ערב יציאת הכנסת לפגרת הקיץ אישרה המליאה, בתום דיון מרתוני, בקריאה שנייה ושלישית את החוק המכונה "החוק הנורווגי הקטן", המאפשר לשר או סגן שר אחד מכל מפלגה להתפטר מהכנסת כדי לפנות מקום למועמד הבא ברשימת המפלגה. כעת ממתינים אכרם חסון (כולנו), שרן השכל (ליכוד), אברהם מיכאלי (ש"ס), שולי מועלם־רפאלי (הבית היהודי) ויעקב אשר (יהדות התורה) לרגע המיוחל שבו יצהירו אמונים ויכבשו את ספסלי בית הנבחרים, שכן עבורם החוק הנורווגי הקטן הוא חוק נורווגי גדול.



הם ממתינים במתח ובציפייה דרוכה לקיום ההבטחה הג'נטלמנית לפנות עבורם מקום בכנסת, שכן החוק שאושר אינו מחייב זאת, וחילופי הגברי אינם אלא פרי הסכמה בתוך הסיעות.



עבור אכרם חסון, דרוזי מדאלית אל־כרמל, כניסתו הצפויה לכנסת תהיה סיבוב שני, שכן הוא הספיק לכהן בשלהי הכנסת ה־18 בשורות סיעת קדימה, במקומו של השר לשעבר גדעון עזרא ז"ל שנפטר. חסון אמור להיכנס לכנסת ה־20 במקומו של יו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון, שהבטיח לפנות עבורו את מקומו במשכן. "אני לא לוחץ, לא לחוץ ולא מרים טלפונים", הוא אומר. "אני סמוך ובטוח שיו"ר המפלגה משה כחלון יעמוד בהבטחתו ויתפטר מהכנסת כדי שאוכל להיכנס במקומו. לפני כחודשיים כחלון קרא לי ואמר לי שהוא רוצה להתפטר מהכנסת ושאני, בתור הבא בתור ברשימת כולנו, אכנס לכנסת במקומו".



ומתי זה יקרה? אתה כוסס ציפורניים?
"עכשיו הכנסת בפגרה. נראה לי שמחכים להזדמנות הראשונה שבה הכנסת תתכנס למושב פגרה מיוחד או לתחילת מושב החורף. אני חושב שלא כדאי להתמנות לחבר כנסת בפגרה כי זה לא ייראה טוב, ואנשים יגידו שזה בזבוז כספי ציבור".




"עדיף אחרי הפגרה". אכרם חסון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


מדוע כחלון מוכן לוותר על כיסא חבר הכנסת?
"לדעתי הוא מרגיש מחויב לעדה הדרוזית. הוא קיבל אצלנו כ־10,000 קולות, כולל קולות חיים. את זה עשיתי בתוך חודש אחד בלבד של עבודה. כידוע הייתי בקדימה. הבנתי שאין כל עתיד לתנועה וחודש לפני הבחירות הצטרפתי לכולנו, תנועה שמדברת אלינו, שיש לה בשורה לפריפריה ולאוכלוסיות החלשות והמוחלשות. נפגשתי עם כחלון וביקשתי ממנו לסייע לבני העדה הדרוזית בתחום הדיור, התעסוקה, התכנון, החשמל ושאר הבעיות שמציקות לנו. הוא היה בסדר גמור, וזה בהחלט יהיה על סדר יומה של המפלגה. אני משוכנע שבעזרת שר האוצר ושר הבינוי יואב גלנט נוכל לקדם את הנושא. אבל אפשר להיות מחויב לעדה הדרוזית גם בלי לוותר על מקום בכנסת. הבנתי מכחלון שהוא רוצה להתרכז בעבודתו באוצר. יש לו המון מטלות, יש לו תקציב מדינה על הראש, יש לו עניינים אחרים שהוא צריך לטפל בהם וקשה לו להיות כל הזמן מרותק לכנסת, בגלל הקואליציה הצרה של 61, ולרוץ מהצבעה להצבעה ומוועדה לוועדה".



אתה מאמין שהוא יקיים את ההבטחה?
"בוודאי. זה נראה לי שזה רק עניין של זמן. יש לי אמון מלא בכחלון. היינו ביחד עשרות שנים בליכוד ואנו ידידים טובים. נשארנו בקשר חברי ומשפחתי גם אחרי שעזבתי את הכנסת. אני כמובן אשמח להיכנס לכנסת, אבל אני לא לוחץ עליו. עוד חודש, עוד חודשיים, לא נורא".



"נחזיק מעמד"


בבית היהודי מצפים בכיליון עיניים לכניסתה של חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם־רפאלי, שיש הגורסים כי החוק כולו נתפר למענה. אישור החוק נדחה ליום האחרון לדיוני המליאה, בין היתר בשל מחלוקת פנימית בסיעת הבית היהודי לגבי מי יפנה את מקומו לטובתה: שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, שר החקלאות אורי אריאל או סגן שר הביטחון אלי בן דהן. לבסוף נמצאה בבית היהודי פשרה מפא"יניקית, כאשר הוחלט שכולם יתפטרו מהכנסת לסירוגין, כל אחד למשך שישה חודשים.



מועלם־רפאלי עקבה במתח אחר הדיונים בסיעה והקפידה להגיע לכולם. כששאלתי אותה לקראת ההצבעה אם היא כבר מייחלת לתפוס מחדש את מקומה במליאה, אמרה לי: "בעזרת השם, בעזרת השם".




כבר מחכה לחזור לכנסת. שולי מועלם-רפאלי. צילום: פלאש 90


ביהדות התורה צפוי סגן השר מאיר פרוש לפנות את מקומו לחבר הכנסת לשעבר יעקב אשר.




צפוי להתמנות במקום פרוש. יעקב אשר. צילום: פלאש 90


במפלגת ש"ס, לעומת זאת, העניינים ברורים וצפויים. כבר לאחר הבחירות הודיע יו"ר המפלגה, ח"כ אריה דרעי, ליו"ר הסיעה לשעבר אברהם מיכאלי, שנותר בחוץ לאחר שש"ס ירדה לשבעה מנדטים, כי יתפטר ויפנה לו את מקומו בכנסת.



ח"כ לשעבר מיכאלי, אפשר כבר לברך על המוגמר?
"כנראה בעזרת השם בספטמבר. יכול להיות שטיפה אחרי, כי למרות שאני בפגרה, אני עובד יותר קשה מאשר בימים רגילים, ולכן ביקשתי לדחות את השבעתי למען הנראות הציבורית, שלא יגידו 'חבר כנסת נכנס וכבר יצא לפגרה', יעני מקבל משכורת חינם. אמרתי: בואו נחכה עם זה, אז זה רק עניין של זמן".



מיכאלי כיהן ברצף מהכנסת ה־17. בכנסת היוצאת היה יו"ר הסיעה והוא נחשב פרלמנטר חרוץ ורציני.



איך העברת את הזמן מאז הבחירות? קשה להיות בחוץ, לא?
"בתקופה הזאת פעלתי כאילו אני חבר כנסת לכל דבר, שכן הרב אריה דרעי הודיע לי מראש שאני אהיה חבר כנסת במקומו ושלא אעשה תוכניות לפרישה. לכן המשכתי לתפקד כחבר סיעה לכל דבר. הייתי מעורב בכל. השתתפתי בישיבות סיעה, הייתי פעיל בשטח, המשכתי לעבוד כרגיל למעט השתתפות בדיוני הוועדות והמליאה. כמובן שאני שמח לחזור. אני מקבל תשדורות מהשטח מחברים ותיקים וממנהלות ועדות בכנסת על כך שהמצב מאוד חלש, שיש הרבה חברי כנסת חדשים שלוקח להם זמן עד שהם נכנסים לעניינים, ועל כן היו שמחים שאשוב".



יש למה לחזור? נראה לך שהקואליציה הזו תשרוד לאורך זמן?
"תתפלא, אבל דווקא כן. לדעתי, קואליציה שבה כולם מחבקים את כולם דווקא תחזיק מעמד. איש לא יקבל כל מה שהוא רוצה, וכולם יודעים שכדי לשמור על שלמות הקואליציה צריכים להתפשר, לוותר ולעבוד בשיתוף פעולה. אין לי ספק שהתקציב יעבור ושהקואליציה תחזיק מעמד לאורך זמן".




ידע מראש שיחזור. אברהם מיכאלי. צילום: פלאש 90


"ממתינה בסבלנות"


מתח רב הוא גם מנת חלקה של שרן השכל, בת 31, שנבחרה במקום ה־31 ברשימת הליכוד לכנסת. בעיר מגוריה כפר סבא כתבו עליה שהיא "כריזמטית יותר מביבי ויפה יותר מאיילת שקד".



השכל, שנולדה בקנדה ועלתה ארצה בגיל שנה, וגרה כיום בדירה שכורה ונוסעת באוטובוסים, עוברת לאחרונה תקופה של אי ודאות. תחילה ראתה את הכיסא במליאה הולך ומתקרב כשדיברו על אפשרות שנתניהו ימנה את אופיר אקוניס לשגריר באו"ם. אחר כך היה מי שסבר שאורן חזן ימצא עצמו מחוץ לכנסת בעקבות הפרשיות שנקשרו בשמו ושהיא תמצא את עצמה בכנסת במקומו. לבסוף עלו גם ספקות גדולים באשר ליישום החוק הנורווגי בליכוד, שכן תחילה ראש הממשלה התנגד לכך שהחוק יחול על מפלגתו, אך לבסוף הוא התרצה בעקבות לחצים של חברי הכנסת דוד אמסלם ודוד ביטן.



גם כעת, לאחר שהחוק אושר בקריאה שנייה ושלישית, השכל לא משוכנעת לגמרי שהוא ייושם בליכוד. היא עוקבת בדריכות אחר ההתרחשויות הפנימיות במפלגה, אבל לוקחת בחשבון גם את האפשרות שכדי לזכות במושב בכנסת תצטרך אולי להתמודד שוב בפריימריז הבאים.




אולי גם היא תיכנס. שרן השכל. צילום: יח"צ


שרן השכל, מתי אפשר יהיה להצמיד לך את התואר חברת כנסת?
"אני לא יודעת מתי זה יקרה. אני מחכה לשמוע. אני לוקחת בחשבון שהמערכת הפוליטית היא דינמית ומשתנה מרגע לרגע. זה יכול לקרות בקרוב, אבל זה יכול לקרות רק בפעם הבאה. אני ממתינה בסבלנות".



בחודשים האחרונים נכחה השכל במרבית ישיבות סיעת הליכוד, ובאחת מהן אף הרצתה על תחום שהיא מתמחה בו: מצב השפכים ברשות הפלסטינית והזרמתם לערוצי נחלים ביהודה ושומרון. "אני פעילה סביבתית", היא אומרת. "המקצוע האזרחי שלי הוא אחות וטרינרית. דיברתי בסיעה ביום הסביבה וקיבלתי הבטחה מכל חברי הכנסת להירתם למאבק שאני מנהלת בנושא. אני רק בת 31 ויש לי עוד הרבה מה ללמוד, אבל אני מנצלת כל רגע כדי להכין את עצמי לאפשרות שאהיה חברת כנסת".



השכל, שתומכת בהקלות בתחום הקנאביס הרפואי ובאי הפללת משתמשים, תוכל לתרום לכנסת בתחום נוסף: היא נבחרה ב־2004 לאלופת הארץ בדיבייט. "התחריתי בארץ וגם באירופה", היא מספרת. "לדעתי, זה קורס שחייבים להכניס לתוכנית הלימודים, והייתי ממליצה לכנסת להעניק קורס כזה גם לחברי הכנסת החדשים. זה משפר את יכולת הביטוי העצמי, מעלה את תרבות הדיון ומפחית גם את האלימות המילולית".



מי אמור לפנות לך את מקומו? השר חיים כץ?
"יש כל מיני שמועות. אני ממש לא יודעת. אין עדיין שום דבר קונקרטי. אני מחכה בסבלנות".