הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן הוא עובדה מוגמרת, כך טוענים אנשי ביטחון לשעבר שפרסמו הבוקר (שני) קול קורא לממשלת ישראל בנושא.



בין החותמים ניתן למצוא את ראשי השב"כ לשעבר עמי אילון וכרמי גילון, סגן ראש המוסד לשעבר עמירם לוין, עוזי עילם - תא"ל (מיל') לשעבר ראש מפא"ת ומנכ"ל הוועדה לאנרגיה גרעינית במשרד רה"מ, האלופים לשעבר דוד בן בעש"ט, שלמה גזית, אלכס טל, אביעזר יערי, עמרם מצנע, מנדי מרון, דני רוטשילד, גיורא רם, מיכה רם, אמנון רשף ונתן שרוני וקצינים בכירים אחרים.



לטענת הבכירים, אין לממשלת ישראל יכולת לגרום לביטול ההסכם ולכן עליה לאמץ מדיניות אשר תחדש את האמון ותחזק את שיתוף הפעולה המדיני-ביטחוני עם הממשל האמריקאי על מנת להיערך לשלל האתגרים הנגזרים מההסכם.



בין האתגרים שמונים אנשי הביטחון הם מזכירים את שיתוף הפעולה המודיעיני למעקב אחר ביצוע ההסכם ע"י איראן וזיהוי מוקדם של כל הפרה; היערכות לפעולה מתאימה – מדינית, כלכלית וצבאית – למקרה של הפרת ההסכם ע"י איראן; תיאום מעקב מודיעיני אחר פעילותה החתרנית של איראן באזור והיערכות לפעולות ריסון וסיכול; גיבוש סיוע בטחוני מיוחד לישראל להבטחת יתרונה האיכותי מבלי להתעלם מהיבטים כמותיים של מרוץ החימוש הקונבנציונאלי הצפוי בעקבות ההסכם.



בנוסף, קוראים הבכירים לשעבר ליזום מהלך מדיני אשר יעניק אמינות לתמיכתה של ישראל בפתרון שתי המדינות ושיאפשר - בין יתרונותיו הרבים, הקמת ציר סוני-מערבי מתון כנגד הכוחות הקיצוניים המערערים את היציבות באזור.



"זה יאפשר לשלב את יכולות ישראל עם אלה של המדינות השותפות לראיית איראן גרעינית כאיום חמור ונחושות לרסן את חתרנותה, ולגייס את מדינות ערב המתונות לקידום הסדר עם הפלסטינים".