שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, מזהיר באיגרת ששלח היום (שלישי) למועצת הביטחון מפני המתיחות בהר הבית, קורא לצדדים לנהוג בריסון ואיפוק, והתריע כי "פרובוקציות" במקום המקודש עלולות להצית אלימות הרבה מעבר לחומות העיר העתיקה של ירושלים.



מלדנוב גם עומד על הצורך לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית, כפי שסוכם בשעתו בין ישראל לבין מלך ירדן עבדאללה, המופקד על שמירת המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים.



"אני מפציר במנהיגים פוליטיים, דתיים וקהילתיים להבטיח שמבקרים ומתפללים בהר ינהגו באיפוק ויכבדו את קדושת המקום", הדגיש שליח האו"ם באגרתו.



כמו כן הוא הזהיר כי "הסבלנות במזרח התיכון הולכת ופוקעת" בכל הקשור לניסיונות לקדם פתרון מדיני של שתי מדינות וזאת בעקבות שיחות שקיים עם גורמים מדיניים במצרים, ערב הסעודית, ירדן ובמדינות הליגה הערבית.



מלדנוב גם מתריע מפני המשך מדיניות ההתנחלויות של ישראל והמשך הריסת בתים של פלסטינים בשטחים ובמזרח ירושלים. לדבריו באוגוסט השנה נרשם המספר הגבוה ביותר של הריסת בתים של פלסטינים מאז 2010 והוא קורא לישראל להקפיא את הריסת הבתים.



ניקולאי מלדנוב. צילום: ויקימדיה



נתניהו יכנס דיון חירום


ראש הממשלה, בנימין נתניהו יכנס במוצאי החג דיון חירום עקב מקרי האלימות שאירעו בירושלים בימים האחרונים. בהודעה שנמסרה אתמול מטעם משרדו, נכתב כי "ראש הממשלה רואה בחומרה רבה את יידויי האבנים ובקבוקי התבערה נגד אזרחי ישראל ומתכוון להילחם בתופעה בכל האמצעים ובכללם, החמרת הענישה והאכיפה".



בדיון ישתתפו שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, שרת המשפטים, שר התחבורה אנשי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה וגורמי ביטחון. 

בשעות אחר הצהריים, ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו קיים הערכת מצב מיוחדת לאור האירועים האחרונים. בהערכת המצב, בה השתתפו מפקד מחוז ירושלים, ראש אגף המבצעים, ראש אגף החקירות והמודיעין וגורמי ביטחון נוספים, הנחה ניצב סאו על המשך תגבור המחוז ללא הגבלת זמן במאות שוטרים מידי יום, והוסיף: "לא נחסוך באמצעים ובכוחות ככל שיידרש". 

עוד הנחה מ"מ המפכ"ל לפעול באופן יזום בפעילות חכמה מבוססת על מודיעין שתביא למעצרים של מפרי הסדר: "אנחנו נחושים להביא כל אחד מהם לדין".

אמש, התייחס לאירועים בסביבת ירושלים גם מלך ירדן, עבדאללה השני, שפרסם אזהרה חריפה בתגובה לאירועים האלימים בירושלים "פרובוקציות נוספות ישפיעו על היחסים בין ישראל וירדן, וניאלץ למרבה הצער, לנקוט פעולות".