בעוד בממשלה מנסים למצוא דרך להעביר את מתווה הגז בכנסת, עולה היום הצעה חדשה לפתרון הבעיה: ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הגיש היום (ראשון) הצעת חוק המחייבת לערוך משאל עם בנושא מתווה הגז.



בדברי ההסבר להצעה נאמר כי "ההחלטות הקרובות על הסדרת שוק הגז הישראלי הן בין ההחלטות המשפיעות ביותר בעשורים האחרונים על הכלכלה הישראלית. ההחלטות שיתקבלו צפויות להשפיע על התעשייה, התעסוקה, יוקר המחיה ופני המשק כולו לשנים רבות”.



לדבריו, במובנים רבים, החלטה זו היא אבן דרך בכלכלה הישראלית, שתשפיע עמוקות לא רק על הכלכלה אלא גם על אופייה של ישראל ושל החברה הישראלית, לרבות בתחומי הרווחה, החברה ועוד.



עוד כתב חסון: "עם תום עבודת המטה שנעשתה במשרדי הממשלה בנוגע למתווה הרצוי להסדרת שוק הגז, הצעת חוק זו מבקשת לקבוע את החובה לערוך משאל עם למען שימוע ציבורי בעניין חוזה זיכיון או הסכם למתן רישיונות וזכויות להפקת גז בידי זכייניות”.



בהצעה מוסדרים מכלול הנושאים הקשורים בעריכת משאל עם לרבות אופן ניסוח השאלה, מועד עריכת משאל העם, הזכות להשתתף במשאל ועוד. ההצעה קובעת כי משתתפים במשאל יצטרכו להצביע "בעד" החלטת הממשלה בנושא מתווה הגז או "נגד". ההחלטה תאושר ברוב של שני שליש מקרב משתתפי משאל העם וזאת כדי למנוע מצב שבו החלטה כה גורלית תתקבל ברוב זעום.



על משאל העם יחולו כל ההגבלות המוטלות על מערכת בחירות לכנסת בהתאם לחוקי הבחירות דרכי תעמולה.



ח"כ יואל חסון: "תגלית הגז היא אירוע מכונן בחיי המדינה וההכרעה בנושא היא ההחלטה הכלכלית המשפיעה ביותר שהכנסת קיבלה בעשור האחרון.איך אפשר שלא לשתף את הציבור במכלול המידע בנושא, אם ההחלטה תשפיע על מערכת החינוך, על מדיניות הרווחה, על יוקר המחיה ועל תחומים נוספים. יש חובה לקיים דיון ציבורי שבסופו ההכרעה תובא לאזרח - צעד שגם יהיה דמוקרטי וראוי, וגם יביא לגיטימציה מוחלטת להחלטה שתתקבל".



גורם בקואליציה אמר בתגובה: "הסיכוי שהצעת חוק כזאת תעבור דומה לסיכוי שנובל אנרג'י תמצא גז על הירח".