האם אנחנו לקראת עוד פלונטר קואליציוני, הפעם מכיוונה של הכנסת?

במכתב ששלח היום (שני) היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הבהיר היועמ"ש את עמדתו כי ישנה בעייתיות בחוק ההסדרים.
על פי טענותיו, חוק ההסדרים במשק אינו תואם את תקציב המדינה שאמור להיות מאושר בקרוב בכנסת. כמו כן, התריע על כך שהחוק לא עולה בקנה אחד עם מספר רפורמות שאמורות להיעשות והוסיף שלוח הזמנים, הינו קצר מדי על מנת לקיים דיון ראוי בנושא.

בעקבות חוות הדעת של היועמ״ש לכנסת אמר אדלשטיין כי "אסור שחוק ההסדרים יעבור במתכונתו הנוכחית כיוון שהוא פוגע באופן מהותי במעמדה של הכנסת. כיו"ר הכנסת חובה עליי להקפיד שדברים שלא שייכים ישירות לתקציב יוצאו ממנו. לפיכך, אין מניעה מלצמצם את החוק, לפצל חלק מהסעיפים ולא להעביר את כולם לוועדת הכספים".
 
"אני מוצא לנכון לפנות אליך, עוד בטרם הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק ההסדרים לשנים 2015 ו-2016 , ולהביא לידיעתך כי מעיון בהחלטות הממשלה ובתזכירים שהופצו על ידי משרד האוצר, עולה כי הצעת חוק ההסדרים המסתמנת היא הצעה רחבת היקף הכוללת עשרות רבות של תיקוני חקיקה במגוון תחומים, רבים מהם נעדרי זיקה ישירה לתקציב המדינה, ואף מספר רפורמות משמעותיות", כתב היועמ"ש לכנסת.

לדבריו ההצעה נוגדת מתווים קודמים. "היקפה של ההצעה המסתמנת עומד בניגוד גמור למדיניות שהותוותה על ידך ועל ידי יושבי ראש כנסת קודמים, ולעקרונות שנמסרו בעבר מספר פעמים לנציגי הממשלה באשר להכללת נושאים בחוק ההסדרים, עקרונות שנועדו מחד לאפשר לממשלה להוביל בזמן קצר יחסית מהלכי חקיקה תומכי תקציב וצמיחה, ומאידך לאפשר לכנסת ולחבריה למלא באופן תקין את תפקידם".
עו" ינון הוסיף כי לוח הזמנים הצפוף גם הוא מעלה בעייתיות: "יש לציין כי נוכח לוח הזמנים שנקבע לעניין המועד האחרון לאישור חוק התקציב ב-19 לנובמבר 2015 ובהתחשב בכך שאנו עומדים לפני תקופת החגים, יעמדו לרשות ועדות הכנסת לכל היותר כשלושים וחמישה ימי עבודה לצורך דיון וליבון הנושאים השונים, וזאת לצד הכנת חוק התקציב בוועדת הכספים".
את מכתבו חתם היועמ"ש לכנסת באזהרה: "בנסיבות אלה, אני מבקש להתריע כי הצעת חוק ההסדרים במתכונת ובהיקף המסתמנים, תהווה פגיעה חמורה וממשית בתקינות הליכי החקיקה".

"לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי"


סיעת המחנה הציוני הביעה את התנדגותה לחוק ההסדרים והתייחסה להמלצת היועמ"ש לכנסת: "על שר האוצר לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי. למרות רצון ביבי, ח"כים הם לא אצבע להשכיר לגחמותיו. יועמ"ש הכנסת, שאי אפשר להאשים אותו בנוקשות לא-מידתית, מזהיר מפני חוק ההסדרים השערורייתי שמביאה ממשלת נתניהו.חוק ההסדרים, שהפך להיות 'מכבש החקיקה' צריך להיעלם מהעולם הדמוקרטי הישראלי בוודאי בהיקפיו הנוכחיים. ברור רצונו שנתניהו שחברי הכנסת ישמשו כחותמת הגומי שלו וכאצבע להשכיר לכל גחמותיו, אבל ישראל היא עדיין דמוקרטיה וזכותו של הציבור שהמחוקקות והמחוקקים שלו ישמרו על זכיותיו".

בקריאה לשר האוצר סיעת המחנה הציוני הוסיפה כי " על שר האוצר, משה כחלון, לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי הזה ולהביא את תהליכי החקיקה לדיונים רציניים בוועדות הכנסת השונות, כמו שראוי".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון הוסיפה כי "בעקבות התרעתו החמורה של היועמ"ש לכנסת, אני מחדשת את קריאתי ממכתבי לאדלשטיין לפני מספר ימים כי יגן על תפקידה ועל כבודה של הכנסת, ויודיע כי היא לא תדון בחוק ההסדרים שיונח על שולחנה אם אכן יכיל את שורת הרפורמות הארוכה שצפויה להיכלל בו. הקריאה הזו מקבלת משנה תוקף לאור חוות הדעת הברורה של היועמ"ש לכנסת".