פרשת מתווה הגז, אשר מסעירה את המערכת הפוליטית והחברה הישראלית בימים האחרונים, עשויה לקבל מפנה דרמטי מבחינת לוחות הזמנים, לאחר שבמהלך אחר הצהריים (שלישי) פנה מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אל שר התשתיות הלאומיות, חה"כ ד"ר יובל שטייניץ (ליכוד) וביקש כי החלטת הממשלה על מתווה הגז תתפרסם רק לאחר פרסום הדוח שלו על הנושא.

כפי שפורסם לראשונה השבוע במעריב, הדוח צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים. המבקר מציין במכתבו כי כבר השבוע בכוונתו להעביר למבוקרים בדוח את טיוטת הדוח המעודכנת בנושא "פיתוח משק הגז הטבעי", המבקר מציין כי "בכוונתי לפעול שהדוח יתפרסם ככל שהדברים תלויים בנו בהקדם האפשרי".





ח"כ אלהרר הגיבה בעקבות המכתב שהוציא מבקר המדינה לשר התשתיות: "לא יתכן שהממשלה תקיים דיון בעניין הגז מבלי שיצאו מסקנות דו"ח המבקר בעניין ויתקיים בהם דיון ענייני בוועדה. אני שמחה שהדיון הבוקר בוועדה לביקורת המדינה הוביל להוצאת המכתב על ידי המבקר ולשינוי לוח הזמנים במשרדו. עם פרסום הדו"ח, נקיים דיון דחוף בוועדה לביקורת המדינה עקב החשיבות הקריטית לציבור".
 
כמו כן, ח"כ אלהרר דרשה מהמבקר להוציא את הדו"ח במהרה, למרות שתכנן להוציא אותו רק בסוף יולי, לאחר ההכרעה על המתווה. בדיון הוועדה הבוקר נטען על ידי מנכ"ל משרד המבקר, כי טיוטת הדו"ח מעלה כשלים מהותיים בעניין הגז.

לאחר דיונים רבים שנערכו בנושא חשיפת פרטי מתווה הגז הטבעי לציבור, קיים היום (שלישי) שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ מסיבת עיתונאים בנושא, בה הוא חשף את פרטי ההסכם לאזרחים.
 
השר שטייניץ טען כי המתווה טוב לישראל ולאזרחיה: "המתווה שהגענו אליו הוא לא רק טוב, הוא הטוב והריאלי ביותר. יכול להיות שיש מתווים בעולמות אידיאליים ודמיוניים, שהם אחרים. המתווה סביר אבל קשה מבחינת חברות האנרגיה, שנאלצו לקבל תנאים קשים ביותר, הקשים ביותר במדינות המערב. אנחנו משיגים איתו את ארבעת המטרות העיקריות שלנו- 100 מיליארד דולר שיגיעו לישראל לכל התחומים בעשורים הקרובים, הוא ישיג את פירוק המונופול תוך מספר שנים ויצירת תחרות. הוא יאפשר לנו לספק גז וחשמל לכל המפעלים בארץ, גם בפריפריה, וגם הבונוס החשוב – המנופים הביטחוניים והכלכליים, דבר החשוב למדינת ישראל".
 
שר התשתיות הציג שלוש מגבלות על חברות הגז: הראשונה, הייצוא- את רוב הגז יש לשמור למשק הישראלי. השנייה, המחיר- "בכל מדינות ה-OECD, אנחנו היחידה שאומרת כי יש מחיר מקסימום, שהחברות לו יוכלו לעבור בשנים הקרובות, עד שתהיה תחרות. המגבלה השלישית היא הבעלות- "אנחנו המדינה היחידה שאישרנו לחפש גז ונפט בכריש תנין ואנחנו אומרים להם כעת לצאת משם". שטייניץ הוסיף כי החברות יצטרכו להתמודד עם שלוש המגבלות הללו ואמר כי "החברות התחייבו לפתח את שדות הגז בלוחות הזמנים הקצרים ביותר האפשריים, למרות הכל".

לגבי המחיר הוסיף שר התשתיות: "אנחנו דואגים שהמחיר בארץ יהיה מחיר סביר וזול גם בהשוואה לעולם. במקביל לכך, נטיל מגבלה נוספת - אם אחת החברות תמכור גז זול יותר בעולם מאשר בארץ, מאותו הרגע היא תיאלץ להציע את מרכולתה באותו מחיר בישראל".

באופוזיציה ממש לא התרשמו מדבריו של השר שטייניץ ותקפו בחריפות את המהלך. ח"כ שלי יחימוביץ', שמובילה את המאבק, הגיבה גם היא למתווה הגז ואמרה: "חששנו מהגרוע מכל וזה אכן התממש. כעת ברור למה נתניהו עשה כל שביכולתו כדי להסתיר את המתווה עד להצבעה בכנסת. נתניהו ניהל משא ומתן במשך חודשים, נתן לחברות הגז את כל מה שדרשו – ולא הביא ולו הישג משמעותי יחיד".
 
"יש להסיר מסדר היום את השקר שהושמע שוב, בלי בושה, ולפיו חברות נמנעות מלבוא ולחפש גז בגלל 'כשלי רגולציה'. חברות אינן באות משום שכל זכיונות החיפוש כבר חולקו ונמצאים בידי המונופול, וחברות מטיבן לא מגיעות להתחרות כשהן יודעות מראש שכל המשאבים נתונים בידיו של מונופול יחיד. בנוסף, טובי הגיאולוגים אומרים מפורשות כי התגליות הגדולות במימיה של ישראל כבר נמצאו. תגליות אלה הופקרו היום באופן סופי לידי שותפות פרטית, והופקעו מידי אזרחי המדינה", הוסיפה.