שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי) ושר הרווחה, חיים כץ (הליכוד), פרסמו היום (שישי) את תזכיר תיקון לחוק הנוער להערות הציבור.



הצעת החוק תאפשר, בין היתר, הטלת קנסות על הורים לקטינים אשר הורשעו בידוי אבנים. כיום, מלבד האפשרות להרשיע קטין שביצע עבירה ולחייבו בעונש, קיימת בפני בית המשפט האפשרות לקבוע כי הקטין ביצע את העבירה מבלי להרשיעו ולהחליט על דרכי טיפול שונות, זאת מתוך רצון להביא לשיקומו של הקטין והחזרתו למוטב, מבלי שידבק בו הכתם הפלילי הכרוך בהרשעה ובענישה.



הצורך לחייב את ההורה ליטול חלק בהליך הפלילי המתנהל נגד ילדו נדרש גם במקרים בהם החליט בית המשפט להרשיע את הקטין ולגזור את דינו. במקרים בהם ההורה אינו מגלה כל מעורבות בחיי ילדו או במעשיו, או במקרים בהם ההורה מעודד את ילדו לביצוע העבירות, כפי שלעיתים קורה בתופעה של יידוי אבנים על ידי קטינים, על רקע אידיאולוגי.



הטלת קנסות על ההורים


הצעת החוק החדשה תאפשר הטלת קנסות גם על הורים אשר ילדיהם הורשעו בידוי אבנים. מטרתה לחזק את ההרתעה, הטלת האחריות על הקטין ועל הוריו ותסייע לחיזוק סמכות ההורים אל מול הקטין.



בהצעה מודגש כי בית המשפט לא יחייב את ההורה, אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו, להראות כי הקטין ביצע את העבירה לא בשל הזנחה או חוסר אכפתיות מצד ההורה אשר מצדו נקט בכל הצעדים והאמצעים האפשריים על מנת להבטיח את התנהגותו החיובית של בנו ולמנוע ממנו להסתבך בביצוע עבירות, ללא הצלחה, מסיבות שאינן תלויות בו.



שרת המשפטים: "בערב החג הוכח פעם נוספת שאבנים יכולות להרוג. אנו נחושים מאוד במלחמה כנגד ניסיונות הפרות הסדר וידויי האבנים. כל ניסיון לבצע פעולות כאלה ימשיך להיתקל בתגובה חריפה מאוד. מידי שנה מוגשים מאות כתבי אישום בגין אירועי התפרעויות ויידויי אבנים בקרב בני נוער, כאשר בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בעבירות אלה".



עוד היא הוסיפה: "הצעת החוק תהווה צעד משלים לחוק החמרת הענישה למיידי האבנים אשר עבר במושב האחרון ובכך מחזקת את ההרתעה ומהווה נדבך חשוב במיגור יידויי האבנים".



שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ: ״יידוי אבנים על מכוניות נוסעות הוא טרור לכל דבר והממשלה מחויבת לדאוג לביטחון אזרחיה. חוק זה הוא אחת מהדרכים למיגור תופעת יידויי האבנים ולהחזרת השקט לרחובות ירושלים״.