שעות ארוכות של מתח עוברות על בני משפחתו של עלאן, בזמן הדיון שמתקיים בבג"ץ בדרישה לשחררו ממעצר באופן מיידי. 



(עדכון: 16:20)



עלאן, אשר שובת רעב כבר 64 ימים, הציב אולטימטום לפיו הוא אינו מתכוון להפסיק את שביתת הרעב, אלא אם ישוחרר. במהלך המשא ומתן הציעה המדינה שתי פשרות, הראשונה שבהן היא שעלאן ישוחרר באופן מיידי, אך ישהה בחו"ל במשך ארבע השנים הקרובות.



את עמדה זאת דחו פרקליטיו על הסף, למרות שמשפחתו דורשת ממנו לקבל את ההחלטה על מנת שיחיה. אמש הציעה המדינה כי עלאן ישוחרר בשלושה בנובמבר, לאחר שתסתיים תקופת מעצרו המנהלי, כפי שנקבע. גם את ההצעה הזאת נראה כי עלאן החליט לדחות על הסף. 

עלאן, העציר המנהלי, אשר מאושפז בבית החולים ברזילי במצב קשה, לא מונשם או מורדם כעת ומקבל נוזלים בלבד. הצוות המשפטי של עלאן נמצא בבית המשפט ביחד עם חבר הכנסת אחמד טיבי, שנמצא גם כן במקום.

במקביל לדיון, עבר עלאן בדיקה רפואית כדי להעריך את ההתדרדרות במצבו. נציגת המדינה אמרה לשופטים: "אם יתברר בבדיקה שעובר עכשיו העציר כי מדובר במצב קוגנטיבי בלתי הפיך וקבוע, תודיע המדינה באופן מיידי כי צו המעצר יבוטל".

מבית החולים ברזילי נמסר כי: "היום חלה הרעה במצבו של מוחמד עלאן. הוא בהכרה ואינו מורדם או מונשם, אך הופיעו בלבול והפרעה בקשר עם הסביבה. לאחר התייעצות בצענו בדיקת MRI של המוח. הוא ממשיך להיות מטופל בטיפול תומך במערכות הגוף שניזוקו עקב הצום הממושך".
 
טיבי: "הוא לא במצב טוב"
 
הדיון החל בשעה 12:30 ולאחר מספר דקות הפך להיות דיון בדלתיים סגורות. הרכב השופטים מקבל תמונת מצב כששאר האנשים שהיו באולם כגון עיתונאים הוצאו החוצה מטעמי צנעת הפרט. הרופאים סוקרים את מצבו וכמו כן, צפוי להגיע גם דוח חסוי של המדינה. הדיון התעכב מעט לאחר שאחד מפרקליטיו ביקש להמתין עד שיגיע שאר הצוות מבית החולים.

ח"כ אחמד טיבי אמר לאחר חלקו הראשון של הדיון: "בית המשפט שמע דיווח מד"ר יעקובסון לגבי מצבו. התבקשנו על ידי השופטים בשלב זה שלא לפרסם את הדיווחים. אני יכול להגיד שמצבו לא טוב. כך גם התרשמו עורכי הדין לפני שעה קלה". 
 
אחיו של עלאן, עמיד נשאל מה יקרה אם ימשיך בשביתה לעוד מספר חודשים והוסיף: "עוד כמה חודשים? אני כרגע מתעסק אם הוא יכול לחיות מחר. אף אחד לא יכול לכלוא מישהו במצב כזה. אני לא מבקש לשחרר אני יודע שמי שרואה אותו ישחרר אותו. מאז שראיתי אותו אני פשוט לא יכול לחשוב".


ח"כ טיבי בהמלך הדיון בעליון. צילום: קאיד קצאצי


עו"ד חסן ג'בארין ממרכז עדאלה, עו"ד ג'מיל ח'טיב ועו"ד ג'וואד בולוס ממועדון האסיר הפלסטיני, דורשים את שחרורו המיידי של שובת הרעב מוחמד עלאן, וזאת על רקע מצבו הרפואי שהתברר היום בבוקר.

"במצבו הנוכחי, שהידרדר באופן חמור ביותר, ובשל צנעת הפרט אנו מנועים מלפרט, בכוונת עורכי דינו לדרוש מבית המשפט העליון את שחרורו המיידי". עורכי הדין יטענו כי "אין כרגע כל סיבה משפטית להחזיקו במעצר מנהלי. המשך מעצרו נהפך לעניין נקמני ללא שום תכלית ראויה מבחינה משפטית וללא צדק״, נטען.

"שחרורו של מוחמד עלאן יביא לשביתות רעב המוניות"
 
מהצד השני, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מתנגד באופן חריף לשחרורו המוקדם ואמר: "אני מתנגד נחרצות לכל ההצעות שמועלות לשחרורו של המחבל עלאן. שחרורו יהווה פרס על שביתת הרעב שהוא יזם ועלול לגרום לשביתות רעב המוניות בקרב העצירים הביטחוניים, אחרי שהם יגלו כלי חדש שדרכו ניתן לסחוט את מדינת ישראל. בטרור נלחמים בתקיפות ולא מחפשים פשרות".
 
סגן שר הביטחון, חבר הכנסת אלי בן דהן, הביע גם הוא את התנגדותו לשחרור עלאן וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי יש להזין בכפייה את העציר המנהלי, בטענה כי אם לא יעשו זאת יהיו שביתות רעב המוניות.

"המדינה הציעה לאסיר מוחמד עלאן לעזוב את המדינה לארבע שנים ובדרך זו הוא ישוחרר. הוא סירב וכעת יש לנהוג על פי חוק ההזנה בכפייה ולהזין אותו", כתב בן דהן.

סגן שר הביטחון הוסיף כי שחרורו של עלאן עלול להביא לפגיעה באזרחי המדינה: "אם שירותי הביטחון מאמינים שעלאן מסוכן וכי עליו להישאר במעצר בכדי למנוע פגיעה בחפים מפשע, אז בוודאי שאסור למדינת ישראל להיכנע לדרישותיו ולשחררו. אם מדינת ישראל תיכנע, כל האסירים יעשו את אותו הדבר בידיעה שמדינת ישראל תיכנע ותשחרר אותם".