ישראל ייבאה בחודשים האחרונים כשלושה רבעים מהנפט שלה מהכורדים בצפון עיראק, כך דווח בפייננשל טיימס, וסיפקה מימון חשוב לאזור הנלחם על עצמאותו ונגד ארגון המדינה האסלאמית.



על פי הדיווח, חברות הנפט הישראליות ייבאו יותר מ-19 מיליון חביות, השוות כמיליארד דולר בין החודשים מאי ואוגוסט. יותר משליש מכלל ייצוא הנפט הכורדי הגיע לישראל דרך נמל סייהאן בטורקיה.



ישראל אינה המדינה המערבית היחידה שקונה נפט מהכורדים. גם איטליה, צרפת ויוון מכניסות בדרך זו כסף לקופה הכורדית המדולדלת. על פי הדיווח, העסקאות האלה נעשות בחשאיות ודרך חברות למסחר בנפט שמתווכות.



גורמים בתעשיית הנפט אמרו כי ייתכן שישראל רכשה את הנפט במחיר מוזל, אולם גורמים בממשה האזורית הכורדית מכחישים זאת. אחרים רמזו שבדרך זאת ישראל תומכת בכורדים.



ההכנסות מהנפט הן חבל הצלה לרשויות הכורדיות בעיר אירביל. בשנה שעברה הגיעו הכורדים להסכם עם הממשלה העיראקית, לפיו הן ייצאו את הנפט ביחד ובתמורה הם מקבלים חלק בתקציב הלאומי, אולם היא נתקלה בבעיות עקב ירידת מחירי הנפט.



הממשלה הכורדית אמרה בתגובה לדברים כי היא לא מכרה נפט לישראל "ישירות או בעקיפין", אולם הקשרים בין אירביל לישראל הולכים אחורה עשרות שנים.


"לא אכפת לנו לאן הולך הנפט אחרי שמכרנו אותו לסוחרים", אמר יועץ בכיר לממשל הכורדי. "העדיפות שלנו היא להשתמש בכסף כדי לממן את פעילות


הפשמרגה נגד המדינה האסלאמית ולשלם את משכורות עובדי הציבור", הוא הוסיף.



ממשלת ישראל לא מגיבה על מקורות האנרגיה שלה מסיבות של ביטחון לאומי. מקורות יודעי דבר אמרו שישראל קונה את הנפט מאזרבייג'אן, קזחסטן ורוסיה.