הצעת חוק פיקוח על מטפלים בחסרי ישע ובילדים, המבקשת לאפשר צילום והקלטה של מטפלים בתינוקות, קשישים, בעלי מוגבלויות ומי שהוגדר בחוק חסר ישע, תובא היום (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לחקיקה.



את הצעת החוק יזם אמנם ח"כ מהאופוזיציה, חיליק בר (המחנה הציוני), אך היא זוכה לתמיכה גם של שתי חברות כנסת מסיעת כולנו שבקואליציה: מירב בן ארי וטלי פלוסקוב.



הרקע להצעת החוק היא העובדה כי אירועי התעללות רבים נחשפו הודות להקלטות או צילומים שנעשו בסתר, על אף שחוקיותם בעייתית. כיום מתיר החוק להקליט שיחה אך ורק כשהמקליט הנו צד בשיחה, וח"כ בר מבקש לשנות זאת ולאפשר, כאמור, צילום והקלטה גם כשהמקליט אינו נוכח.



מטרת החוק היא לחשוף מקרים של התעללות מילולית, איומים וסחיטה כלפי חסרי ישע, מצד מי שמטפל בו על ידי האחראי עליו (האפוטרופוס החוקי), תוך איזון בין דאגת האחראי לחסר הישע לבין פרטיותו של העובד כשהתקנה של אמצעי צילום תחייב הודעה למטפל בטרם תחילת השימוש בו ובמקרה שבו המטפל יסרב לתנאי של התקנת אמצעי הצילום, על המעסיק לשלם לו פיצויים לפי החוק.



לקראת הדיון בוועדת השרים אמר בר: "האפשרות של משפחות והאחראיים לחסרי ישע להקליט או לצלם באופן חוקי את המטפלים היא חשובה, חיונית ועשויה ליצור הרתעה ואף חשיפת מקרים של התעללות פיזית או מילולית. לצערנו ראינו לא מעט מקרים שבהם כלי זה שימש לחשיפת עבירות התעללות קשות ואף היה האמצעי היחיד שעמד לרשות משפחות להגן על חסר הישע".