ועדת המשנה לענייני חוץ בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ מייקל אורן (כולנו) ערכה היום (שני) דיון על מעמדו של משרד החוץ נוכח פיזור סמכויותיו והקיצוץ בתקציבו.
ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) אמר בפתח הדיון כי "במצב הנוכחי כאשר מדינת ישראל נאבקת בחזית המדינית מול החרם על ישראל וכנגד הסכם הגרעין עם איראן, הממשלה גוזרת עוד ועוד מסמכויות ממשרד החוץ. ראש הממשלה פועל נגד הסכם הגרעין עם איראן בארה"ב אבל במקביל מחליטו לסגור בארצות הברית שלוש נציגויות. לא ברור מה הם השיקולים המדיניים של הממשלה ועל בסיס מה מקבלים שם החלטות מדיניות. בשעה שכל משרדי הממשלה זוכים לקבל תוספת תקציב הוחלט לקצץ בתקציבו של משרד החוץ למרות שהאתגרים המדיניים רק גוברים". 


"על בסיס מה מקבלים שם החלטות מדיניות?". ליברמן. צילום: דוברות עיריית ב"ש
נציגי משרד האוצר טענו מנגד כי "בסופו של דבר הקיצוץ במשרד החוץ זהה לזה שהוחלט עליו בכל שאר משרדי הממשלה האחרים. בנוסף הוחלט על הגדלת התקציב לטובת משימות ופעילויות ייעודיות של המשרד בחו"ל מעבר לבסיס התקציב. לאחר דין ודברים בממשלה הוחלט לסגור 7 נציגויות בחו"ל בלבד במקום 10 שהיו אמורים להסגר משקולים כלכליים".

"ש לנו אחריות אבל יש לנו אפס סמכות"

למול טענות האוצר, אנשי משרד החוץ טענו כי "מתוך 180 מדינות בעולם, ישראל מפעילה באופן מלא 100 שגרירויות בלבד כאשר ברוב השגרירות עובדים רק 2 דיפלומטים מקצועיים במקום לפחות ארבע. זו תקלה כרונית בתפקודו של משרד החוץ בחו"ל. הקיצוץ שהוחלט לבצע בתקציב משרד החוץ הוא קשה ומשמעותי במיוחד, הרבה מעבר למה שמשרד האוצר טוען". 

נציגי המשרד טענו כי הקיצוץ יפגע בישראל בצל ההסכם עם איראן: "יש לנו מקרים שבהם אנחנו מפעילים שגריר נודד שיושב בארץ אבל הוא אחראי על 9 מדינות. זו פשוט בדיחה לא רצינית ולא מקצועית. כאשר איראן החליטה לעשות שינוי במדיניות שלה ולפעול יותר באופן דיפלומטי היא הגדילה את תקציב משרד החוץ שלה ב 20 אחוז. איראן מפעילה היום 167 שגרירויות שזה 67 יותר ממה שיש לישראל".

"זה מוביל אותנו לכישלון מדיני. אחר כך כולנו נאלץ להתמודד עם הסכם גרעין רע וחרם על ישראל. אנחנו נאלצים לשלוח צוערים לחו"ל אחרי 4 חודשים בלבד מתום הקורס. זו פשוט הפקרות. מישהו החליט לחסל את שירות החוץ הישראלי כי לא רוצים לשמוע את דעתנו המקצועית. מתייחסים אלינו באופן יהיר. יש לנו אחריות אבל יש לנו אפס סמכות".
נציג המל"ל בדיון גונן גם הוא על תפקודו ואחריותו המקצועית של משרד החוץ כשטען כי "משרד חוץ חלש הוא פגיעה בביטחון הלאומי של ישראל. ניתן לפתור את כל בעיות משרד החוץ ל 5 שנים הקרובות עם תקציב של 2 מסוקים בלבד".   
יו"ר הוועדה, ח"כ מייקל אורן סיכם כי "כמי שכיהן כשגריר ישראל בוושינגטון במשך כמעט חמש שנים אני מכיר היטב את פעילותו החיונית של משרד החוץ. חלק מביטחוננו הלאומי תלוי ביכולתו של המשרד לפעול. עלינו לבחון מחדש את התקציבים המועברים עליו ולראות כיצד אנו מחזקים את הדיפלומטיה הישראלית. יחד עם זאת על המשרד לבחון את מערך כוח האדם שלו ולהתאימו למציאות המדינית שעמה אנו מתמודדים היום בעולם".