ניסיון אחרון לעצור את רפורמת התכנון של שר האוצר משה כחלון. עשרות פעילי ארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה" ואזרחים מפגינים (שני) בקרית הממשלה בירושלים נגד העברת סמכויות התכנון והבנייה ממשרד הפנים לשר האוצר, משה כחלון. היום תתקיים במליאת הכנסת ההצבעה לאישרור החלטת הממשלה מאתמול לפיה יושבי ראש הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה יהיו נציגיו האישיים של שר האוצר, להבדיל מהמצב הקיים בו בראשות הוועדות המחוזיות יושבים הממונים על המחוזות במשרד הפנים.



מדובר באחד הסעיפים המרכזיים ברפורמת התכנון והבנייה של כחלון אותה תבע למפלגתו, "כולנו", בהסכמים הקואליציוניים, כדי לשלוט באופן יעיל ובלעדי בהליכי התכנון ולזרזם. בארגוני הסביבה טוענים כי מדובר בניסיון של שר האוצר לדרוס את קולם בוועדות התכנון של נציגי הציבור, ובכללם אנשי הסביבה, המייצגים את האינטרסים הציבוריים לשמירה על איכות החיים בהליכי התכנון על כל הבטיה, כל זאת בשם זירוז הליכי הבנייה.



במגמה ירוקה טוענים כי "זהו מהלך אנטי דמוקרטי שיוביל להשלכות קשות בעתיד ואנחנו, בשיתוף גופים נוספים, קוראים בהפגנה לכחלון שלא להפוך את ועדות התכנון והבנייה למונופול. החשש הגדול ממהלך זה הוא שלוועדות המוחלשות לא תהיה ברירה אלא לאשר את התוכניות שיוכתבו מגבוה, ללא שיקול דעת מקצועי אמיתי." ומדגישים: "מאז המחאה החברתית החל תהליך של ריכוז הכוח של מוסדות התכנון ובנייה, שהחל עם הקמת הותמ"לים והוד"לים, ועדות חותמת גומי שנועדו לאשר תכניות בנייה שוועדות התכנון הרגילות פסלו משיקולים מקצועיים".



מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, אמר כי אחרי ההפגנה יגיעו הפעילים לכנסת כדי לשכנע ח"כים ושרים להצביע נגד מהלך פופוליסטי זה: "עוד ועוד סמכויות מתנקזות אצל בן אדם אחד. אי אפשר ולא צריך לתלות באדם אחד את כל שאיפותנו לשגשוג כלכלי במדינת ישראל".



לדבריו, לא יהיה פה שגשוג אם נמשיך לאפשר את מדיניות ההסתרה והדיקטטורה שבאצטלא של נימוקים חברתיים ופתרונות דיור תוכל לעשות ככל העולה על רוחה על חשבון שטחים פתוחים וריאות ירוקות, וזאת במקום לבנות במרכזי הערים, לשפר תשתיות קיימות ולחזק שכונות חלשות.



"אם כנסת ישראל תאשר את העברת הסמכויות של ועדות התכנון למשה כחלון לא יהיה פה דיור בר השגה, ולא יילקח בחשבון שום אינטרס ציבורי, תהיה פה תעשיית נדל"ן משגשגת שתשרת את השכבות הגבוהות באוכולוסיה שימשיכו להסתכל עלינו ממגדל השן ולצחוק", אמר גלבוע.



למאבקם של ארגוני הסביבה שותפים גם ראשי רשויות מקומיות רבים שמוחים על חיזוק ועדות התכנון המחוזיות תחת שר האוצר על חשבון הוועדות המקומיות בראשן הם עומדים. גם בחברה להגנת הטבע ובפורום לדמוקרטיה בתכנון, נערכים לדיון בכנסת ומהם נמסר כי יפגינו נוכחות רבה בכנסת, על מנת לשכנע חברי כנסת רבים ככל האפשר, מהקואליציה והאופוזיציה, להצביע נגד ההצעה.



בהודעת משרד האוצר על החלטת הממשלה מאתמול נכתב: "תיקון חקיקה זה, שאושר בממשלה, יקדם את העברת הוועדות המחוזיות למשרד האוצר, ויביא לכך כי יו"ר הוועדות המחוזיות יתמקדו בקידום תכניות בלבד, ללא תפקידים מוניציפאליים נוספים". עוד הדגישו באוצר כי ההחלטה שהתקבלה לא עוסקת רק בהעברת ועדות התכנון המחוזיות לשליטת שר האוצר כי אם גם את העלאת מספר נציגי הממשלה במועצה הארצית לתכנון ובנייה מ-11 ל-12 וכן הוספת נציג שר הפנים לות"ל, לוועדה לדיור לאומי וכן לוועדות המחוזיות ובנוסף גם לוועדה לשמירת הסביבה החופית ולוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים.