בתם דיון מרתוני שנמשך שבע שעות אישרה הערב (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את חוק התקציב לשנים 2016-2015. בעד התקציב הצביעו 57 חברי קואליציה לעומת 53 חברי אופוזיציה שהצביעו נגד.



מיד לאחר מכן אישרה הכנסת את חוק ההסדרים בקריאה ראשונה ברוב זהה. גם מההצבעה הזאת נעדר שר הכלכלה דרעי.



תקציב המדינה לשנת 2015 יעמוד על 329.5 מיליארד שקלים ולשנת 2016 על 347.7 מיליארד שקלים. יעד הגירעון יעמוד בשנים  2016-2015 על 2.9% מהתוצר.



מההצבעה נעדר יו"ר ש"ס, שר הכלכלה אריה דרעי. בכיר בש"ס הסביר כי "חברי הכנסת של ש"ס פנו הערב ליו״ר שס השר אריה דרעי והביעו זעם על כך שנושא מע"מ אפס לא סוכם עם שר האוצר כחלון, למרות שסוכם על כך בישיבת הממשלה על התקציב. בעקבות הדברים זימן השר דרעי ישיבת סיעה במשרד הכלכלה.



השר דרעי הורה לחברי הסיעה להצביע הערב בעד התקציב בקריאה ראשונה ואם ביטול מעמ אפס לשכבות החלשות לא יסוכם עד קריאה שניה ושלישית, סיעת שס לא תתמוך בתקציב". דרעי עצמו נעדר מההצבעה אך דאג לקיזוז.



ביתיים, עלה סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) לדוכן הנואמים והחל להקריא את חוק ההסדרים. חברי האופוזיציה הביעו מחאה על דבר. ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) דרש מכהן להפסיק את ההקראה הסתמית ולהכריז על הפסקה בדיונים, אולם כהן סרב. בינתיים חזרו שישה מתוך שבעת חברי הכנסת של ש"ס למליאה, אולם דרעי נעדר. עם זאת, גורמים בקואלציציה אומרים כי גם אם שר הכלכלה ייעדר מההצבעה צפוי רוב לקואליציה של 2 קולות: 57 מול 55.



ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) לא לקח חלק בהצבעות לאחר שלא חש בטוב ופונה לבית החולים לבדיקות.  



יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תקף בחריפות את תקציב המדינה: "התקציב הזה הוא ישראבלוף. איך אפשר לאשר תקציב כשלא יודעים מהו תקציב הביטחון שהוא הגדול ביותר? איך אפשר לאשר תקציב כשמדברים על קיצוץ רוחבי של 4%?"



לדברי ליברמן, הבעיה היא שראש הממשלה לא יודע לקבל החלטות אלא רק לקשקש ולדבר. 



בפתח הדיון אמר שר האוצר כי התקציב הוא מהטובים שהיו לנו בשנים האחרונות. "התקציב מביא בשורות ליוקר המחיה", אמר כחלון והתייחס לרצון של העם בשינוי אך הבהיר כי ייקח זמן להביא לשינויים המבוקשים. לדברי כחלון האיום הגדול הוא הפערים החברתיים: "זאת משימה לאומית והממשלה הזו פועלת לקירוב הפריפריה ולקידום התחרות".



"נכנסתי לתפקיד שר האוצר בחרדת קודש. מה שאני מנסה להעביר זה ישראל שיש בה שוויון, יש בה חמלה, יש בה ערבות הדדית וערכים חברתיים. יש חלש ויש מסכן, יש גר ויש יתום ואלמנה. לא צריכים להיות ציניים בעניין הזה", אמר כחלון.



"ערב ראש השנה, כשאחרי 100 ימים של עבודה אינטנסיבית ואין ספור שעות של עבודה קשה, אני שמח שהגענו לישורת הראשונה ואנו כאן עם אישור התקציב לקריאה ראשונה", אמר כחלון, "שינינו את הגירעון ואת סדרי העדיפויות. בעיני התקציב הוא לא רק חשבונאות. בעיני התקציב הוא קודם כל ערכים. הוא תפיסת עולם".