הדיון בוועדת הכנסת על השתתפותו של ח"כ באסל גטאס במשט לעזה היה צפוי להיות סוער ואכן, חברי הכנסת לא "אכזבו". במהלך הדיון הורחקה חברת הכנסת חנין זועבי הורחקה מהדיון לאחר שהפריעה לדבריו של ח"כ מיקי זוהר, שאמר: "יש לי נתונים הסטוריים-מדעיים על הזכות שלנו על האדמה הזו מלפני 3,500 שנה. אתם הערבים הכובשים ולא אנחנו".



זועבי: "קודם כל תסיים את הכיבוש ואת המצור ואחרי זה נקיים דיון היסטורי. אני לא מפחדת להיכנס לשום נושא, אבל עכשיו אנחנו קובעים את האג'נדה לסיום המצור והכיבוש".



זוהר: "הדברים שלך הם שקר. לכי לעזה. הארץ הזאת היא שלי. אני לא כובש. לקחתי ממך את מה ששלי".



זועבי, שהורחקה מהחדר, אמרה: "המקום של הכובש הוא בית הדין בהאג".



בעת שיצאה ח"כ זועבי מן החדר, צעק לעברה ח"כ זוהר: "אני לא הכובש, את הכובשת. לקחתי ממך את מה שהיה שייך לי! יש לי הוכחות מדעיות!"



לאחר הפסקה התיישב ח"כ שרון גל על כסאה של זועבי ואמר: "אני כובש את המקום של זועבי". בתגובה ענה לו ח"כ זחאלקה: "כך מדברים פשיסטים".



חבר הכנסת אורן חזן הרגיז את חברי הכנסת הערבים כשאמר: הח"כים הערבים קצת התבלבלו, אולי זה בגלל הצום (רמדאן). ח"כ איימן עודה אמר בתגובה: "תכבד את הצום, זה נושא רגיש". חזן: ניתן להם להמשיך להתבכיין". חכ עודה דרש מיו"ר הוועדה, דוד ביטן, לנרחיקו מהישיבה.



חברי הוועדה קיבלו, ברוב של 10 מול 2, את הצעתו של יושב הראש, ח"כ דוד ביטן להעביר לוועדת האתיקה קובלנה נגד ח"כ גטאס על כוונתו להשתתף במשט. הוועדה דורשת מוועדת האתיקה לבדוק את מקורות המימון של גטאס. כמו כן, ועדת הכנסת דורשת לשלול מח"כ גטאס את כל זכויותיו הפרלמנטריות ולהרחיקו מכל פעילות הכנסת, אם אכן יעלה על המשט.




ח"כ גטאס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח"כ גטאס שוהה כעת ביוון וממתין לבואה של ספינת הדיג השבדית "מריאן" כדי להצטרף להפלגה המתוכננת לעזה.



אתמול התייחס ח"כ גטאס בשיחה מיוון עם מעריב השבוע על כוונת ועדת הכנסת לדון בעניינו ולהגיש נגדו תלונה לועדת האתיקה: "אני חושב שלא עברתי שום עבירה, לא אתית ולא חוקית. עוד לא עליתי על הספינה וכבר הם ממהרים לחרוץ את דיני. לפחות שיחכו עם העונש עד שאפליג".



ח"כ טיבי אמר בדיון כי מעולם לא קרה שוועדת הכנסת הגישה קובלנה מיוזמתה לוועדת האתיקה נגד ח"כ מכהן. זה אמנם אפשרי אבל לא צריך לקרות. "אם זה היה תלוי בוועדת הכנסת, לא היו כאן בכלל חברי כנסת ערבים", הוא הוסיף.



טיבי גם הזכיר לחברי הוועדה כי לא ח"כ גטאס הוא שמנהל מו"מ עם חמאס. ישראל כן, גם אז ב'צוק איתן' וגם היום.



מנגד, ח"כ יואב קיש (ליכוד) אמר לח"כים הערבים: "אתם נלחמים למען הפלסטינים שזה לא הפרלמנט שלהם. נעשה הכל לעצור אתכם".



ח"כ זחאלקה אמר כי זהו משט מוסרי בה"א הידיעה. זהו משט הומניטרי-פוליטי עפ"י החוק וכל הדיון הזה מיותר". ח"כ חנין זועבי אמרה כי בעזה יש דור שלם שלא יצא מעזה ולא מכיר כלום. "לזה קוראים פשע מלחמה".



חבר הכנסת אורן חזן אמר על ח"כ גטאס: "מדובר בבגידה נטו במדינת ישראל. זאת לא עבודה פרלמנטרית אלא תמיכה בטרור".



חברי הכנסת לא פספסו את ההזדמנות להתבדח קצת: ח"כ טיבי אמר: "כל פעם שאנחנו אומרים משהו במליאה שלא מוצא חן בעיניכם אתם אומרים לו 'לך לעזה'. אז עכשיו הוא הולך. מה אתם רוצים?".



ח"כ שרון גל הציע תסריט מפתיע: "אם יתנו למשט להיכנס לעזה, באסל גטאס יהיה הראשון שיקפוץ לסטי"ל שלנו". ואילו ח"כ זחאלקה אמר כי שלושה חברי כנסת כבר ביקשו קיזוז עם גטאס.