משרד התרבות והספורט, בראשותה של מירי רגב, ממשיך לעורר הדים.



לאחר שהודיעה כי תעצור את התמיכה בתיאטרון אלמידאן, בעקבות הצגה מעוררת מחלוקת, מתברר כי ההנחיה אותה נתנה, לא עומדת במבחן החוק, לפחות על פי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.



רגב פרסמה תגובה להוראה של וינשטיין, בו תקפה אותו בחריפות והוסיפה כי "עם כל הכבוד ליועץ המישפטי לממשלה, הוא יודע שהוא לא יכול להתערב בשיקול דעתי בנוגע למדיניות חלוקת התקציבים בשנת 2016. הנהלת אל מידאן נמצאת בשימוע מול הגורמים המיקצועיים במשרדי. עם סיום השימוע יתקבלו החלטות בעניין התיאטרון.

"כפי שאמרתי בעבר אין בכוונתי להתערב בתוכן או להגביל את חופש הביטוי. אבל כל התנהלות של מוסדות תרבות שלא יפעלו בהלימה לחוקי המדינה יטופלו בהליך פלילי. כפי שחזרתי ואמרתי אין קשר בין חופש הביטוי לחופש המימון".
 

כזכור, היום התברר כי היועץ המשפטי לממשלה אוסר על שרת התרבות להתנות תמיכה במוסדות תרבות בבחינת תוכן היצירות המוצגות. במכתב שנשלח אל היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, נטען כי "במצב המשפטי הקיים לא ניתן לקבוע במבחני התמיכה כי התמיכה במוסדות ציבור מותנית בבחינת תוכן היצירות המוצגות במוסדות אלה".

"בחינת התמיכה במוסדות תרבות, לאור תוכנן של יצירות אמנות, עולה כדי פגיעה בחופש הביטוי. לחופש הביטוי משקל ייחודי בתחום התרבות, שהרי חופש הביטוי האומנותי - או חופש היצירה כפי שהוא מכונה לא פעם - שייך ללב לבה של הזכות לחופש הביטוי".
"להבדיל מקביעת המדיניות הנתונה לדרג הפוליטי, היישום במקרים פרטניים אמור להתבצע על ידי הדרג המקצועי על מנת שלא להצר ולהגביל את חופש הביטוי הפוליטי האומנותי ועל מנת שלא לצמצם את גבולות השיח בחברה הישראלית משיקולים זרים לתחום האומנות. השיקולים הרלוונטיים לתמיכה בתחום זה הם שיקולים אומנותיים ומקצועיים אשר על בחינתם אמונים גורמי המקצוע ויש להפריד ולשמור על הפרדה זו".