ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) הודיע לועדת האתיקה של הכנסת כי מימון הנסיעה למשט לעזה נעשו על חשבונו האישי וללא מעורבות גורם שלישי והוא מבקש מהועדה למחוק את הקובלנות שהוגשו נגדו על ידי ועדת הכנסת והשרים מירי רגב וזאב אלקין.



הוועדה בראשות ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) אמורה להתכנס היום כדי לדון בקובלנות. באחת מהן מבקש השר זאב אלקין (ליכוד) לברר "האם היה גורם זר אשר מימן את נסיעת הח"כ ליוון והשתתפותו במשט וכן האם ח"כ גטאס מילא את חובתו על פי כללי האתיקה לדווח על נסיעתו".



השרה רגב טענה בקובלנה שהגישה כי "עצם השתתפותו במשט באה לפגוע במדינת ישראל תוך שימוש בכנסות פרלמנטרית והינה התנהגות שיאנה הולמת ח"כ ויש בה משום פגיעה בכבוד הכנסת". אשר על כן היא ביקשה מועדת האתיקה לשלול את זכויותיו של ח"כ גטאס.



יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן, ביקש בשם הועדה כולה להטיל על ח"כ גטאס סנקציות הכוללות בין היתר הרחקה מישיבות הכנסת בשל השתתפותו במשט.



בתשובה לעתירות נגדו כתב ח"כ גטאס לועדת האתיקה כי "השתתפותי במשט הייתה למטרה פוליטית לגיטימית מובהקת, החוסה תחת חופש הביטוי הפוליטי שלי כנציג ציבור המוחה על הסגר המתמשך על תושבי רצועת עזה. עוד בטרם עליתי על המשט הכרזתי על כך בריש גלי והתראיינתי בכלי תקשורת בכדי להסביר את המניעים הפוליטיים וההומניטריים מאחורי כוונתי להשתתף".



הוא כתב כי לפי ייעוץ משפטי שקיבל הוסבר לו כי עליי לוודא מראש את זהות המארגנים או המשתתפים ובמיוחד לבדוק באם מדובר במי מהם המוכרז כסוכן חוץ על פי המשפט הישראלי או כהתאחדות לא מותרת כלשהי.



"אכן עשיתי כך. עוד בטרם עליתי על הספינה ווידיתי את זהותם של כל המשתתפים שרובם ככולם היו פעילי שלום, חברי פרלמנט אירופיים ועיתונאים וביניהם נשיא תוניסיה לשעבר והראשון שנבחר לאחר המהפכה שם".



"כמו כן, התברר לי באופן חד וברור שכוונת המשתתפים הינה הומניטארית בלבד. לא היה מבין המשתתפים מי שהצהיר על כוונתו להתנגד באלימות להשתלטות כוחות צה''ל על המשט, דבר אשר בא לידי ביטוי גם במציאות כפי שהתברר בדיעבד. בנוסף, ולפני עלייתי על הספינה מריאן ווידיתי שהיא כוללת מלבד הצרכים האישיים של המשתתפים, סיוע רפואי פוליטי הומניטארי שיימסר לבית חולים שפא בעזה".



עוד כותב ח"כ גטאס בתשובתו לועדת האתיקה כי "מאחר ולא הייתה בכוונתי שום נטייה או ניסיון לעבור על החוק, וכשהייתה הספינה במרחק של 200 מיל מחופי עזה שלחתי מכתב באמצעות העוזר הפרלמנטארי שלי אל ראש הממשלה ושר הביטחון וביקשתי שיאפשרו את כניסת מריאן והתייחסתי אל זהות המשתתפים ואל החומר הרפואי שהספינה נושאת על סיפונה".



מכאן, הוא אומר, עולה כי השתתפותו במשטה הייתה פוליטית לכל דבר ועניין ולא היה בה דבר וחצי דבר הנוגע למעשים בלתי חוקיים או פליליים כלשהם והיא נופלת במסגרת חופש הביטוי הפוליטי.



לדבריו לא נפל בהתנהגותו כל פגם המצדיק פתיחת הליך אתי נגדו ולטענתו הגשת הקובלנות מהווה לטעמו ניסיון פסול של חברי כנסת מקבוצת הרוב במטרה להכתיב לו את דרכי הפוליטית והוא מ בקש על כן מהועדה לדחות על הסף את הקובלנות נגדו.



בסיום תשובתו לועדת האתיקה כתב: "בשולי הדברים אציין כי מימון הנסיעה נעשה על חשבוני האישי וללא מעורבות של גורם שלישי כלשהו".