בישראל דרשו היום (חמישי) מהמעצמות לפרסם את פרטי הנספחים הסודיים להסכם שנחתם עם איראן.



גורמים מדיניים בכירים התייחסו להכחשה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) את הדיווח לפיו פקחים איראניים יפקחו על המתקן הגרעיני בפרצ׳ין, וציינו כי "יש רק דרך בטוחה אחת להבהיר את הדיווח, והיא שהמעצמות תפרסמנה את כל הנספחים להסכם הגרעין עם איראן".



הם הוסיפו: "ככל שאנו נחשפים ליותר פרטים מההסכם, אנחנו רואים שדאגותינו מוצדקות ונכונות".



כאמור, הדרישה הישראלית מגיעה לאחר שסבא"א הודיעה כי היא מרוצה מהיקף הנגישות שהפקחים יקבלו לבסיס בפרצ'ין, שם לפי החשד האיראנים ביצעו ניסויים ברכיבים לפצצת אטום.



ההודעה של סבא"א הגיעה לאחר שפורסם כי האיראנים הם שיבצעו את הבדיקות באתר החשוד בעצמם, ללא כל נוכחות של פקחי האו"ם. בהודעת סבא"א נמסר כי הארגון מחויב לשמור בסוד את תוכן ההסכמים שלו עם איראן, אך הובהר כי ההבנות אליהן הגיעו הצדדים תואמות את נהלי הפיקוח של סבא"א ועונות על דרישות הארגון.



יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר בהודעה כי "אני יכול להצהיר שההסדרים הינם ראויים מבחינה טכנית ותואמים את כל הנהלים, ואינם מעמידים בספק בשום אופן את הסטנדרטים שלנו בתחום הפיקוח"."



אמנו הוסיף כי הוא מוטרד מהצהרות שבהן נטען כי הסוכנות העבירה לאיראן את האחריות על פיקוח מתקני הגרעין שלה: "טענות אלה הן עיוות של הדרך בה אנו מתכוונים לפעול".