים, לא אחרי 14, פשוט לא. אני מניח שגם הפעם יהיו כאלה שירצו להפוך את החוק לזירת מאבק ביני לבין אריה דרעי, אבל אעשה הכל כדי שזה לא יקרה. הרי אפילו אם החוק יעבור הוא במילא לא יחול על דרעי (חוקים במדינת ישראל אינם חלים באופן רטרואקטיבי), והנושא חשוב מכדי שנהפוך אותו לעימות אישי. יהיו כאלה שיטענו שצריך לאפשר לאנשים ששילמו את חובם לחברה לבנות מחדש את חייהם. זה נכון כמובן, אבל מדוע שיעשו זאת דווקא במקום שבו הפיתוי לשחיתות הוא הכי גדול? גם כשאתי אלון תשתחרר מהכלא צריך לעזור לה למצוא עבודה, אבל זה עדיין לא אומר שהיא צריכה לחזור לעבוד בבנק".



לפיד הדגיש כי הזירה הציבורית צריכה נקייה משחיתות: "לא יכול להיות שאסור שהנהג של השר יהיה בעל עבר פלילי, אבל על השר זה לא חל. לא יכול להיות שאנשים שהורשעו בפלילים ישלחו חיילים אל הקרב או ידרשו את כספי המיסים שלנו. לא יכול להיות שנעמוד מנגד בזמן שאמון הציבור בפוליטיקאים ובמדינה הולך ומידרדר. אמון הוא הבסיס של כל חברה אנושית מתוקנת, וכשהאזרחים חושבים שהמערכת עקומה, קשה להסביר להם למה הם צריכים להישאר ישרים.


"חוק הקלון" צריך לעבור".



הצעת חוק המאבק בשחיתות השלטונית – הרשעה בעבירה שיש עמה קלון, אותה הוביל לפיד, ביקשה לקבוע כי ראש ממשלה, שר, סגן שר, חבר כנסת או ראש רשות שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד עוד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית או לכהן בתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות.



בדברי ההסבר להצעה נכתב: "השחיתות השלטונית הפכה לאיום אסטרטגי על החברה ועל הדמוקרטיה הישראלית. היא מעדיפה אינטרסים פוליטיים, אישיים וכלכליים על פני נבחרי ציבור, שהם נאמניו, ולנגד עיניהם האינטרס הציבורי".



טרם הגשת ההצעה, אמר לפיד: "מי שהורשע בעברה שיש עמה קלון, לא יכול להיות שר בממשלת ישראל, לא יכול להיות חבר כנסת ולא יכול להיות ראש עיר. בשנים האחרונות הולך ונשחק אמון הציבור במערכת השלטונית. זה מחלחל והורס כל חלקה טובה בציבוריות הישראלית".



הוא הוסיף: "הכנסת מייצגת את העם. תפקידה הוא לשרת אותו ותפקידה הוא גם לתת דוגמא אישית על אתיקה ונורמות ציבוריות. אני יודע שכל אחד מהשרים בוועדת שרים לחקיקה מרגיש בתוך תוכו שנדרש כאן שינוי".