לאחר שעורר סערה אדירה כשעלה על המשט לכיוון רצועת עזה מיוון, קיבל היום (רביעי) חבר הכנסת באסל גטאס את החלטת ועדת האתיקה, אשר חלק מחבריה דרשו להרחיקו מדיונים במליאת הכנסת, בעקבות ניסיון לעבור על חוקי המדינה.



חבר הכנסת באסל גטאס קיבל נזיפה חמורה על ידי ועדת האתיקה של הכנסת, ולא הורחק מדיוני המליאה לאחר שחברי הכנסת שביקשו להחמיר עימו, לא הצליחו להשיג רוב בנושא.



ח״כ ד״ר באסל גטאס, בתגובה על החלטת וועדת האתיקה אמר כי  יש לנזוף בכיבוש ובממשלה אשר מטילה מצור על עזה.  חבר הכנסת הגיב להחלטת ועדת האתיקה וציין כי מדובר בהחלטה פוליטית ולא עניינית אשר מנוגדת לעיקרון הייצוג הפוליטי הלגיטימי ועומדת בסתירה לתפקידו של נציג ציבור אשר מקיים את תפקידו ומייצג את בני עמו. 

״הפעילות להסרת המצור מעל עזה היא זכותי וחובתי כח״כ וכמנהיג פוליטי ונציג ציבור ובן לעם הפלסטיני אשר סובל מהכיבוש ומהמשך המפעל הציוני, איני מקבל את החלטת ועדת האתיקה, זאת החלטה אשר מייצגת את מדיניות הממסד، אשר רוצה לעצב את גבולות הפעילות הפוליטית של הערבים לפי רוחו.״ אמר גטאס.
 
גטאס הוסיף כי ״נימוקי הוועדה וקביעתה כי עצם השתתפותי במשט מהווה הפרה לכללי האתיקה מעידה על אטימות וחוסר הבנה בסיסי לפעילות הפוליטית הלגיטימית של שליח ציבור״, אין לוועדת האתיקה סמכות לקבוע לי מה מותר ומה אסור פוליטית אני מייצג את העם שלי וציבור בוחרי ולא את דרישות וועדת האתיקה הפרלמנטרית".
 
בהתייחס לסנקציה אשר הוטלה אמר גטאס כי ״מי שצריך להינזף זאת ממשלת הכיבוש בראשות נתיניהו אשר הרגה בקיץ האחרון 2140 אנשים תחת מצור ולא מי שפועל למען הסרת המצור״. אמשיך לפעול בכל הדרכים למען הטלת המצור ולמען העם שלי, החלטות הממסד לא ירתיעו אותי״ חתם גטאס

"לעג לרש"



יו"ר  ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן בתגובה להחלטת ועדת האתיקה בנושא ח"כ באסל גאטס: "ההחלטה להסתפק בנזיפה בלבד הנה לעג לרש ואינה מעבירה את המסר הנכון לכל מי שמנסה או ינסה בעתיד לבצע פיגועים מדיניים נגד ישראל. זה לא ייתכן שחבר בכנסת ישראל ינסה לפרוץ סגר אשר נאכף על פי החוק הבינלאומי, ינסה להביך את ישראל בעיני העולם וישוב לכנסת כאילו כלום לא קרה"
 
 ועדת האתיקה ושיקוליה אינם מכבדים את הכנסת ואת ועדת הכנסת,אינה יוצרת הרתעה ואף סותרת את החלטותיה הקודמות וחבל שכך. אני מקווה שבעתיד ישימו חברי הועדה שהינם חברי כנסת את השיקולים האלה לפני כל שיקול אחר.

כזכור, מספר קובלנות הוגשו כנגד ח"כ גטאס בעקבות המקרה. הראשונה היתה על עניין מימון הנסיעה, ח"כ גטאס טען כי הוא מימן בעצמו את הנסיעה, אך השר אלקין ביקש לבדוק את ההצהרה ולבדוק אם הוא נסע לחו"ל במימון גורם זר. הוועדה החליטה כי לא היתה עד היום שום קביעה שמחייבת אותו להציג זאת, אך בעתיד ייאלצו לעשות ח"כים שיידרשו לעשות זאת.



השנייה היתה בנוגע לקביעת ועדת האתיקה ב-2011, שנגעה לח"כ זועבי, לפיה כל ניסיון לפרוץ את המצור מהווה עבירה על חוקי מדינת ישראל, כיוון שמדובר ב"פעולה אשר במהותה פוגעת בביטחון מדינת ישראל". הוועדה קיבלה את הטענה וקבעה כי "חבר הכנסת גטאס היה מודע להחלטה זו של ועדת האתיקה ובכל זאת החליט להפר את החלטת הוועדה, לכן קובעת הוועדה, ברוב דעות, כי במעשיו הפר את כללי האתיקה לחברי הכנסת.

"לעניין הסנקציה, נחלקו חברי הוועדה שבדעת הרוב. שניים מחבהרי הוועדה סברו כי לאור אופיו של המשט, שהיה שונה במובהק מן המשט בו השתתפה חברת הכנסת זועבי ואשר אורגן בידי ארגון שהוכרז כהתאחדות בלתי מותרת, ונוכח התנהגותו של גטאס והקפדתו לא להתעמת עם כוחות הביטחון, יש להטיל עליו נזיפה חמורה. כמו כן, גם הגיליוון ה"אתי" הנקי שלו, תרם לעניין".