הקץ לאפליית ״שמנים״? ועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בשיתוף עמותת ידיד, האוסרת אפליית אדם בגין עודף משקל.
בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "אפליה בשל השמנה, אשר לרוב מתבטאת באפליה בשל השמנת יתר, היא תופעה פסולה, שבמסגרתה נתפס אדם בעל משקל עודף כבעל תכונות שליליות נוספות כגון עצלות, היעדר שליטה עצמית והיעדר כוח רצון".
עוד נכתב: "התפיסה הסטריאוטיפית של כבדי משקל משתקפת גם בתרבות הפופולרית, כשה׳שמנים׳ בסרטים או בתוכניות טלוויזיה הם נלעגים וחסרי מזל. תופעה זו מובילה לאפליה נגד גברים ונשים כבדי משקל בקבלה לעבודה או בקידום בעבודה ובכניסה למקומות ציבוריים".

על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת של מרצ ח"כ אילן גילאון, ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ מיכל רוזין. ח"כ תמר זנדברג אמרה אתמול כי "אנשים בעלי עודף משקל מופלים בקבלה לעבודה ואף מוגחכים בפרסומות ובתקשורת. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות הציבורית לאפליה על רקע מגדרי, עדתי, כלכלי ועוד, אך אפליית בעלי עודף משקל נותרה בעינה כרעה חולה, שנחשבת לגיטימית עדיין. הגיע הזמן לשנות את המצב הזה ולעקור את התופעה הפסולה מהשורש".
סמנכ"ל עמותת ידיד רן מלמד אמר כי "הממשלה והחברה הישראלית צריכים להחליט - או להכיר בשמנים כבעלי מוגבלויות, ואז מגיעות להם זכויות מתאימות, או פשוט להפסיק להפלות אותם. אדם גדול ממדים אינו בהכרח אדם נכה או מוגבל".