על רקע מחלוקות קשות ולאחר שעות של עיכובים, התכנסה היום (חמישי) הוועדה למינוי דיינים, בראשותו של השר יובל שטייניץ, בניסיון לבחור 24 דיינים לבתי הדין האזוריים ושישה דינים לבית הדין הרבני הגדול.



העיכוב בפתיחת דיוני הוועדה נבע מחוסר יכולת של הנציגים השונים להגיע להסכמות על המינויים. הוויכוח שמשתק את עבודת הוועדה נובע מהתנגדות החרדים למנות לדיינים, רבנים הקשורים לארגון "צהר" כשעיקר הוויכוח בין נציגי ש"ס לבית היהודי.



"בתי הדין משרתים את כלל הציבור במדינה - חרדים, דתיים וחילונים. חשוב למנות דיינים אוהבי אדם הדוגלים בשוויון בין נשים וגברים, שיתירו עגונות ולא יעכבו גיטין. הציבור דורש זאת. מינוי של 30 דיינים יכול לשנות את הצביון של בית הדין בעשורים הבאים וחובתנו למנות דיינים ראויים", אמרה חברת הוועדה, ח"כ רויטל סויד, המובילה את הדרישה למנות רבנים מתונים מהציונות הדתית.



עיכובים ממושכים וסבל קשה למדיינים


בפתח הישיבה אמר השר שטייניץ: "אני מכנס היום את הוועדה למינוי דיינים לאחר למעלה מארבע שנים בהן לא מונו דיינים - מה שגרם למחסור בדיינים, לעיכובים ממושכים ולסבל קשה למדיינים".



לדברי שטייניץ "הבחירה בדיינים מורכבת, אך בכוונתי לבקש מחברי הוועדה לפעול במשותף לבחירת דיינים ראויים ואיכותיים, המבינים את גודל האחריות המוטלת עליהם ואשר יפסקו ביושרה ומתוך הבנת ציביונה המיוחד של מדינת ישראל והחברה הישראלית בה אנו חיים. בכוונתי לבקש מחברי הוועדה, שלא לפסול באופן גורף דיינים ממגזרים רבניים שונים".




הרבנות הראשית. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"חשוב בעיני, שבתי הדין יפעלו בהכרה שנשים וגברים הינם בני אדם שנבראו בצלם וזכאים לשוויון מבחינת החוק והצדק הטבעי – כפי שמעוגן בחוקי מדינת-ישראל ובמסורת היהודית", הוסיף השר.



"אנחנו מתכנסים ערב ראש השנה ויום הכיפורים ואני רוצה לאחל לכולכם שנה טובה וחתימה טובה. אנא, למרות הרגשות, הלחצים, התקוות והחששות – אני מבקש מכולנו לכבד איש את רעהו במהלך הדיון הארוך והמורכב העומד בפנינו. שלא נחטא, חלילה וחס, בריב ומדון או בהלבנת פנים לפני החג ולפני יום הכיפורים. אני מקווה שנצליח להגיע להבנות על בחירה ברשימה ראויה של דיינים חדשים".



במרכז המחלוקת מספר רבנים



באתרים חרדים התפרסם היום כי במרכז המחלוקת עומד שמו של הרב אוריאל לביא מצפת, המועמד לשמש כדיין בבית הדין הגדול. ההתנגדות של הנציגים החרדים למועמדותו של הרב לביא מגיעה בעקבות פסק הלכה שלו שהתיר אישה מעגינותה והתיר לה להתחתן בשנית לאחר שבעלה היה במשך שנים מוגדר במצב של צמח.



בנוסף, שלושה שמות נוספים העומדים במרכז המחלוקת הם הרבנים ניר ורגון, בניהו ברונר ודוד בס. השלושה מועמדים לתפקיד דיינים בבתי הדין האזוריים וגם להם מתנגדים במפלגות החרדיות. נכון לשעה זו, ב"בית היהודי" ממשיכים להתעקש כי הארבעה ימונו.



מוקדם יותר פורסם באתר "סרוגים" כי כ-30 נשים עגונות שיגרו מכתב ליו"ר הוועדה למינוי דיינים, השר יובל שטייניץ, ובו דרישה לפעול למינויו של הרב אוריאל לביא.



בנוסף, במכתבן, עומדות הנשים על מספר שמות של דיינים אשר, לטענתן, יש למנוע את בחירתם."אנו מתריעות באופן ספציפי ממינוי הדיינים שלהלן, אשר התנהלותם פגעה קשות בחלקנו באופן ישיר או עקיף. פגיעות אלה אנו סוחבות על בשרנו במשך שנים רבות. הדיין הרב אברג'יל אליהו, הדיין הרב ישראל יפרח, הדיין הרב צבי שיינפלד, הדיין הרב נחום פרבר".



במקביל, נשלחה לשר שטייניץ עצומה של עשרות נשים אקדמאיות, חילוניות ודתיות, המזהירות כי "הכניעה לכוחות פוליטיים תפגע בחייהן ובחירותן של עשרות אלפי נשים וגברים בישראל בעשורים הבאים".