תגובות סוערות במערכת הפוליטית לאחר הדיווח אמש כי בארצות הברית נערכים לשחרורו של המרגל הישראלי הנמצא בכלא האמריקאי, יונתן פולארד, וקושרים זאת ל"ריכוך ישראל" בעקבות חתימת ההסכם עם איראן, כפי שדווח במגזין ה"וול סטריט ג'ורנל".



ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני),שמשמש כיו"ר שדולת הכנסת לשחרור יונתן פולארד הגיב היום (שבת) לדיווחים כי ישוחרר: "הנסיון להפוך את שחרורו של פולארד למעשה פוליטי ולכרוך אותו עם עיסקת איראן או עם שחרור אסירים ערבים הוא מגוחך, מביש ומשפיל". 



הוא הוסיף כי "הגיעה העת לשחרר את פולארד. 30 שנים בכלא, יותר מאשר כל אסיר אמריקאי על עבירה דומה, מיצו את עונשו. זה די והותר. ישוחרר פולארד, עכשיו".




הפגנה למען שחרור פולארד. צילום: רויטרס


ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) אמר כי המשך מאסרו של פולארד מעיב על תחושת הצדק: "ארה״ב היתה חייבת לשחרר את ג׳ונתן פולארד כבר לפני שנים. שורה ארוכה של אישים אמריקאיים מתחומי הביטחון והמדיניות הביעה בשנים האחרונות תמיהה פומבית על הנוקשות של המימשל בעניין המשך מאסרו. כל יום נוסף שפולארד נמק בכלא ללא הצדקה מעיב על תחושת הצדק" .



הנגבי הוסיף כי "אני מקווה שללא כל קשר למחלוקת הלגיטימית בין ישראל לארה״ב בנושא הסכם הגרעין עם איראן - אוכל להזמין את פולארד להתארח בסוכתי בחג הסוכות הקרוב". 



ח"כ מייקל אורן (כולנו), שדבריו על הנשיא ברק אובמה עוררו לאחרונה את זעמם של האמריקאים, אמר כי "אם הדיווחים על שחרורו הקרב של פולארד אכן נכונים אני אהיה מאושר מאוד. בתור שגריר ישראל שביקר את פולארד בכלא ופעל ללא הרף לשחרורו אני יודע עד כמה יציאתו מהמאסר הממושך היא מעשה של חמלה שנוגע ללבו של כל ישראלי"



אורן הדגיש כי "כמובן שאין קשר בין שחרורו של פולארד, שהוא נושא של רחמים וצדק, לבין העסקה הרעה עם איראן, שהיא סוגיה של ביטחון וקיום". 


"מצבו הבריאותי של פולארד לא הולך ונעשה טוב יותר"


אפי להב, יו"ר הוועד הציבורי למען שחרור פולארד, אמר הבוקר בעקבות הדיווחים: "מצבו הבריאותי של פולארד לא הולך ונעשה טוב יותר. הציפיות שלנו תמיד היו שמן הצדק יש לשחררו מכלאו כמה שיותר מהר".



אשר לפרסומים בוול סטריט ג'ורנל אמר להב: "אנחנו לא מגיבים לפרסומים השונים המתפרסמים חדשות לבקרים. ברגע שתהיה הודעה רשמית נגיב בהתאם".



בכיר בממשל אובמה מסר אמש לוול סטריט ז'ורנל כי הממשל החל בהכנות לשחרורו כבר בעוד מספר שבועות, אולם גורמים אחרים מעריכים שהתהליך יימשך חודשים. 



פקידי הממשל מקווים כי שחרורו של המרגל יטיב עם היחסים בין ארצות הברית לישראל, אשר התערערו בעקבות הסכם הגרעין עם איראן. בניגוד לכך, גורמים אחרים בממשל הכחישו בתוקף קשר בין שחרורו הצפוי של פולארד לביקורת שהפנתה ישראל כלפיי ארצות הברית בשל ההסכם עם טהרן.



הבית הלבן סירב להתייחס לדיווח, כמו כן, במשרד המשפטים סרבו להגיב, כיוון שעניינו של פולארד יובא רק בחודש נובמבר לוועדת החנינות.



קריאה לשחרר את פולארד בשל מצבו הבריאותי


בחודש דצמבר האחרון, התגברו הקריאות לשחרורו של המרגל הישראלי בן ה-61 שמרצה מאסר עולם, לאחר שהוא איבד את הכרתו ואושפז


בעבר הוא אושפז מספר פעמים עקב מצבו הבריאותי הרופף, אולם זאת הפעם הראשונה שבה דווח על כך שאיבד את הכרתו.



אסתר פולארד, רעייתו, התעדכנה על מצבו ונמסר לה כי יונתן יוחזר להשגחת מרפאת הכלא וכי יזדקק ככל הנראה לניתוח בקרוב. בעקבות האירוע, כאמור, ארגון הגג של הארגונים היהודיים באמריקה פרסם הודעה דחופה בקריאה לשחרורו המידי של פולארד